تبیان، دستیار زندگی
مارگارین فقط چربی اشباع ندارد اما در مقایسه با کره حیوانی، دارای مقادیری چربی ترانس است که این مساله می ‌تواند برای سلامت مصرف‌کنندگان بسیار دردسرساز باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مارگاریـن هم بی ‌ضـرر نیسـت!


مارگارین فقط چربی اشباع ندارد اما در مقایسه با کره حیوانی، دارای مقادیری چربی ترانس است که این مساله می ‌تواند برای سلامت مصرف‌کنندگان بسیار دردسرساز باشد.

مارگارین

وقتی که مارگارین تازه وارد بازار شده بود و مردم متوجه شدند که با نوعی کره گیاهی روبه‌رو هستند، خیلی خوشحال شدند و تصور کردند که دیگر هرچقدر دل شان بخواهد، می‌ توانند از آن بخورند اما محققان آمریکایی معتقدند که مارگارین فقط چربی اشباع ندارد اما در مقایسه با کره حیوانی، دارای مقادیری چربی ترانس است که این مساله می ‌تواند برای سلامت مصرف‌کنندگان بسیار دردسرساز باشد.

فواید مارگارین

رنگ مارگارین به طور طبیعی سفید مایل به زرد کمرنگ است و این کره از روغن ‌های گیاهی یا دانه‌ های چرب مانند دانه سویا، دانه کتان ، تخمه آفتابگردان یا روغن زیتون تولید می‌ شود. محققان وجود چربی‌ های چند زنجیره‌ای اشباع‌ نشده مانند امگا 3 و امگا 6 را از جمله مزایای مارگارین می ‌دانند و می ‌گویند که وجود همین چربی ‌های مفید در مارگارین به کاهش کلسترول خون و پایین آمدن احتمال ابتلا به ناراحتی‌ های قلبی یا سکته مغزی کمک می ‌کند.

معایب

مارگارین هنگام تولید حرارت بالایی می ‌بیند و همین حرارت بالا باعث از بین رفتن ویتامین E و سایر ریزمغذی ‌های موجود در روغن می‌ شود.

از طرف دیگر، مارگارین حاوی چربی ترانس است که اکثر متخصصان تغذیه، گنجاندن این نوع از چربی را به هیچ عنوان در رژیم غذایی توصیه نمی‌ کنند. بد نیست بدانید که مصرف مداوم چربی ترانس می ‌تواند باعث ایجاد التهاب ، آلرژی ، تنگی نفس و حتی پایین آمدن قدرت سیستم ایمنی در بدن شود.

در مقایسه با کره ی حیوانی

بهتر است همین جا خیال تان را راحت کنیم و بگوییم که کره حیوانی و مارگارین از نظر میزان کالری با هم برابر هستند و هیچ‌ یک از این لحاظ بر دیگری مزیتی ندارند. اما در مقایسه ارزش تغذیه‌ای کره حیوانی و مارگارین باید گفت که کره برخی از چربی‌ های طبیعی را دارد که برای محکم شدن استخوان‌ ها مفید هستند.

به علاوه، مصرف مقدار کمی از چربی‌ های اشباعی که در کره حیوانی وجود دارد برای لطافت پوست لازم است و به همین خاطر استفاده از آن در رژیم روزانه افراد توصیه می ‌شود اما همان‌ طور که عنوان شد، مارگارین حاوی چربی ترانس بوده و مصرف این نوع چربی، حتی به مقدار کم، قابل توصیه نیست. از طرف دیگر، نیکل و کادمیوم که نوعی فلز سمی هستند، جزو مواد سفت ‌کننده‌ ای محسوب می‌شوند که در تولید مارگارین از آن ها استفاده می‌ شود. افزایش میزان فلز سمی نیکل در بدن باعث بالا رفتن احتمال ابتلا به ناراحتی ‌های ریوی و کلیوی می ‌شود.

مارگارین حاوی چربی ترانس است که اکثر متخصصان تغذیه، گنجاندن این نوع

از چربی را به هیچ عنوان در رژیم غذایی توصیه نمی‌ کنند. بد نیست بدانید

که مصرف مداوم چربی ترانس می ‌تواند باعث ایجاد التهاب، آلرژی، تنگی نفس

و حتی پایین آمدن قدرت سیستم ایمنی در بدن شود

مصرف فراوان غذاهای حاوی فلز سنگین و سمی کادمیوم هم احتمال ابتلا به تصلب شرایین و فشار خون را تا حد قابل توجهی بالا می ‌برد. بنابراین، محققان دانشگاه هاروارد به همه افراد توصیه می‌ کنند که حد اعتدال را چه در مصرف کره حیوانی و چه در مصرف کره گیاهی رعایت کنند و به هیچ عنوان مقادیر زیادی از مارگارین را در رژیم روزانه ‌شان نگنجانند تا شانس ادامه زندگی و طول عمر را در خود پایین نیاورند!

در ادامه ارزش غذایی مارگارین در مقدار مشخصی آمده است. یادتان باشد شما باید برای سوزاندن 1 قاشق غذاخوری مارگارین، حدود 12 دقیقه با شدت متوسط پیاده‌ روی کنید!

