تبیان، دستیار زندگی
پدیده «نفوذ و گسترش شبکه های اجتماعی در بین نوجوانان و نگرانی والدین غربی » در موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان، بزرگترین سایت فرهنگی دینی کشور بررسی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در تبیان بررسی شد:

شبكه‌های اجتماعی، كابوس جدید والدین در غرب

شبكه‌های اجتماعی

پدیده «نفوذ و گسترش شبکه های اجتماعی در بین نوجوانان و نگرانی والدین غربی » در موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان، بزرگترین سایت فرهنگی دینی کشور بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، بخش ارتباطات و اینترنت و رایانه موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان پدیده «نفوذ و گسترش شبکه های اجتماعی در بین نوجوانان ونگرانی خانواده ها» را در مقاله ای تحلیلی بررسی کرد.

در این مقاله آمده است: «یكی از پدیده های جدید و قابل تامل در فضای مجازی كه از جمله ویژگی های عصر وب2 محسوب می شود، شبكه های اجتماعی است.این شبكه ها اگر چه باعث افزایش تعامل میان كاربران شده و زمینه را برای بسیاری از اقدامات خلاقانه در فضای مجازی فراهم می كنند، اما پتانسیل زیادی برای انواع سوءاستفاده چه از سوی هكرها و ویروس نویسان و چه از سوی افراد و دولت هایی دارند كه به دنبال سرقت اطلاعات و حتی جاسوسی در كشورهای مختلف هستند. در این میان افراد كم سن و سال و بی تجربه كه با هیجان زیاد در این شبكه ها حضور می یابند خود را به طور جدی در معرض خطر قرار می دهند. در این میان باز هم نقش والدین به طور جدی مطرح می شود و چه بسا اگر والدین قبل از فرزندان با این شبكه ها آشنا شده و آموزش های لازم را فرا بگیرند بتوانند از اعضای خانواده خود در برابر خطرات این شبكه ها حفاظت كنند. به هر حال شكی وجود ندارد كه حفظ ایمنی در فضای آنلاین كار دشوار و پرچالشی است. این روزها والدین اطلاعات بیشتری در مورد شبكه های اجتماعی به دست آورده اند و ضمن آموزش به بچه ها بر فعالیت های شبكه ای آنها هم نظارت دارند. در نتیجه اكثریت والدین نقش فعالی در كنترل اقدامات فرزندانشان در این سایت ها ایفا می كنند.»

بی‌اطلاعی 67 درصد والدین از حضور فرزندان در شبكه‌های اجتماعی، حداقل سن ورود به شبكه‌های اجتماعی 13 سال ،افزایش زورگیری به شیوه جدید و GPS در خدمت سارقان از عمده نگرانی های والدین در خصوص عضویت فرزندان نوجوانشان در شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک و توییتر است.

گفتنی است موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان با راه اندازی «شبکه پاک خانوادگی» که امکان عضویت افراد خانواده را فراهم می کند ، گام موثری در حل این بحران در بین کاربران ایرانی برداشته است.

علاقه مندان می توانند جهت بازخوانی این مقاله و عضویت در شبکه پاک خانوادگی تبیان به نشانی tebyan.net مراجعه نمایند.

تنظیم: هومن بهلولی