تبیان، دستیار زندگی
كاش می دانستیم تربیت كردن ، وابسته كردن نیست ؛ مطیع كردن نیست ؛ رام كردن نیست . كاش می دانستیم تربیت كردن ، خود رهبری است ، خودگردانی و خودیابی دائمی است .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشنهاد های شگفت انگیز

كودك برجسته (2)


كاش می دانستیم تربیت كردن ، وابسته كردن نیست ؛ مطیع كردن نیست ؛ رام كردن نیست . كاش می دانستیم تربیت كردن ، خود رهبری است ، خودگردانی و خودیابی دائمی است .


تربیت کودک

برای خواندن مقاله ی كودك برجسته (1) اینجا را كلیك كنید.

- به فرزند خود تفاوت " اول من " و "نوبت من " را یاد دهید و برآن تاكید ورزید . "اول من " به احترام گذاشتن اشاره دارد و "نوبت من " به برقراری مساوات و برابری .

- این را بپذیرید كه فرزند شما با وجود تمام خصوصیات مشتركش با شما و همسرتان ، مخلوق منحصر به فردی برای خودش است . شاید شما برخی از جنبه های شخصیتی اش را نپسندید؛ ولی باید به وجود آن احترام بگذارید و نباید آن را سركوب كنید ، بلكه بهتر است در رشد صحیح آن بكوشید .

- بگذارید مادر و پدربزرگ ها ، فرزندتان را لوس كنند و نازشان را بخرند . مگر نه این است كه وجود مامان بزرگ ها و پدربزرگ ها برای همین كار است . از وجود این نعمت خداوندی برای متعادل ساختن شخصیت فرزندتان استفاده كنید ؛ ولی اجازه ندهید اصول تربیتی شما را زیر سوال ببرند .

- هر چند وقت یكبار با فرزندتان به شهربازی بروید و با او سوار چرخ و فلك و قایق شوید .

- اگر مشغول مطالعه هستید و فرزندتان كنجكاو است از مطالب كتاب شما سردربیاورد ، مطالب كتابتان را به زبانی كودكانه و ساده برایش بیان كنید .

- اجازه ندهید فرزندتان در خانه سركش و زورگو باربیاید . زور گفتن و تحكم كردن به هرعضوی از اعضای خانواده از جمله به خواهر و برادر كوچكتر ، امری ناعادلانه و نارواست . فكر نكنید اگر در مقابل زورگوئی های فرزندتان سرتعظیم  فرود آورید ، به عزت نفس او كمك كرده اید .

- برنامه های تلویزیونی كودكتان را ببینید و شخصیت های مورد علاقه ی فرزندتان را بشناسید . گاهی همراه با او بنشینید وبرنامه كودك تماشا كنید .

- هیچ چیز مثل طبیعت ، به رشد بالنده و خلاق فرزندتان كمك نمی كند . این یك پیشنهاد شگفت انگیز است : یك روز جمعه همراه با اعضای خانواده به نزدیك ترین روستای كنار شهرتان بروید ، تا فرزندتان یك گاو یا الاغ را كه تا به حال فقط عكسش را در كتاب داستان هایش دیده ، حالا از نزدیك ببیند و گوش های درازش را لمس كند و سوارش شود . با هم به كنار رودخانه روید تا فرزندتان تكه های سنگ را جمع كند و در آب بیاندازد .هر كدام از اینها ، دنیایی از تجربه و خلاقیت را برای كودك شما به ارمغان خواهد آورد .

اگر فرزندتان كاربدی انجام داد ، هیچ گاه به او نگوئید : " تو بچه ی بدی هستی" . حتی نگوئید:" كاربدی كردی " . بلكه بهتر است  اینگونه بگوئید : " كارت ، كار خوبی نبود "

- اگر هنوز فرزندتان سوار قطار نشده ، برنامه ی یك روز عصر خود را این كار قرار دهید : همراه با هم به نزدیكترین ایستگاه  مترو بروید و یك مسیر را بروید و برگردید .

- هیچگاه به فرزندتان این عبارت را نگوئید :" تو دیگه بزرگ شده ای ، نباید كارهای بچگانه انجام دهی " .

- همیشه همچون پیامبر رحمت (ص) ، لبخند بر لب داشته باشید . این كار نه تنها آسیبی به صورت شما نمی زند ، بلكه كمك می كند تا ناخودآگاه سردی روابط ، به گرمی و عشق بدل شود .

