تبیان، دستیار زندگی
11مارس امسال وقتی ژاپن با زلزله 9ریشتری لرزید، کمتر کسی فکر می کرد که ویرانی این کشور از حوادث طبیعی بهانه ای برای محبوبیت آن باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زلزله ژاپن نیروگاه های دنیا را تکان داد!

نیروگاه


11مارس امسال وقتی ژاپن با زلزله 9ریشتری لرزید، کمتر کسی فکر می کرد که ویرانی این کشور از حوادث طبیعی بهانه ای برای محبوبیت آن باشد. کشوری که شاید تا پیش از ویرانی اش چیز زیادی برای جذب توریست ها نداشت اما امروز خیلی از گردشگران ماجراجوی دنیا برای دیدن مخروبه های اتمی ژاپن به آژانس های مسافرتی درخواست ویزا می دهند.

توریسم اتمی اولین بار بعد از فاجعه چرنوبیل و انفجار اتمی شوروی سر زبان ها افتاد. وقتی گردشگران تصمیم گرفتند شهرهای متروک و ویران شده روسیه را که انگار در گوشه ای از تاریخ منجمد شده بودند از نزدیک ببینند. این شاخه از گردشگری سیاه خیلی زودتر از آنکه دولت ها پیش بینی کنند، رونق گرفت و حالا حتی با وجود احتمال آلودگی های هسته ای، باز هم خیلی از توریست های دنیا ترجیح می دهند پا به نیروگاه منفجر شده چرنوبیل بگذارند.

فاجعه زلزله ژاپن و تخریب نیروگاه های اتمی این کشور هم اگرچه روزهای سیاهی را در تاریخ این کشور رقم زد اما بهانه ای شد تا این شاخه از گردشگری یک بار دیگر رونق بگیرد و این بار گردشگران را نه تنها علاقمند به بازدید از نیروگاه های مخروبه کند، بلکه به سمت نیروگاه های سالم کشورهای دیگر دنیا هم جذب کند.

آنها از موزه های علمی و مراکز آزمایشگاهی تاریخی ژاپن بازدید می کنند و برای بازدید از سایت های اتمی در کشورهای دیگر جهان، سر و دست می شکنند؛ شاید فاجعه دیگری رخ دهد و دوباره فرصت بازدید از این نیروگاه های فعلا بی خطر را پیدا نکنند!

دو موزه صلح هیروشیما و موزه بمب اتمی ناکازاکی ژاپن که به آثار و بقایای مربوط به حوادث جنگ جهانی دوم و حمله بمب اتمی امریکا به این کشور اختصاص داشت، این روزها گزارش لحظه به لحظه ای درباره یادمان ها و ابزارها و تجهیزات گوناگون به بینندگان ارائه می کند که نشان می دهد این سایت اینترنتی که معمولا درحدود 94 هزار بازدیدکننده درماه دارد، از زمان بروز سانحه در نیروگاه های هسته ای ژاپن شاهد 119 درصد رشد در تعداد بازدیدکنندگان بوده است!

موزه موشکی تیتان هم که زمانی از محرمانه ترین مراکز کشور محسوب می شد، امسال تور ویژه ای در 35 متری اعماق زمین طراحی کرده است. این تور همچنین شامل گشت و گذار در ویرانه های سایت موشکی در نواحی بیابانی است که طی مدت 20 سال گذشته کاملا متروکه بوده است

زلزله ژاپن

اما چند روز قبل آسوشیتدپرس گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن سه سایت و موزه اتمی در امریکا از جمله ذخیره گاه هسته ای هنفورد در پی بروز حادثه سونامی و زلزله اخیر ژاپن شاهد با رشد بی سابقه بازدید کنندگان مواجه شده اند.

ذخیره گاه هسته ای هنفورد در جنوب شرقی واشنگتن که یکی از مراکز اصلی ساخت بمب اتمی در دو دهه گذشته بوده و اکنون با وجود دو دهه توقف فعالیت به عنوان آلوده ترین سایت جهان شهرت دارد اما با این حال هر سال تعداد بی شماری توریست را به خود جذب می کند.

توریست ها در این سایت می توانند از دور شاهد فعالیت کارکنانی باشند که با لباس های سفید ویژه، خاک آلوده به جیوه را از مراکز دفن برای نگهداری در محفظه های شیشه ای مخصوص زباله های اتمی حمل می کنند. اما این سایت امسال به حدی از سوی توریست ها مورد استقبال قرار گفته که به گفته مقامات موزه از هم اکنون تا پایان سال رزرو شده است!

بنا به همین گزارش موزه موشکی تیتان هم که زمانی از محرمانه ترین مراکز کشور محسوب می شد، امسال تور ویژه ای در 35 متری اعماق زمین طراحی کرده است. این تور همچنین شامل گشت و گذار در ویرانه های سایت موشکی در نواحی بیابانی است که طی مدت 20 سال گذشته کاملا متروکه بوده است.

موزه ملی تاریخ و علوم هسته ای آلبوکرک هم با هدف ارائه دستاوردهای ویژه در زمینه علوم هسته ای از تاریخ آغازین شکل گیری فعالیت های اتمی تا جنگ سرد تا عصر پزشکی مدرن هسته ای تور ویژه ای را برای توریست ها ارائه کرده است. دراین موزه انواع راکت های و موشک های مورد آزمایش در بیابان های نیو مکزیکو و انواع بمب هایی که در ناکازاکی و هیروشیما منفر شد، در فضای خارجی موزه به بییندگان عرضه می شود.

در این بازدید ها مسائلی چون چرخه اورانیوم و نیز مسائل علمی در آزمایشگاه کوچک موجود در این موزه به کودکان و دانش آموزان آموزش داده می شود.

موزه آزمایش های اتمی در لاس وگاس هم که زمانی محل نگهداری انواع تجهیزات اتمی مورد آزمایش در سایت های محرمانه ملی نوادا و نیز محل آزمایش انواع تسلیحات اتمسفری که از سال 1951 تا 62 در این مکان بوده، این روزها دارایی های خود را در اختیار بینندگان قرار می دهد. اما مقامات موزه اعلام کرده اند که به دلیل استقبال علاقمندان و افرایش تعداد توریست ها، رزوقبلی برای بازدید کنندگان حتی تا شش ماه آینده پر شده است.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان