تبیان، دستیار زندگی
حمایت از اکران فیلم های فرهنگی و خاص در قالب طرح اکران گروه فیلم های «هنرو تجربه» چه زمانی اجرایی خواهد شد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرانجام اکران «هنر و تجربه» چه می شود؟


حمایت از اکران فیلم های فرهنگی و خاص در قالب طرح اکران گروه فیلم های «هنرو تجربه» چه زمانی اجرایی خواهد شد؟


سرانجام اکران «هنر و تجربه» چه می شود؟

در آیین نامه اکران سال نود که چندی پیش منتشر شد تخصیص بخشی از ظرفیت اکران به فیلم ها فرهنگی و مخاطب خاص بسیاری را امیدوار کرد اما هنوز درباره مصادیق این گروه از آثار تصمیمی اتخاذ نشده است.

در همین راستا گروهی از اهالی سینما همچنان چشم به راه تعیین مصادیق و اعلام روشن برنامه های عملیاتی برای اجرایی شدن این تصمیم هستند. عنوان گروه فیلم های «هنر و تجربه» ابتکار نویسندگان آیین نامه جدید اکران برای نام گذاری این دسته از آثار هستند و همین تفکیک کردن عنصر «تجربه» از مسیر معمول اکران در سینمای ایران خود سبب بروز برخی نگرانی ها شده است. اما هنوز برای ارزیابی میزان موفقیت این طرح اندکی زود است.

نیاز به مدیریت پیگیر

یکی از نخستین فیلم های نزدیک به گروه «هنر و تجربه» فیلم سینمایی «مرهم» به کارگردانی علیرضا داوودنژاد است که در فصل بعدی اکران روی پرده خواهد رفت. این کارگردان و تهیه‌کننده با سابقه سینمای ایران معتقد است، تشکیل گروه «هنر و تجربه» زمانی نتیجه‌بخش خواهد بود که از مدیریتی پیگیر و برنامه‌ریزی منسجم بهره برد. علیرضا داوودنژاد درباره تشکیل گروه هنر و تجربه گفت: مدت‌‌ها‌ است که آثار فرهنگی در بحث اکران با مشکلات فراوانی روبه رو می‌شوند و مسئولان بارها برای حل این مشکل اقداماتی را انجام داده‌اند که از جمله آنها تشکیل گروه‌هایی برای اکران این آثار بوده‌ است. وی افزود: اما متاسفانه تشکیل این گروه‌ها در قالب‌ها و با نام‌های مختلف هربار به دلایلی با مشکلاتی مواجه شده و این مسائل شرایط عدم موفقیت این گرو‌ه‌ها را فراهم است که از جمله این مسائل می‌توان به عدم وجود مدیریت مناسب و نبود برنامه‌ریزی دقیق اشاره کرد. تهیه‌کننده فیلم تحسین‌شده مرهم ادامه داد: اتخاذ چنین تصمیاتی تنها در صورتی با موفقیت همراه خواهد شد که با برنامه‌ریزی دقیق همراه باشد برنامه‌هایی منظم که بصورت دقیق و بی وقفه اجرا شود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد مسلما تشکیل این گروه‌ها نتیجه بخش خواهد بود و می‌تواند به تولید و اکران آثار فرهنگی‌ کمک کند.

داوود نژاد: مدت‌‌ها‌ است که آثار فرهنگی در بحث اکران با مشکلات فراوانی روبه رو می‌شوند و مسئولان بارها برای حل این مشکل اقداماتی را انجام داده‌اند که از جمله آنها تشکیل گروه‌هایی برای اکران این آثار بوده‌ است.

داوودنژاد در ادامه وجود مدیریتی فرهنگی و پیگیر را از دیگر عوامل موثر در موفقیت گروه هنر و تجربه دانست و گفت: از دیگر عوامل موفقیت این گروه وجود مدیریتی فرهنگی است که با جدیت هرچه تمام‌تر این امر را مدیریت کرده و با ابتکار و دلسوزانه پیگیر مسائل مرتبط با این امور باشد. این کارگردان و تهیه‌کننده سینما در پایان گفت: آثار فرهنگی و معناگرا غالبا حاوی پیام‌های اخلاقی هستند و مسلما بر جامعه تاثیرگذار خواهند بود، از این‌رو امیدوارم گروه "هنر و تجربه" این‌بار با عزمی جزم و با رعایت نکاتی که گفته شد، تشکیل شود و شاهد رونق سینمای فرهنگی و معناگرا باشیم.

لطفا به قول‌تان عمل کنید

اما یکی از اتفاقاتی که بسیاری به تحقق آن در قالب اجرایی شدن طرح اکران فیلم های فرهنگی امیدوار بودند طرح مرور آثار عباس کیارستمی بود که وعده آن در اواخر سال گذشته از سوی علیرضا سجادپور طرح شد. نزهت آبادی در واکنش به تأخیر در اجرایی شدن این وعده در سایت خبرآنلاین نوشت: «آغاز اسفند سال گذشته بود که علیرضا سجادپور، مدیر اداره کل نظارت و ارزشیابی اعلام کرد برنامه اکران مخاطب خاص که تحت حمایت معاونت سینمایی پیش بینی شده بود، با مروری بر برخی از آثار عباس کیارستمی شروع می‌شود. قرار بود این برنامه در روزهای باقیمانده از سال 89 با نمایش فیلم «کپی برابر اصل» تازه‌ترین فیلم کیارستمی آغاز شود.

سرانجام اکران «هنر و تجربه» چه می شود؟

با اینکه بارها شاهد ناکامی برنامه‌هایی با محوریت اکران فیلم‌های خاص روبرو بوده‌ایم، اما باز هم دلمان را خوش کردیم که شاید این بار معجزه ای رخ بدهد و در این زمینه اتفاق خوشایندی بیفتد. اما معلوم شد اساسا نباید به چیزی امید بست. خودتان که می‌بینید، با وجودی که دو ماه از وعده‌های آقای سجادپور می‌گذرد و حتی اسامی فیلم‌های اکران دوم نوروزی هم مشخص شده، هیچ خبری از نمایش فیلم کیارستمی نیست. این در حالی است که اکران جهانی فیلم شروع شده و هم اکنون در سینماهای کشورهایی چون استرالیا، برزیل، بلژیک، فرانسه، الجزایر، پرتغال، روسیه، اسپانیا، ترکیه، سوئد، انگلیس، ایرلند، لبنان و نیوزلند در حال نمایش است. فکرش را بکنید، مردم مختلف در گوشه و کنار دنیا فیلم کیارستمی را دیده‌اند و هموطنانش هنوز فیلم را روی پرده ندیدند. هنرمندی که صاحب یک شخصیت و سبک جهانی است و فیلمسازان دیگری در دنیا تحت تاثیر او هستند و کلی افتخارات و جوایز بین‌المللی در کارنامه هنری‌اش دارد، از امکان نمایش فیلمهایش محروم است.

اکران فیلم های عباس کیارستمی بی تردید یکی از بهترین گزینه ها برای کلید خوردن جدی طرح حمایت از تولیدات فرهنگی در سینماهاست.

شاید آقای سجادپور با خودش فکر کرده ما اساسا آدم‌های فراموشکاری هستیم و دیگر دنبال این قضیه را نمی‌گیریم، اما متاسفانه ما در این زمینه حافظه بسیار خوبی داریم و از ایشان هم می‌خواهیم به وعده‌شان عمل کنند و یا دیگر درباره چیزهایی که نمی‌توانند آن را انجام دهند، قولی ندهند. اگر یادتان باشد آقای سجادپور علت شروع اکران آثار مخاطب خاص با فیلم کیارستمی را هفتادمین سال تولد این کارگردان و چهلمین سال فعالیتش بیان کردند. البته با این وضعیتی که می‌بینید، آقای سجادپور باید دنبال مناسبت دیگری برای برنامه‌شان باشند. چون کیارستمی که تا ابد هفتاد ساله نمی‌ماند. فکر می‌کنم بهتر است ما هم برویم و همان فیلم روی دی‌وی‌دی را ببینیم و درباره‌اش بحث کنیم و نقد بنویسیم. بعید می‌دانم دیدن فیلمی از کیارستمی روی پرده به عمر ما برسد. »

اکران فیلم های عباس کیارستمی بی تردید یکی از بهترین گزینه ها برای کلید خوردن جدی طرح حمایت از تولیدات فرهنگی در سینماهاست. باید منتظر ماند و دید نه فقط اکران فیلم های این کارگردان شناخته شده که سرانجام این طرح تاکنون مهجور، به کجا خواهد انجامید.

فرآوری: امید صبوری

بخش سینما وتلویزیون تبیان


منبع : خبر آنلاین / خبرگزاری برنا