تبیان، دستیار زندگی
کرمانشاه از کانون های مهم، تاثیرگذار، سرنوشت ساز و پرحادثه در انقلاب اسلامی ایران محسوب می شود. شناخت تحولات تاریخی آن بخشی عظیم از روایت داستان انقلاب اسلامی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انقلاب اسلامی در کرمانشاه


کرمانشاه از کانون های مهم، تاثیرگذار، سرنوشت ساز و پرحادثه در انقلاب اسلامی ایران محسوب می شود. شناخت تحولات تاریخی آن بخشی عظیم از روایت داستان انقلاب اسلامی است.

انقلاب اسلامی در کرمانشاه
انقلاب اسلامی در کرمانشاه ( دو جلدی)

تألیف: روح الله بهرامی

نشر: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

تاریخ انتشار: زمستان 1389

تعداد صفحات: 1447

قیمت: 18800 تومان

درباره ی کتاب:

تاریخ منطقه ای بخشی از تاریخ نگاری کلان انقلاب اسلامی ایران محسوب می شود. شناخت واقعیت های تاریخی یک جامعه و آشنایی با حوادث و تحولات تاریخی و اجتماعی آن، که حاکی از دردها و رنج ها و محدودیت ها، شادی ها، کامیابی ها و ناکامی های یک ملت است، باعث می شود افراد آن جامعه از ذهنیت های غیرواقعی خود فاصله بگیرند و با درک بیشتری از واقعیت ها و تحولات تاریخی، اجتماعی، سیاسی، و فرهنگی جامعه ی خویش، در تکاپوها و اقدامات اجتماعی خود، اصول و مبانی درستی را که از این واقعیت ها ناشی شده است و ریشه در وجود تاریخی شان دارد، استخراج کنند و اساس استواری برای آن بنیان نهند.

بدون تردید ظهور انقلاب اجتماعی-سیاسی که بر اعتقاد و آیین دینی استوار بوده و بر شانه ها و اندیشه ها و عملکرد قشرهای مختلف مردم از کلیه ی طبقات و اصناف جامعه ی ایران به پیروزی رسید از عظیم ترین پدیدارها و تحولات سیاسی- اجتماعی قرن اخیر محسوب می شود که به لحاظ بررسی منطق درونی و انقلابی خود از همه ی ابعاد، ویژگی های شگفتی را در مقایسه با سایر انقلاب ها دارد.

شناخت این ویژگی های ارزنده ی انقلاب اسلامی ایران که به رهبری یک عالم اندیشمند دینی صورت پذیرفت، میسر نمی شود مگر در سایه ی شناخت و ثبت و ضبط واقعی جانبازی ها، تلاش ها و تکاپوهای یک ملت و مصیبت ها و رنج هایی که در این راه کشیده اند.

بدون تردید ظهور انقلاب اجتماعی-سیاسی که بر اعتقاد و آیین دینی استوار بوده و بر شانه ها و اندیشه ها و عملکرد قشرهای مختلف مردم از کلیه ی طبقات و اصناف جامعه ی ایران به پیروزی رسید

پیروزی انقلاب اسلامی بیش از هر چیز مدیون عوامل درونی و عناصر مختلف محلی و بومی، دینی و ملی بوده که ماهیت، افکار و منشا آن متعلق به این ملت و کمتر تحت تاثیر پدیده های خارجی بوده است.

تاریخ انقلاب اسلامی در کرمانشاه نیز به عنوان یک واحد شهری و محلی در پیوند با حرکت عظیم اجتماعی و انقلابی مردم ایران قابل بررسی و تفسیر است.

کرمانشاه از کانون های مهم، تاثیرگذار، سرنوشت ساز و پرحادثه در انقلاب اسلامی ایران محسوب می شود. شناخت تحولات تاریخی آن بخشی عظیم از روایت داستان انقلاب اسلامی است؛ داستانی که عناصر و بازیگران آن تمام آرمان ها، ایده ها، اعتقادات، ایمان و افکار خود را در آن به نمایش گذاشته اند.

این کتاب تنها پاره ای از این داستان عظیم را در آن منطقه بازگو می کند نه تمام آن؛ چرا که هنوز محدودیت های زمان و منابع اجازه و امکان حصول به تمام داستان را فراهم نمی سازند، لیکن این راهی است که بایستی آغاز می شد.

این کتاب گوشه هایی از حدیث طولانی و پرتکاپوی انقلاب و انقلاب سازان را در آن منطقه روایت می کند و امید است که مقدمه ای موثر برای شناخت و ادامه ی این راه باشد.

در جلد اول این مجموعه سیر حوادث تا سال 1356 و فعالیت ها ی علمای عظام روحانیون و وعاظ انقلابی مورد بررسی قرار گرفته است. در جلد دوم سیر حوادث و تحولات انقلاب اسلامی از سال 1356 و 1357 مورد بررسی قرار می گیرد.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: کتاب " انقلاب اسلامی در کرمانشاه"