تبیان، دستیار زندگی
آیا ضرغامی شهرك سینمایی جدید را در دستور كار صداوسیما می‌گذارد؟ شهرك سینمایی غزالی پس از گذشت دو دهه از ساخت آن همچنان به عنوان تنها شهرك سینمایی كشور مطرح است. این در حالی است كه بسیاری از فیلمسازان و حتی رییس سازمان صداوسی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشكلات شهرك سینمایی غزالی ـ اجبار یا پذیرش؟!

آیا ضرغامی شهرك سینمایی جدید را در دستور كار صداوسیما می‌گذارد؟

شهرك سینمایی غزالی پس از گذشت دو دهه از ساخت آن همچنان به عنوان تنها شهرك سینمایی كشور مطرح است. این در حالی است كه بسیاری از فیلمسازان و حتی رییس سازمان صداوسیما فضای این شهرك را نا كافی خوانده و تنها راه حل را ساخت شهركی جدید می‌دانند.

بر اساس گزارش و گفت‌وگوهایی خبرنگار ایسنا، از جمله مواردی كه همواره به عنوان یكی از مشكلات شهرك سینمایی غزالی از سوی هنرمندان مطرح بوده « كمبود زمین برای ساخت و ساز دكورها» است .

***

مجید میر فخرایی كه طراحی صحنه سریال‌های «امام علی (ع)»، « شیخ مفید» و « مردان آنجلس» را در شهرك سینمایی غزالی بر عهده داشته است، درباره‌ی مشكلات این شهرك سینمایی می‌گوید: با بالا رفتن حجم پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی، باید به فكر ساخت شهرك سینمایی جدیدی بود تا روند فیلمسازی در كشور همزمان با دنیا پیش برود.

حسین سهیلی زاده، كه سریال‌های «عشق گمشده» و «روزهای اعتراض» را در شهرك سینمایی غزالی كاركرده است نیز محدودیت فضای كار، كهنه شدن دكورها و كمبود بودجه برای بازسازی را از جمله مشكلات حال حاضر شهرك سینمایی غزالی برمی شمارد.

فرج الله سلحشور هم وسعت و امكانات شهرك سینمایی غزالی را برای پروژه‌های تاریخی حال حاضر كشور ناكافی می‌داند و می‌افزاید: شهرك سینمایی غزالی فقط برای پروژه « هزار دستان» انتخاب شده بود و جواب‌گوی پروژه‌های بعدی نبوده است. سینماگران و برنامه‌سازان از روی اجبار و چون جای دیگری وجود ندارد، در آن جا كار می‌كنند.

شهرام اسدی ، كارگردان سریال‌های « شیخ بهایی» و «روز واقعه» نیز با دیگران موافق است. به گفته وی به دلیل كوچكی مساحت شهرك سینمایی غزالی، اغلب دكورها به همدیگر مشرف هستند و این مساله خوشایند كارگردان، طراحان هنری و تهیه‌كنندگان نیست. این امر حتی گه‌گاه موجب اختلال زیربنایی در دوره‌های مختلف تاریخی می‌شود.

واما رییس سازمان صداوسیما نیز به این مطلب كه شهرك غزالی پاسخگوی ساخت چند پروژه سنگین به طور همزمان نیست اذعان دارد.

عزت الله ضرغامی ساخت شهرك سینمایی جدید را ضروری خوانده و می‌افزاید: زمانی كه این جا را راه‌اندازی كردند مرحوم علی حاتمی بود و یك هزار دستان .

در این میان محمدرضاورزی كارگردان «ابراهیم خلیل الله» نظر دیگری دارد. وی معتقد است:شهرك‌سینمایی‌غزالی هنوز برای ساخت دكورهای جدید جا دارد.

كارگردان «كودتای سیاه» با اشاره به شیوه‌ای كه در ساخت دكورهای مریم مقدس (س) لحاظ شد، می گوید: بر اساس این طراحی كه جواب مثبت هم داده است، سطح زمین را پایین می‌آورند و دكورها را پایین‌تر از سطح زمین می‌سازند.

***

بر اساس گزارش ایسنا، كمبود آكساسوار و عدم نگهداری درست از وسایل و دكورها از دیگر مشكلاتی است كه توسط فیلمسازان نسبت به شهرك غزالی مطرح شده است.

شهرام اسدی با تایید این نكته می‌گوید: هر دكور ترك شده در شهرك سینمایی غزالی ، تحقیقا به حال خود رها می‌شود تا گروه بعدی بیاید و دستی به سر و روی آ‌ن بكشد و یا تغییراتی در آن ایجاد كنند.

این كارگردان سینما و تلویزیون همچنین ادامه می دهد: سرویس‌های جانبی از قبیل اجاره آكساسوار، وسایل صحنه و لباس اغلب پر از شكستگی ، پارگی وخرابی است و هیچ مسؤولی در واحدهای مربوطه قائل به وظیفه بازسازی و ترمیم و بهینه‌سازی نیستند. اما در دریافت خسارت بسیار كوشا هستند.