                                             ارزش غذایی                        1 قاشق غذاخوری مارگارین

                                                                                                      (معادل 7/4 گرم)

انرژی                                                       34 کیلوکالری

چربی                                                        38 گرم

چربی اشباع                                              6/0 گرم

چربی‌های غیراشباع چندزنجیره‌ای              8/0گرم

چربی‌های غیراشباع تک‌زنجیره‌ای              2/2 گرم

کلسترول                                                      0

سدیم                                                      44 میلی‌گرم

کربوهیدرات                                                 0

پروتئین                                                       0

ویتامین آ                                                    3 درصد

کلسیم                                                       0

کره یا مارگارین؟ کدام سالم تر است؟ 

همیشه کره را به عنوان منبعی از چربی های اشباع، یک چربی ناسالم عنوان می کنند و نه تنها به بیماران قلبی ـ عروقی بلکه به همه ی افراد توصیه می کنند کمتر سراغ این ماده غذایی بروند، ولی وقتی بحث از کره گیاهی یا مارگارین می شود، نظرات و عقاید مختلفی مبنی بر سالم بودن یا ناسالم بودن آن وجود دارد؛ عده ای موافق مصرف آن هستند و عده ای دیگر مخالف. در اینجا نگاهی داریم به این ماده غذایی و نوع گیاهی آن یعنی مارگارین .

کره

کره، یک محصول لبنی طبیعی است که قرن ها مورد استفاده بشر بوده است. کره از شیر و خامه گرفته می شود و فرایند "زدن کره" باعث می شود که شیر و خامه به یک ماده ی جامد تبدیل شوند که همان کره است. در واقع از 10 کیلوگرم شیر غلیظ، حدود نیم کیلوگرم یا 454 گرم کره به دست می آید.

مارگارین در اواخر قرن هجدهم توسط یک شیمیدان فرانسوی به نام "هیپولیت مژه موریز" ابداع شد. او از اسید مارگاریک استفاده کرد تا جایگزین کره شود. به همین علت است که نام این نوع کره، مارگارین است. اگر می خواهید وزن کم کنید باید در مصرف هر دو نوع این چربی ها احتیاط کنید و به میزان اندکی از آن ها بخورید، چرا که میزان کالری این دو ماده ی غذایی با هم یکسان است.

بنابر گفته ی کارشناسان، هر کسی به مقدار مشخصی چربی در روز احتیاج دارد. با توجه به این که فردی که باید در طی روز 2000 کیلوکالری دریافت کند، مقدار چربی مصرفی او نباید از 65 گرم چربی بیشتر شود. بنابراین یک قاشق چای خوری پر ازکره در هر روز کافی است که 4 گرم چربی را وارد بدن می کند. البته مقدار مشابه مارگارین هم حاوی همین مقدار کالری و چربی است. پس می تواند جایگزین همین مقدار مشابه کره در رژیم غذایی شود.

اگر می خواهید با یکی از این دو کره غذا درست کنید، کره گزینه ی بهتری است، چرا که بهتر ذوب می شود و به گوشت، سبزیجات و سیب زمینی مزه بهتری می دهد. وقتی هنگام تولید مارگارین از حرارت استفاده شده باشد و هنگام پخت هم به اجبار حرارت ببیند، برای سلامتی زیانبار خواهد بود، چرا که چربی آن به اسیدهای چرب ترانس بالا تبدیل می شود. این اسیدهای چرب در بروز پلاک های مسدود کننده عروق خونی در بدن نقش مهمی دارند.

وقتی هنگام تولید مارگارین از حرارت استفاده شده باشد و هنگام پخت هم

به اجبار حرارت ببیند، برای سلامتی زیانبار خواهد بود، چرا که چربی آن به اسیدهای چرب ترانس بالا تبدیل می شود

اسیدهای چرب ترانس بالا همچنین مسئول اصلی بالا رفتن مقدار LDL یا همان کلسترول بد خون هستند که از عوامل خطرساز بیماری های قلبی ـ عروقی است و از طرفی باعث می شوند که مقدار کلسترول خوب خون یا همان HDL نیز پایین بیاید. این مشکلات می توانند فرد را به سکته های قلبی یا مغزی مبتلا کنند(یادآوری می شود که چربی حیوانی مثل کره، دارای مقداری کلسترول نیز هست که مصرف آن می تواند به افزایش مقدار کلسترول خون تا حدی کمک کند؛ در حالی که مصرف چربی گیاهی مثل مارگارین نه تنها موجب افزایش کلسترول خون نمی شود، بلکه آن را کاهش نیز می دهد). به علاوه این نوع اسید چرب، خطر بروز دیابت نوع 2 و سرطان را افزایش می دهد و روند پیری را تسریع می کند!

سازمان غذا و داروی آمریکا، انستیتوی ملی قلب، ریه و خون و انجمن قلب آمریکا که از موسسات معتبر جهان در زمینه ی سلامت قلب و عروق هستند، تاکید دارند که فرد باید تا می تواند از مصرف این گونه چربی ها اجتناب کند.

شما می توانید کره را تا یک ماه در یخچال و تا 12 ماه در فریزر نگهداری کنید، ولی مارگارین به خاطر ساختار مولکولی اش قابل نگهداری در فریزر نیست. اگر یک قالب مارگارین را به مدت یک سال در فریزر بگذارید، خواهید دید که آن دانه های سفید پودر مانندی پدیدار شده اند. حالا با این تفاسیر و با توصیه به این واقعیت ها خودتان تصمیم بگیرید که مصرف کدام یک(کره یا مارگارین) برای سلامتی مفید و کدام یک مضر است.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه تبیان


منابع:

مجله دنیای تغذیه شماره ی 86

هفته نامه سلامت - ترجمه: فاطمه افروغ

مطالب مرتبط:

کره بخوریم یا مارگارین؟

چربی هم بخورید، ولی به اندازه

نقش چربی ها و روغن ها در بدن

فرق كره گیاهی و حیوانی را می دانید؟كدام بهتر است؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.