تبیان، دستیار زندگی
چندی است که بحرین در کنار سایر کشورهای عربی منطقه تحولات جدیدی را تجربه می کند که ناشی از روح اسلام خواهی و آزادی خواهی مردم این کشور است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بحرین در آتش کینه توزی آل سعود


چندی است که بحرین در کنار سایر کشورهای عربی منطقه تحولات جدیدی را تجربه می کند که ناشی از روح اسلام خواهی و آزادی خواهی مردم این کشور است اما بر خلاف سایر کشورها با دخالت عربستان سعودی و وهابیون این کشور طریقی دیگر را پیموده است و نگرانی هایی را پدید آورده است.


بحرین

عربستان سعودی  و وهابیون این کشور پس از اعتراضات مردم بحرین به رژیم حاکم این کشور و با درخواست امیربحرین، در این کشور وارد عمل شده اند و به سرکوب اعتراضات این کشور که غالبا از سوی اکثریت شیعه بحرین مطرح می شود، پرداختند.

یكی از ویژگیهای مهم بحرین عبارت از تركیب جمعیتی (‌نژادی )‌ و مذهبی آن است. با توجه به پیشینه تاریخی بحرین و وابستگی آن به ایران، ‌تعداد زیادی از ساكنان آن ایرانی تبار هستند كه در بخشهای گوناگون كشور مشغول به كار هستند. چنانكه با وجود تغییر و تحولات گسترده در این امر در خلال دهه‌های گذشته ، حتی بر اساس منابع آماری كشور انگلستان 20 درصد بافت نژادی آن را در پایان دهه 1980 ایرانیان تشكیل می‌دادند. ضمنا حدود 60-70 درصد مسلمانان بحرین را شیعیان و تنها 30- 40 درصد آنان را سنیان تشكیل می‌دهند . در حالی كه با وجود اكثریت شیعیان، ‌قدرت سیاسی در دست سنی مذهبان است و این امر یكی از نقاط ضعف امنیت ملی آن كشور است. همین امر گاه به گاه مشكلاتی سیاسی برای بحرین به وجود آورده است،‌ چنانكه مثلا در سال 1953 شیعیان بحرین كه از افزایش سریع مهاجرت كارگران عرب سنی مذهب و تغییر مصنوعی ساختار جمعیتی نگران و ناراضی بودند،‌ شورش كردند. لذا برخورد بین گروههای شیعه و سنی بحرین توسعه یافت و پس از چندی رهبران گروهها با تشكیل ‌" كمیته وحدت ملی " ( لجنه الاتحاد الوطنی ) به یك آرامش نسبی رسیدند. در طی سال های گذشته این کشور علی رغم تجهیز آن توسط غرب و تلاش های آنها برای تبدیل این کشور به مرکز اقتصادی منطقه همواره با چالش های داخلی مواجه بوده و اعتراضات به انحاء مختلف ابراز شده است اما همگی سرکوب گردیده است. نزدیک به ده سال پیش نیز در 22 نوامبر سال 2000 میلادی، میثاق ملی بحرین صادر شد و بحرین به اصطلاح در مسیر دمکراسی و دولت قانونمند قرار گرفت.

عربستان سعودی  و وهابیون این کشور پس از اعتراضات مردم بحرین به رژیم حاکم این کشور و با درخواست امیربحرین، در این کشور وارد عمل شده اند و به سرکوب اعتراضات این کشور که غالبا از سوی اکثریت شیعه بحرین مطرح می شود، پرداختند.

پیش از آن این کشور به اندازه ای در خفقان بود که بیشتر شبیه به یک دیکتاتوری تمام عیار بود، ولی با توجه به اینکه در همان زمان به دلیل خشم بحرینی ها این کشور در آستانه انتفاضه ای مردمی قرار گرفت، فورا میثاق ملی صادر شد. اما این بار تحولات به گونه ای دیگر رقم خورد و با میثاق ملی اوضاع روند بهبود نیافت و بلکه با دخالت وهابیون عربستان اوضاع به گونه ای درآمد.در همین راستا در تحلیلی شبکه سی ان ان، در واکنش به تحولات این کشور گفت: به نقشه که نگاه کنیم به خوبی می توان اهمیت استراتژیک بحرین را درک کرد، چرا که بحرین یک متحد مهم آمریکا محسوب می شود و مرکز فرماندهی نیروهای دریایی آمریکا و ناتو به حساب می آید. از آنجا که آمریکا در جنگهای عراق و افغانستان از کشور بحرین استفاده نظامی کرده است اکنون نگران اوضاع بحرین است.

شبکه یورونیوز نیز در این زمینه می گوید: جرقه های انقلاب مصر وتونس حالا به بحرین رسیده است، اما این بار اعتراضات در واکنش به مشکلات اقتصادی نیست بلکه مردم تنها امیر نشین خلیج فارس با اکثریت شیعه معتقدند که حاکمان سنی به آزادی و برابری های اجتماعی و سیاسی شیعیان احترام نمی گذارند.

بحرین

با نگاه به این تحلیل ها به خوبی می توان دریافت که چرا عربستان سعودی ب عنوان متحد استراتژیک ایالات متحده وارد عمل شده است و به سرکوب شیعیان می پردازد. این اقدام در وهله اول برای حفظ منافع آمریکا و در مرحله دوم برای مقابله با شیعیان و ایران می باشد. جنایت انجام گرفته نیز بیش از حد انتظار است و روند این جنایات کماکان ادامه دارد.

عربستان سعودی به عنوان متحد استراتژیک ایالات متحده وارد عمل شده است و به سرکوب شیعیان می پردازد. این اقدام در وهله اول برای حفظ منافع انگلستان و در مرحله دوم برای مقابله با شیعیان و ایران می باشد. جنایت انجام گرفته نیز بیش از حد انتظار است و روند این جنایات کماکان ادامه دارد.

در همین زمینه جمیل کاظم" عضو فراکسیون مستعفی الوفاق مجلس بحرین می گوید: اوضاع بحرین به علت اقدامات غیرانسانی رژیم حاکم وخیم است و رژیم سیاست پاکسازی نژادی را پیگیری می کند.

"کاظم" به بازداشت 400 نفر و ناپدید شدن تعداد زیادی از معترضان اشاره کرده و تاکید می کند: سرکوب، بازرسی و بازداشت همچنان ادامه دارد و نیروهای امنیتی حتی پرستاران زن بیمارستانها را نیز بازداشت می کنند.

این در حالی ایست که خبرها از تبدیل بیمارستان های این کشور به زندان حکایت دارد. در کنار آن فعالان سیاسی نیز توسط عوامل رژیم سعودی ربوده می شوند و زیر نظر انان شکنجه می شوند. حتی برخی از اخبار حکایت از آن دارد که عوامل رژیم بحرین شبانه بر در خانه شیعیان تصاویر سید حسن نصرالله را نصب می کنند و فردا به این بهانه اقدام به بازداشت اهالی منزل می کنند و نکته تااسف بار اینکه هیچ کدام از اهالی منزل نیز از این جنایت در امان نیستند.

استفاده از تیرهای خوشه ای در جریان مقابله با تظاهرات خیابانی امری معمول شده است که کشته های زیادی را نیز در بر داشته است.

عربستان سعودی به عنوان متحد استراتژیک ایالات متحده وارد عمل شده است و به سرکوب شیعیان می پردازد. این اقدام در وهله اول برای حفظ منافع انگلستان و در مرحله دوم برای مقابله با شیعیان و ایران می باشد. جنایت انجام گرفته نیز بیش از حد انتظار است و روند این جنایات کماکان ادامه دارد.

نکته قابل توجه دراین جریان عدم امکان پوشش خبری این تحولات و عدم دخالت سازمان های به اصطلاح بین المللی و حقوق بشری در این اوضاع می باشد. هیچ کدام از کشورهای غربی در مورد اوضاع بحرین حاضر به محکومیت خشونت ها و یا حتی موضع گیری نشده اند در حالی که در مورد سایر کشورهای منطقه این رفتار را نداشته اند. این جنایات در خبرگزاری ها و شبکه های خبری جایگاهی به خود اختصاص نداده است که نشانده هماهنگی نیروهای سرکوب گر سعودی و آل خلیفه با اربابان غربی شان است. قطعا تدوام این روند در منطقه در وهله اول به ضرر رژیم بحرین و در وهله دوم به ضرر عربستان سعودی خواهد بود که گذر زمان این واقعیت را آشکار می کند.

اخیرا جمهوری اسلامی ایران با ارسال نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد و رییس شورای امنیت خواستار اتخاذ اقداماتی در جهت توفق این جنایات شده است. درخواستی که شاید هیچگاه مورد توجه قرار نگیرد چراکه؛ این بار بحرین دچار استانداردهای دوگانه غربی شده است و در آتش کینه توزی غرب، ال سعود و وهابیون میسوزد. اما این نیز بگذرد. آینده از آن ملت های آزادی خواه منطقه است. امری که هر روز خود را بیشتر جلوه گر می نماید.

هاتف پور رشیدی

بخش سیاست تبیان