با این حال سلحشور تنها امتیاز شهرك سینمایی غزالی را داشتن یكسری لباس و آكساسوار میداند كه از قدیم در این شهرك وجود داشته است.

***

واما آن چه تقریبا تمام برنامه‌سازان با آن هم عقیده‌اند، قرار گرفتن شهرك سینمایی غزالی در موقعیت جغرافیایی نامناسب است.

امیرحسین شریفی ، تهیه كننده «حجربن عدی:، گرفتن سكانس‌های خارجی در شهرك سینمایی غزالی دشوار خوانده و می افزاید: نزدیكی به اتوبان و فرودگاه باعث شده كه صدای هواپیما و ماشین‌ها در تمام قسمت‌های فیلم شنیده شود.

این تهیه كننده سینما و تلویزیون ادامه می دهد: شهرك سینمایی غزالی دست فیلمسازان را می‌بندد. آنها مجبورند پلان‌های بسته‌تری بگیرند. چرا كه آپارتمان‌های بلند اطراف شهرك در انتخاب زوایای مختلف برای كارگردانان مشكل ایجاد می‌كنند.

سهیلی زاده نیز با تایید صحبتهای شریفی می‌گوید: خانه‌های سازمانی كه خود صدا و سیما برای كاركنانش ساخته، زاویه دید دوربین را در شهرك سینمایی غزالی محدود می‌كند.

شهرام اسدی‌نیز با اشاره به نزدیكی كارخانه‌های اتوموبیل‌سازی با شهرك سینمایی غزالی تصریح می كند:در ساعات تعویض شیفت‌ها و خصوصا در طول ساعات روز عموما به علت تردد اتوبوس‌های سرویس و اتومبیل‌های كاركنان و مراجعان ، كار در این شهرك با مشكلات اساسی مواجه است.

فرج‌الله سلحشور ـ كارگردان «مردان آنجلس»ـ نیز با دیگران هم عقیده است. وی می‌گوید: در شهرك غزالی دوربین به هر طرف می‌چرخد اتوبان، دكل‌های برق و یا آپارتمان‌های سر به فلك كشیده می‌بیند. تمامی هواپیماهای فرودگاه مهرآباد از این محل بلند می‌شوند و صدای آنها مدام به گوش می رسد.

محمد رضا ورزی باز هم نظری دیگر دارد. وی یادآور می شود: با ورود به دكورهای شهرداری و لاله‌زار هیچ ساخت وسازی دیده نمی‌شودو تنها با قرار گرفتن در دكورهای سریال امام علی (ع)، قسمت‌هایی از خانه‌های سازمانی را رویت می‌كنیم.

این كارگردان سینما و تلویزیون همچنین درباره‌ی مشكلاتی كه پیرامون صدابرداری سر صحنه در شهرك سینمایی غزالی وجود دارد، می افزاید: مگر سریال‌های « امام رضا (ع)»، « روزها به یاد ماندنی» و « روزگار قریب» صدابرداری سرصحنه نشدند؟ شهرك سینمایی غزالی فاصله‌ی بسیاری با فرودگاه دارد و صدای هواپیماها اصلا به گوش نمی رسد.

***

به گزارش ایسنا ، صحبت‌های جمعی از برنامه‌سازان در حالی مطرح می شود كه هنوز برخی بر این عقیده‌اند كه شهرك سینمایی غزالی با تمام مشكلاتش ، همچنان بهترین گزینه است. چرا كه گزینه‌ی دیگری وجود ندارد!

سهیلی زاده می گوید: با وجود مشكلات شهرك سینمایی غزالی، باز هم این شهرك بهترین محل برای ساخت سریال‌های تاریخی محسوب می‌شود، چرا كه جای دیگری وجود ندارد.

ورزی نیز با بیان این مطلب كه «بازهم گلی به جمال مرحوم علی حاتمی و لاله‌زار و شهرك سینمایی غزالی» ،به طرح این پرسش می پردازد كه " اگر این شهرك هم نبود، فیلمسازان می‌خواستند چه كار كنند؟! "

***

با وجود آن كه بنا بر اعلام برخی از تهیه‌كنندگان، شهرك سینمایی كه از مدت‌ها قبل به عنوان جایگزین شهرك غزالی مطرح شده ، همچنان دست نخورده باقی است ، اما صحبت‌های رییس سازمان صداوسیما در حین بازدید از پشت صحنه‌ی سریال " در چشم باد " نوید دهنده‌ی آینده‌ی بهتر برای ساخت پروژه‌های تاریخی است .

ضرغامی در بازدید از شهرك سینمایی غزالی كه سوم دی ماه 84 انجام شد اعلام كرد : شهرك سینمایی جدید باید در زمینی وسیع‌تر و با طراحی مشابه شهرك سینمایی غزالی ساخته ‌شود.

اما این كه صحبت‌های رییس سازمان صداوسیما چه زمان به مرحله‌ی اجرا در می آید ، تنها باید نشست و نظاره‌گر بود.