- افسانه ها و حكایت های "غول و پری " را فراموش نكنید . این داستان ها برای رشد خلاقیت كودكان زیر7 سال معجزه می كند . داستان های شاهنامه فردوسی را به زبان ساده برای كودكتان تعریف كنید.هرچه داستان شگفت انگیزتر باشد ، افق ذهن كودك بالاتر و وسیعتر حركت می كند . از داستان های اصیل ایرانی گرفته تا لوبیای سحرآمیز و سندباد و غیره .

- هیچ چیز بدتر از این نیست كه كودك شما احساس شرمساری و گناه كند .

- فراموش نكنید كه شما نخستین و مهم ترین آموزگار فرزند خود هستید . زمانی كه كودكتان سوالی از شما می پرسد ، یك "فرصت طلائی" برای شما اتفاق افتاده است . سعی كنید به بهترین شیوه و به بهترین زبان جواب سوالش را بدهید . خود را از قبل آماده سازید تا در جواب دادن وانمانید و خدای ناكرده مجبور به دادن پاسخی غلط و سرسری شوید .

- این كار را از اهم واجبات یك روز تابستانی خود قرار دهید : رفتن به باغ وحش و گرفتن عكس.

- به فرزند خود امكان دهید تا یك كمد یا صندوقچه ی اختصاصی داشته باشد و لوازم شخصی خود را در آنجا نگهداری كند .

- یك لیوان شیركاكائوی گرم در یك روز زمستانی ، یك لیوان شربت آبلیموی تگری در یك روز تابستانی ، یك لیوان شربت آلبالوی خانگی بعد از توپ بازی و قایم باشك ، یك لیوان آب هویج وقتی كودكتان در حمام است ، می تواند یخی رابطه ها را ذوب كند و به جایش گرمی و محبت بنشاند .

تربیت کودک

- اگر فرزندتان با خود حرف می زند و موجودی خیالی و دوست داشتنی را مورد خطاب قرار می دهد ، او را سرزنش نكنید. این عمل را روان شناسان "گفتگوی خصوصی" می گویند كه جهت كنترل اعمال و افكار كودكان لازم است .

- اگر می خواهید فرزندتان را در خانه ی مادربزرگ یا فرد دیگری بگذارید و به كلاس زبان ، ورزش یا خرید بروید ، همیشه قبل از ترك خانه با فرزندتان خداحافظی كنید . برایش توضیح دهید كه باید بروید و تا 2 ساعت دیگر برمی گردید . تكرارعبارت " برمی گردم" ، یا " مادرت به زودی می آید " ، معجزه می كند ؛ زیرا قلب و ذهن كودك را آرام می كند و مطمئن می شود كه فراموش نشده است .

- در نم نم  باران بهاری ، به جای بستن در و پنجره ها و ترسیدن از سرماخودگی كودكتان ، همراه با هم یك لباس مناسب بپوشید ، یك چتر مشترك بردارید و به زیر باران بروید . قطره های تازه ی باران برروی گونه ی كودكتان ، نوید امید و زندگی دارد .

- زمانی را به یاد آورید كه بچه بودید و در واكنش به رفتار مادر یا پدرتان می گفتید :" وقتی بزرگ شم هرگزاین رفتار را با فرزندم نخواهم كرد " . حالا زمانش فرا رسیده است .

- وقتی مشغول بازی است ، یا در هنگام خواب ، برایش با صدای ملایم ، قرآن بخوانید یا سی دی ترتیل قرآن بگذارید . عبارات سوره ها و آیه ها  در ضمیرناخودآگاه او قرار می گیرد و مطمئنا یك روز به سراغش خواهد آمد .

- هیچگاه فرزندتان را با فرزند دیگران مقایسه نكنید . اگر كودك دیگری كارخوبی انجام داد ، "كار" او را مورد توجه و تشویق قرار دهید ، اما در ادامه به هیچ وجه نگوئید : " ببین چه بچه ی خوبیه ! كارشو یاد بگیر ! " . تحسین و توجه شما ، همه چیز را به فرزندتان خواهد فهماند .

- اگر فرزندتان كاربدی انجام داد ، هیچ گاه به او نگوئید : " تو بچه ی بدی هستی" . حتی نگوئید:" كاربدی كردی " . بلكه بهتر است  اینگونه بگوئید : " كارت ، كار خوبی نبود " .

سرور حاجی سعید

بخش خانواده ایرانی تبیان


مقالات مرتبط :

حمایت های خارج از استاندارد

آرزوی همه پدر و مادرها

می دونم، من بچه بدی هستم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.