تبیان، دستیار زندگی
مخاطبانی که تا دقیقه 90 بازی پرسپولیس برابر استیل آذین را تماشا کرده بودند، چیزی را از دست ندادند اما اگر هوادار فوتبال یا حتی فیلم های بزن بزنی بوده باشید و دقایق پایانی داربی سرخ ها را ندید جنگی قبیله ای را از دست داده اید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"جنگ قبیله ای" در لیگ برتر


مخاطبانی که تا دقیقه 90 بازی پرسپولیس برابر استیل آذین را تماشا کرده بودند، چیزی را از دست ندادند اما اگر هوادار فوتبال یا حتی فیلمهای بزن بزنی بوده باشید و دقایق پایانی داربی تهران را ندیدید "جنگی قبیله ای" را از دست داده اید.


پرسپولیس - استیل آذین

این تعبیری است که مجتبی شریفی از اتفاقات دیدار پرسپولیس و استیل آذین داشته. او دقایقی بعد از این بازی در حالی در مکه حضور دارد، زد و خورد بازیکنان دو تیم را "جنگی قبیله ای" توصیف کرد!

به گزارش گروه ورزشی تبیان؛ البته تشبیه رییس کمیته انضباطی فدراسیون بین اتفاقات بازی جنجالی پرسپولیس و استیل آذین با جنگهای قبیله ای چندان بیراه نبود. زد و خوردی که بین بازیکنان دو تیم به وجود آمد اگرنگوییم در فوتبال جهان بی سابقه، بلکه بی سابقه بوده و صحنه های  این بازی به جزوی مهم و حتما خنده دار بخشهای خبری رسانه های مختلف جهان تبدیل شده است.

اما اصل قضیه چه بود؛ سوشا مکانی دروازه بان استیل آذین در دقیقه 93 بازی پس از گرفتن توپ در شرایط عادی، توپ را به بیرون زد تا پزشکان استیل آذین کمر مصدوم او را مداوا کنند. عرف این است که بازیکنان حریف در چنین شرایطی توپ را به حریف بدهند اما به دستور علی دایی، سپهر حیدری توپ را به محوطه 18 قدم استیل آذین فرستاد و اتفاقا این توپ توسط اشپیتیم آرفی به گل دوم پرسپولیس تبدیل شد و این یعنی سقوط تقریبا قطعی تنها باشگاه خصوصی به دسته اول. البته پرسپولیسیها معتقد بودند که سوشا مکانی مصدوم نشده بود و تنها برای کشتن وقت توپ را به اوت زده و جواب حرکت ناجوانمردانه، حرکت ناجوانمردانه است.

علی دایی می گوید: متاسفانه ما تعریف درستی از بازی جوانمردانه نداریم، بازیكن حریف توپ را به بیرون زد اما دروازه‌بان هیچ مشكلی نداشت، قرار نمی‌شود هر كسی توپ را به بیرون می‌زند، بعدا صاحب توپ شود، اگر سلامتی بازیكنی به خطر افتاد باید بازی جوانمردانه را رعایت كرد.

* واکنشها به اتفاقات بازی

مجتبی شریفی اولین نفری بود که به اتفاقات و حواشی بازی پرسپولیس و استیل آذین واکنش نشان داد. او درباره اتفاقات این بازی می گوید: «گاهی اوقات برخی برخوردها در فوتبال چنین است كه اخلاق در آن‌ها رعایت نمی‌شود و این اصلا درست نیست. چون اخلاق همیشه باید در ورزش باشد و محور كارها قرار گیرد. به همین خاطر ما نمی‌توانیم رفتارهای غیر اخلاقی بازیكنان یك تیم را هر چند در حال سقوط باشد، تحمل كنیم. تیمی كه نمی‌خواهد سقوط كند، باید در طول فصل تلاش خود را به كار گیرد و از دو نیم فصلی كه دارد، استفاده كند. نه این كه به هفته‌های پایانی دل ببندد و در هفته‌های پایانی هم به دلیل وجود استرس بالا در تیم، بی نظمی و بی اخلاقی بیشتر ‌شود.

