تبیان، دستیار زندگی
آیا حاشیه های بوجود آمده پیرامون «گزارش یک جشن» فرصت به تصویر درآمدن روایت ابراهیم حاتمی کیا از مصطفی چمران را خواهد داد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محمد صابری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاش این فرصت از دست نرود!


آیا حاشیه های بوجود آمده پیرامون «گزارش یک جشن» فرصت به تصویر درآمدن روایت ابراهیم حاتمی کیا از مصطفی چمران را خواهد داد؟


کاش این فرصت از دست نرود!

دقایق پایانی نخستین قسمت از برنامه تلویزیونی «راز» در سال 90،  که در واپسین روزهای پخش برنامه های نوروزی سیما به یک اتفاق ویژه تبدیل شد حقیقتی نهان در دل خود داشت که کم کم در فضای رسانه ای در حال رخ نمودن است؛ ابراهیم حاتمی کیا در آن برنامه و در پاسخ به کنجکاوی نادر طالب زاده درباره سرانجام پروژه سینمایی «چ مثل چمران» با لبخندی منتهی به عصبانیت و اعتراض خبر از برخی تنگ نظری ها در مسیر اعطای مجوز برای ساخت این فیلم سینمایی از سوی مراجع ذی صلاح داد و در لفافه احتمال کلید خوردن این پروژه لااقل در آینده ای نزدیک را منتفی دانست. آنچه آن روز حاتمی کیا سعی کرد اشاره ای مستقیم به آن نداشته باشد اما از دید اهالی رسانه پنهان نماند و همین هم سبب شد که در هفته ای که گذشت خبرهایی درباره منتفی شدن ساخت فیلم بواسطه عدم اعطای مجوز به ابراهیم حاتمی کیا روی خروجی خبرگزاری ها و یا صفحه نخست مطبوعات منتشر شود.

عواقب یک گزارش!؟

نکته جالب توجه درباره تحلیل های منتشر شده درباره این خبر تأکید برخی رسانه ها بر مرتبط دانستن آن با محتوای تازه ترین فلیم ابراهیم حاتمی کیا در جشنواره بیست و نهم فیلم فجر است. ارتباطی که البته هنوز به طور رسمی مردود اعلام نشده و تنها می توان منتظر ماند و با اعلام نظر شورای صدور پروانه نمایش درباره کیفیت اکران عمومی آن، درباره اش اظهار نظر کرد. اما «گزارش یک جشن» چه داشت که اینگونه توقف ساخت پروژه ای دیگر توسط کارگردانش شائبه تسویه حساب را در برخی رسانه ها بوجود آورده است!؟ اینکه هنوز مخاطبان زیادی از داستان و ساختار فیلم اطلاع چندانی ندارند (مگر در ایام جشنواره گذشته فرصت تماشا به دست آورده باشند) صحبت متقن درباره این برداشت را دشوار می کند اما همین قدر می توان اشاره کرد که حاتمی کیا که سال ها پیش با ساخت «آژانس شیشه ای» سال های میانی دهه 70 را از نگاه تحلیل گر خود به قضاوت گذاشته بود این بار هم با جسارتی غریب تحولات سال های پایانی دهه 80 را با صراحت روی پرده آورده است. پیچیدگی همین تحولات هم برداشت ها نسبت به محتوای فیلم را پراکنده و چندگانه کرده و برخی را له و برخی دیگر را علیه فیلم به اظهارنظر واداشته است.

«چ مثل چمران» طبق خبرهای منتشر شده دربرگیرنده حضور این قهرمان دفاع مقدس در نبرد پاوه است. قصه فیلم 48 ساعت از این نبرد را روایت خواهد کرد. به دلیل سنگینی هزینه ساخت چنین فیلمی حاتمی‌کیا و پیرهادی برای ساخت آن منتظر همراهی نهادهای مرتبط با این موضوع هستند.

هنوز اراده ای شکل نگرفته است

تنها واکنش رسمی به این حاشیه ها و تحلیل های رسانه ای از سوی تهیه کننده پروژه «چ مثل چمران» صورت گرفت که در گفت وگویی اعلام کرد: «هنوز اراده قطعی برای ساخت پروژه شهید چمران شكل نگرفته است.» محمد پیرهادی تاكید كرد: «علیرغم پیگیری‌های انجام شده، هنوز اراده قطعی برای ساخت این پروژه شكل نگرفته است و ما همچنان در انتظار شروع جدی این پروژه هستیم. آرزو داشتیم ساخت فیلم شهید چمران در بخش خصوصی تحقق پیدا كند، اما با توجه به گستردگی فراوان این پروژه و متاسفانه بضاعت مالی در این بخش و عدم وجود موسسات و مراكز فرهنگی مستقل امكان تحقق این آرزو فراهم نیست.» وی اخبار منتشر شده در خصوص منتفی شدن ساخت پروژه چمران را نادرست اعلام و اظهار امیدواری كرد مراكز تصمیم گیری حوزه فرهنگی كشور تمامی همت و تلاش خود را به كار گیرند، تا انشاءالله بتوان فیلمی درخور شان و جایگاه شهید چمران تهیه و به نسل جوان كشور ارایه كرد.

پروژه ای برای بازگشت

کاش این فرصت از دست نرود!

حال چه حاشیه های پیش آمده درباره پروژه سینمایی «چ مثل چمران» را ماحصل صراحت حاتمی کیا در ارائه «گزارش یک جشن» بدانیم چه خیر، نکته مهم نفس کارگردانی فیلم با موضوع شهید چمران توسط کارگردانی با سابقه چون ابراهیم حاتمی کیاست که متأسفانه احتمال منتفی شدن آن هم می تواند محل افسوس باشد. حاتمی کیا که به تعبیر خودش از فیلم «از کرخه تا راین» همواره با تنگ نظری ها و سخت گیری دوست داران و هم سنگران مواجه بوده است این روزها در گذرگاهی دیگر با این معضل دست و پنجه نرم می کند و این بار تفاوت در این است که او پس از سال ها پرسه زدن در حال و هوای سوژه های اجتماعی رو به خاستگاه اصلی خود یعنی سینما جنگ برگردانده است و در صورت ناکامی در این مسیر معلوم نیست تا چند سال دیگر دل به سینمایی از جنس سیاسی-اجتماعی ببندد. حاتمی کیا شاعر سینمای جنگ است و سینمای جنگ چند سالی است چشم به راه یک نور امید است؛ چه بهتر که این نور امید در بستر روایت حماسه رادمردی چون مصطفی چمران از زاویه نگاه ابراهیم حاتمی کیا بتابد. تولید پروژه «شهید چمران» از چهار سال پیش مدنظر حاتمی‌کیا بود. پیرهادی و حاتمی‌کیا پیش از این در فیلم‌های به‌نام پدر، دعوت و مجموعه تلویزیونی حلقه سبز همکاری کرده‌اند و گزارش یک جشن تازه‌ترین فیلم مشترک آنها است. فیلم «شهید چمران» طبق خبرهای منتشر شده دربرگیرنده حضور این قهرمان دفاع مقدس در نبرد پاوه است. قصه فیلم نیز 48 ساعت از این نبرد را روایت خواهد کرد. به دلیل سنگینی هزینه ساخت چنین فیلمی حاتمی‌کیا و پیرهادی برای ساخت آن منتظر همراهی نهادهای مرتبط با این موضوع هستند.

محمد صابری

بخش سینما و تلویزیون تبیان