تبیان، دستیار زندگی
خانه تكانی بهاری پاك ‌كردن‌ وسایل‌ چوبی‌ رنگ‌ شده‌ یك‌ چهارم‌ فنجان‌ آمونیاك‌ و چهار لیتر آب‌ گرم‌ را مخلوط‌ و با آن‌ سطح‌ مورد نظر را تمیز كنید. اگر آمونیاك‌ در دسترس‌ ندارید یك‌ چهارم‌ فنجان‌ مایع‌ ظرفشویی‌ را در چهار لیتر آب‌ گرم‌ بری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه تكانی بهاری


پاك ‌كردن‌ وسایل‌ چوبی‌ رنگ‌ شده‌

یك‌ چهارم‌ فنجان‌ آمونیاك‌ و چهار لیتر آب‌ گرم‌ را مخلوط‌ و با آن‌ سطح‌ مورد نظر را تمیز كنید. اگر آمونیاك‌ در دسترس‌ ندارید یك‌ چهارم‌ فنجان‌ مایع‌ ظرفشویی‌ را در چهار لیتر آب‌ گرم‌ بریزید و از این‌ محلول‌ برای‌ تمیز كردن‌ سطوح‌ چوبی‌ رنگ‌ شده‌ استفاده‌ كنید.

جلا دادن‌ ظروف‌ آلومینیومی‌

برای‌ زدودن‌ لك های‌ سطوح‌ داخلی‌ ظروف‌ آلومینیومی، كافی‌ است‌ ظرف‌ را از آب‌ داغ‌ پر كنید و به‌ ازای‌ هر لیتر آب، دو قاشق‌ خمیر مایه‌ به‌ آن‌ بیفزایید. سپس‌ ده‌ دقیقه‌ محلول‌ درون‌ ظرف‌ را بجوشانید تا لكه ها آرام‌ آرام‌ محو شوند. در پایان، ظرف‌ را به‌ شیوه‌ معمول‌ بشویید و خشك‌ كنید.

شیوه‌ای‌ آسان‌ و ارزان‌ برای‌ داشتن‌ فر تمیز

برای‌ تمیز كردن‌ فر گاز می‌ توانید در منزل‌ یك‌ پاك‌ كننده‌ ارزان‌ بسازید. یك‌ قاشق‌ چایخوری‌ مایع‌ ظرفشویی، یك‌ قاشق‌ چایخوری‌ آب‌ لیموترش‌ و یك ‌و نیم‌ قاشق‌ چایخوری‌ مایع‌ سفید كننده‌ را در یك‌ لیوان‌ آب‌ گرم‌ حل‌ كنید. محلول‌ را با اسفنج‌ به‌ دیوارهای‌ داخل‌ فر بمالید و بگذارید 45دقیقه‌ بماند. سپس‌ با دستمال‌ مرطوب‌ چند بار سطوح‌ را تمیز كنید.

این‌ پاك‌ كننده‌ مواد خشك ‌شده‌ و چربی های‌ سوخته‌ را از دیواره‌ها جدا می ‌كند.

تمیز كردن‌ مایكروفر

اگر مایكروفر نیاز به‌ تمیز شدن‌ دارد، محلول‌ دو قاشق‌ غذاخوری‌ آب‌ لیموترش‌ یا بیكینگ ‌پودر در یك‌ پیمانه‌ آب‌ را مدت‌ چهار تا شش‌ دقیقه‌ در مایكروفر بجوشانید. سپس‌ با دستمال‌ دیواره‌ها را تمیز و خشك‌ كنید.

تمیز كردن‌ لوازم‌ خانگی‌

برای‌ از بین ‌بردن‌ زردی‌ لوازم‌ خانگی‌ سفید (از جمله‌ ماشین‌ لباسشویی، یخچال‌ و آبمیوه‌گیری)، محلولی‌ از نصف‌ پیمانه‌ مایع‌ سفید كننده، نصف‌ پیمانه‌ جوش‌ شیرین‌ و چهار پیمانه‌ آب‌ گرم‌ را با اسفنج‌ روی‌ سطح‌ مورد نظر بمالید. پس‌ از ده‌ دقیقه، در صورت‌ امكان‌ محل‌ را آبكشی‌ و یا با دستمال‌ مرطوب‌ تمیز كنید.

تمیز كردن‌ مبلمان‌

برای‌ شستن‌ و تمیز كردن‌ پارچه‌ مبلمان، یك‌ فنجان‌ مایع‌ ظرفشویی‌ یا رختشویی‌ را با یك‌ فنجان‌ آب‌ گرم‌ مخلوط‌ كنید و خوب‌ هم‌ بزنید تا كاملاً كف‌ كند. سپس‌ به‌ كمك‌ پارچه‌ یا برسی‌ نرم، به ‌آرامی‌ كف‌ را روی‌ قسمت‌ كوچكی‌ از مبل‌ امتحان‌ كنید. اگر رنگ‌ آن‌ قسمت‌ عوض‌ نشد و در عین‌ حال‌ تمیزتر به‌ نظر رسید، با مقدار كافی‌ از این‌ محلول‌ تمام‌ مبلمان‌ را تمیز كنید و در پایان‌ روی‌ سطوح، دستمال‌ خشك‌ بكشید.

وقتی‌ نام‌ سركه‌ را می‌ شنویم، بی‌ اختیار آن‌ را ماده‌ای‌ خوراكی‌ تصور می ‌كنیم، اما خوب‌ است‌ بدانیم‌ سركه‌ ماده‌ای‌ مناسب‌ و بی‌ خطر برای‌ نظافت‌ و تمیزكاری‌ هم‌ هست. امتحان‌ كنید ضرر ندارد!

نظافت‌ با سركه!

جلادهندهِ ظروف‌ و سطوح‌ برنجی‌

برای‌ این‌ كار با پارچه ‌ای‌ آغشته‌ به‌ روغن‌ زیتون‌، سطح‌ مورد نظر را مالش‌ دهید. سپس‌ یك‌ قاشق‌ چایخوری‌ نمك‌ را در یك‌ فنجان‌ سركه‌ سفید حل‌ كنید و به‌ میزان‌ كافی‌ به‌ آن‌ آرد بیفزایید تا حالت‌ خمیری‌ پیدا كند. خمیر را با پارچه‌ ای‌ نرم‌ روی‌ سطوح‌ بكشید. سپس‌ وسیله‌ را با آب‌ بشویید و خشك‌ كنید تا برق‌ بیفتد.

این‌ روش‌ را هم‌ امتحان‌ كنید: مقداری‌ سركه‌ خالص‌ را روی‌ سطح‌ ظرف‌ بریزید. نمك‌ را روی‌ آن‌ بپاشید و با پارچه‌ مالش‌ دهید. سپس‌ با آب‌ گرم‌ بشویید و با پارچه‌ تمیز خشك‌ كنید تا وسیله‌ جلا یابد.

در این‌ زمینه، خمیر آب‌ لیمو و جوش‌ شیرین‌ هم‌ مؤثر است؛ اما آن‌ را روی‌ سطوح‌ ظرف‌ بمالید و پنج‌ دقیقه‌ بگذارید بماند. سپس‌ با آب‌ گرم‌ بشویید و با دستمال‌ تمیز خشك‌ كنید تا ظرف‌ نو و براق‌ شود.

جلا دهندهِ ظروف‌ و وسایل‌ مسی‌

پاك ‌كردن‌ وسایل‌ مسی‌ گاهی‌ دردسرساز است. در این‌ زمینه‌ مخلوط‌ سركه‌ و نمك‌ به‌ یاری‌ شما می‌آید. كافی‌ است‌ وسیله‌ را به‌ همراه‌ یك‌ قاشق‌ غذاخوری‌ نمك، یك‌ فنجان‌ سركه‌ سفید و مقداری‌ آب‌ به‌ مدت‌ چند ساعت‌ در ظرفی‌ بجوشانید. سپس‌ آن‌ را با محلول‌ صابون‌ و آب‌ داغ‌ بشویید و در نهایت‌ آب‌ بكشید و خشك‌ كنید.

شیوه‌ دیگر این‌ است‌ كه‌ یك ‌قاشق‌ چایخوری‌ نمك‌ را در یك‌ فنجان‌ سركه‌ سفید حل‌ كنید و به‌ آن‌ آرد بیفزایید تا حالتی‌ خمیری‌ بیابد. خمیر را روی‌ سطوح‌ ظرف‌ بمالید و پانزده‌ دقیقه‌ تا یك ‌ساعت‌ آن‌ را كنار بگذارید. سپس‌ با آب‌ گرم‌ شیء مسی‌ را بشویید و با پارچه‌ نرم‌ و تمیز آن‌ را خشك‌ كنید تا براق‌ شود.

تمیز كنندهِ سینك‌ (ظرفشویی)

برای‌ از بین بردن‌ رسوبات‌ آب‌ از سطح‌ ظرفشویی‌ استیل،‌ هیچ‌ گاه‌ مواد شوینده‌ قوی‌ به‌ كار نبرید. بلكه‌ روزنامه‌ ای‌ را به‌ سركه‌ سفید آغشته‌ كنید و بر سطح‌ ظرفشویی‌ مالش‌ دهید.

ازبین‌برندهِ خط‌ اتو

تا به‌ حال‌ پیش‌ آمده‌ كه‌ بخواهید خط‌ اتوی‌ شلوار را عوض‌ كنید یا دم‌ پای‌ شلوار را باز كنید، اما خط‌ اتوی‌ قبلی‌ لباس‌ را نازیبا كرده‌ باشد؟ برای‌ این‌ مشكل‌ هم‌ راه‌حلی‌ وجود دارد؛ اسفنجی‌ آغشته‌ به‌ سركه‌ سفید را روی‌ محل‌ مورد نظر بمالید تا خط‌ اتوی‌ قبلی‌ برطرف‌ شود. سپس‌ شلوار را بشویید و دوباره‌ اتو كنید.

شیشه ‌پاك‌كن‌

اگر شیشه ‌پاك ‌كن‌ شما تمام‌ شده، دست‌ نگه‌ دارید و خودتان‌ در منزل‌ به‌ روشی‌ بسیار ساده‌ آن‌ را تهیه‌ كنید. در یك‌ افشانه‌ سه‌ قاشق‌ غذاخوری‌ آمونیاك، یك‌ قاشق‌ سركه‌ و مقداری‌ آب‌ سرد بریزید. این‌ محلول‌ را روی‌ سطح‌ شیشه‌ ای‌ مورد نظر اسپری‌ كنید و با دستمال‌ یا روزنامهِ تمیز پاك‌ كنید.

روش‌ دیگر این‌ است‌ كه‌ یك ‌چهارم‌ فنجان‌ سركه‌ را در دو لیتر آب‌ گرم‌ حل‌ كنید و با دستمال‌ آغشته‌ به‌ این‌ محلول‌ شیشه‌ را پاك‌ كنید. همچنین‌ می‌توانید محلول‌ را روی‌ سطح‌ شیشه‌ اسپری‌ كنید و با روزنامه‌ خشك‌ كنید.

پاك‌كنندهِ کاشی‌ و سرامیك‌

مخلوط‌ یك‌ چهارم‌ پیمانه‌ جوش‌ شیرین، نصف‌ پیمانه‌ سركه‌ و یك‌ پیمانه‌ آمونیاك‌ در یك‌ سطل‌ آب‌ گرم، برای‌ پاك‌ كردن‌ و زدودن‌ رسوبات‌ و آلودگی‌ از سطح‌ كاشی‌ و سرامیك‌ فوق‌العاده‌ است.

زدایندهِ بو از لباس‌

سركه‌ در زدودن‌ بوهای‌ بد از لباس‌ به‌ خصوص‌ بوی‌ سیگار بسیار مفید است. وان‌ را از آب‌ داغ‌ پر كنید و یك ‌لیوان‌ سركه‌ در آن‌ بریزید. سپس‌ لباس‌ را بالای‌ آن‌ آویزان‌ كنید تا در اثر بخار حاصل، بوی‌ نامطبوع‌ از بین‌ برود. به‌ جای‌ وان‌ می ‌توان‌ از تشت‌ استفاده‌ كرد. در این‌ صورت‌ به‌ یك ‌فنجان‌ سركه‌ نیاز است.

پاك‌كنندهِ جرم‌ و گچ‌ اتو

اتوهای‌ بخار در اثر استفاده‌ از آب های‌ سنگین‌ هر چند وقت‌ یك ‌بار گچ‌ می‌ گیرند و راه‌ عبور بخار در آنها مسدود می‌شود. برای‌ حل‌ این‌ مشكل‌ در محفظهِ آب‌ اتو سركه‌ سفید بریزید و بعد از یك‌ شبانه ‌روز آن‌ را خالی‌ كنید. رسوبات‌ و گچ‌ داخل‌ محفظه‌ از بین‌ خواهد رفت.

تمیز كنندهِ ظروف‌ و وسایل‌ برنزی‌

اگر وسایلی‌ از جنس‌ برنز در منزل‌ دارید و برای‌ تمیز كردن‌ آنها با مشكل‌ مواجه‌ شده‌اید، نگران‌ نباشید. با تهیه‌ این‌ خمیر از این‌ مشكل‌ خلاص خواهید شد. یك‌ قاشق‌ چایخوری‌ نمك‌ را در یك‌ فنجان‌ سركه‌ سفید بریزید و به‌ آن‌ آرد كافی‌ بیفزایید تا به‌ صورت‌ خمیر درآید. خمیر را بر سطح‌ مورد نظر بمالید و پانزده‌ دقیقه‌ تا یك‌ ساعت‌ آن‌ را به‌ حال‌ خود رها كنید. سپس‌ با آب‌ گرم‌ و تمیز آن‌ را بشویید و خشك‌ كنید. این‌ فرمول‌ برای‌ تمیز كردن‌ سطوح‌ و ظروفی‌ كه‌ از جنس‌ كروم‌ هستند نیز مؤثر است.

تمیزكنندهِ قهوه‌جوش‌ و كتری‌

اگر قهوه‌جوش‌ یا كتری‌ جرم‌ بسته‌ یا آلوده‌ شده، برای‌ پاك ‌كردن‌ آن‌ لازم‌ نیست‌ به‌ مواد شیمیایی‌ متوسل‌ شوید. كافی‌ است‌ مقدار مساوی‌ سركه‌ سفید و آب‌ را با هم‌ مخلوط‌ كنید و درون‌ ظرف‌ بریزید و بگذارید بجوشد. زمان‌ لازم‌ برای‌ جوشیدن‌ محلول،‌ به‌ سختی‌ جرم‌ بستگی‌ دارد. با این‌ شیوه‌ می ‌توانید به‌ سادگی‌ از شر این‌ رسوبات‌ نجات‌ یابید.

تمیز كنندهِ وان‌ حمام‌

اگر سطح‌ وان‌ حمام‌ جرم‌ گرفته‌ و پاك‌ كردنش‌ دردسر دارد و از محلول های‌ شیمیایی‌ هم‌ نمی ‌توانید استفاده‌ كنید، این‌ روش‌ را به‌ كار بگیرید؛ مقداری‌ سركه‌ روی‌ اسفنج‌ بریزید و با آن‌ محل‌ مورد نظر را مالش‌ دهید. سپس‌ پودر جوش‌ شیرین‌ را روی‌ سطح‌ بریزید و با اسفنجی‌ مرطوب‌ بمالید. در پایان‌ آن‌ را با آب‌ تمیز بشویید تا به‌ نتیجه‌ دلخواه‌ برسید.

تمیز كنندهِ دیوار

برای‌ تمیز كردن‌ دیوارهای‌ رنگ ‌شدهِ منزل، تركیب‌ نصف‌ پیمانه‌ آمونیاك، یك‌ چهارم‌ پیمانه‌ سركه‌ سفید و یك‌ چهارم‌ پیمانه‌ جوش‌ شیرین‌ در یك‌ سطل‌ آب‌ گرم‌ را امتحان‌ كنید (منظور دیوارهایی‌ با رنگ‌ پلاستیك‌ یا رنگ‌ روغن‌ است). این‌ تمیز كنندهِ ارزان‌ و قوی‌ دیوارها را تمیز و براق‌ خواهد كرد.

حفظ‌ كنندهِ رنگ‌ لباس های‌ تیره‌

كمتر كدبانویی‌ است‌ كه‌ برای‌ شستن‌ لباس های‌ تیره‌رنگ‌ مشكل‌ نداشته‌ باشد. این‌ لباس ها در حین‌ شستشو رنگ‌ زیادی‌ از دست‌ می ‌دهند و لباس‌ بور و كدر می‌ شود. توصیه‌ می‌ كنیم‌ ابتدا لباس‌ تیره‌ (مقنعه، مانتو، چادر و...) را حدود بیست‌ دقیقه‌ در ظرفی‌ حاوی‌ آب‌ و یك‌ فنجان‌ سركه‌ سفید بخیسانید. سپس‌ با ماده‌ شوینده‌ سبك‌ مثل‌ شامپو یا مایع‌ لباسشویی‌ آن‌ را بشویید و آب‌ بكشید. سركه‌ سفید مانع‌ از دست ‌رفتن‌ رنگ‌ لباس‌ و در ضمن‌ باعث‌ براق‌ ترشدن‌ لباس‌ می ‌شود.

دنیای مورچگان!

از وجود بی ‌شمار مورچه‌ در خانه‌ رنج‌ می ‌برید؟ به‌ در و دیوار، كابینت‌ و همه‌ جای‌ خانه‌ مورچه‌ آویزان‌ است؟ شب ها از دست‌ آنها آرامش‌ ندارید؟ نگران‌ نباشید! كافی‌ است‌ مقدار مساوی‌ سركه‌ و آب‌ را با هم‌ مخلوط‌ كنید و كابینت‌ها، كف‌ و هر جایی‌ را كه‌ امكان‌ داشت، با این‌ محلول‌ بشویید تا مورچه‌ها از منزل‌ شما دور شوند. برای‌ این‌ منظور، قرار دادن‌ زغال‌ خشك‌ یا تكه‌ ای‌ لیموترش‌ در محل‌ زندگی‌ آنها نیز مؤثر است.

نرم‌ نگه ‌دارندهِ پتو

نرم‌ و پرزدار نگه‌ داشتن‌ پتوهای‌ پشمی‌ و كتانی‌ پس‌ از شستشو همیشه‌ برای‌ خانم ها دغدغه ‌آفرین‌ است؛ مشكلی‌ كه‌ با اضافه ‌كردن‌ دو فنجان‌ سركه‌ سفید به‌ آب‌ مورد استفاده‌ برای‌ شستشو تا حد زیادی‌ برطرف‌ می ‌شود. البته‌ به‌ یاد داشته‌ باشید هرگز ماده‌ شویندهِ بخاردار و سركه‌ را با هم‌ به‌ آب‌ نیفزایید؛ زیرا گازی‌ خطرناك‌ از آن‌ متصاعد خواهد شد.

لینک ها

 نكات ایمنی در مورد مواد شوینده 

 برای خانه تكانی از كجا باید شروع كرد؟ 

 چگونه لکه ها را پاک کنیم 

 نظافت وسایل منزل 

کتاب های « متفرقه » در فروشگاه اینترنتی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.