پرسپولیس - استیل آذین

اگر بخواهیم برای متخلفان تنبیهی در نظر بگیریم نمی‌توانیم بگوییم چون این تیم در حال سقوط كردن بود، پس بی‌انضباطی برایش مجاز است. مرجع صادر كننده حكم باید بدون توجه به این مسایل حكم خود را صادر كند. همه درگیری‌های این بازی از مصادیق رفتار زننده و غیر ورزشی بود. مخصوصا وقتی عده‌ای حمله می‌كردند برای ما یادآور جنگ های قبیله‌ای بود!» شریفی درباره حکم احتمالی کمیته انضباطی هم می گوید: «الزام یك تیم به رعایت رفتار جوانمردانه درست نیست، این موضوع درست مثل انجام مستحبات می‌ماند كه الزامی برای انجام دادن آن‌ها نیست، اما اگر عمل كنی سود برده‌ای و پاداش هم می‌گیری. در آیین‌نامه انضباطی رفتار خوب و جوانمردانه ستوده شده، اما در آن نیامده كه اگر كسی این رفتار را رعایت نكرد باید تنبیه شود.»

اما جالبتر از صحبتهای شریفی، حرفهای علی دایی است در کنفرانس مطبوعاتی: «فكر می‌كنم اتفاقاتی كه در این بازی افتاد درس عبرتی شد برای كسانی كه الكی خودشان را روی زمین می‌اندازند و می‌خواهند به این شیوه امتیاز بگیرند. متاسفانه ما تعریف درستی از بازی جوانمردانه نداریم، بازیكن حریف توپ را به بیرون زد اما دروازه‌بان هیچ مشكلی نداشت، قرار نمی‌شود هر كسی توپ را به بیرون می‌زند، بعدا صاحب توپ شود، اگر سلامتی بازیكنی به خطر افتاد باید بازی جوانمردانه را رعایت كرد. دروازه‌بان حریف توپ را به بیرون می‌زند اما بعدا می‌ایستد، استوپ سینه می‌كند، توپ را از لای پاهایش رد می‌كند و یكسری كارهای دیگر. دوربین‌های تلویزیونی صحنه‌ها را گرفته‌اند و نیز الفاظ ركیكی كه سوشا مكانی به بازیكنان ما داد را ضبط كرده‌اند، اگر دروازه‌بان حریف آسیب دیده بود حق با شماست، اما اصلا چنین نبود.»

به هر حال جدا از اتفاقاتی که افتاد، باید به حال این فوتبال گریست. فوتبالی که بازیکنان تا سر حد مرگ همدیگر را زدند، فوتبالی نیست که با روح ورزش همخوانی داشته باشد.

دایی همچنین درباره دخالت خودش در درگیری‌ها بخصوص درگیری اول می گوید: « من رفته بودم تا بازیكنانم با بازیكنان حریف درگیر نشده و الفاظ زشتی را به كار نبرند، ما چند بازیكن مصدوم داریم و اگر بخواهیم چند بازیكن محروم هم داشته باشیم در این مقطع حساس خیلی آسیب می‌بینیم. واقعا ببینید استیل آذین با پرسپولیس چطور بازی كرد، استیل آذین در نیمه دوم به غیر از شوت زندی هیچ موقعیت دیگری نداشت، در این فوتبال حق به حق‌دار رسید. بازی جوانمردانه آن است كه جوانمردانه بازی كنی و جوانمردانه ببری. مگر ما دیوانه‌ایم كه دو امتیاز را به راحتی تقدیم استیل آذین كنیم، بازیكنی كه سالم است توپ را به بیرون می‌زند، ما برای گرفتن این سه امتیاز زحمت‌های زیادی كشیده بودیم.»

پس از همه این اتفاقات، مهمترین خبری که مخابره شد انتشار بیانیه حسین هدایتی بود. کسی که روزنامه ها به او لقب "عابر بانک" داده بودند، ابتدا آمده بود که پرسپولیس را بخرد اما در رسیدن به هدفش ناکام ماند. سپس سهام باشگاه استیل آذین را خرید  و در این اواخر قصد کرده بود سهام باشگاه تراکتورسازی را بخرد اما پس از اتفاقات عجیب بازی پرسپولیس و استیل آذین عطای حضور در فوتبال را به لقایش بخشید و به روش علی پروین گفت "خداحافظ فوتبال".

همان قدر که علی پروین بر سر حرفش نماند، باید منتظر بازگشت آبراموویچ ایرانی باشید. به هر حال جدا از اتفاقاتی که افتاد، باید به حال این فوتبال گریست. فوتبالی که بازیکنان تا سر حد مرگ همدیگر را زدند، فوتبالی نیست که با روح ورزش همخوانی داشته باشد.


فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان