تبیان، دستیار زندگی
سرامیك‌ امروزه‌ بسیاری‌ از منازل‌ را با سرامیك‌ كفپوش‌ می ‌كنند. كفپوش‌های‌ سرامیك‌ در اندازه‌ها، طرح‌ها، رنگ‌ها و قیمت‌های‌ گوناگون‌ در بازار موجودند. تمیز كردن‌ سرامیك‌ نسبتاً آسان‌ است‌ و البته‌ نباید زیبایی‌ آن‌ را نیز ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای خانه تكانی آماده شویم



سرامیك‌

امروزه‌ بسیاری‌ از منازل‌ را با سرامیك‌ كفپوش‌ می ‌كنند. كفپوش‌های‌ سرامیك‌ در اندازه‌ها، طرح‌ها، رنگ‌ها و قیمت‌های‌ گوناگون‌ در بازار موجودند. تمیز كردن‌ سرامیك‌ نسبتاً آسان‌ است‌ و البته‌ نباید زیبایی‌ آن‌ را نیز فراموش‌ كرد. با رعایت‌ نكاتی‌ می‌ توان‌ بر عمر كفپوش‌ سرامیك‌ افزود:

- برای‌ دوام‌ و حفظ‌ زیبایی‌ سرامیك‌ها بهتر است‌ آنها را به‌ طور مرتب‌ با اسفنجِ مرطوب‌ تمیز كنید و بعد با استفاده‌ از پارچه‌ ای‌ نرم‌ یا اسفنجی‌ خشك، رطوبت‌ آنها را بگیرید. چنانچه‌ به‌ طور مرتب‌ سرامیك‌ها را تمیز كنید، از تجمع‌ لكه‌ها و به‌ وجود آمدن‌ لكه‌های‌ پایداری‌ كه‌ به ‌سختی‌ پاك‌ می ‌شوند، جلوگیری‌ خواهید كرد.

هر گاه متوجه‌ شدید خطوط‌ میان‌ سرامیك‌ها كدر و بد رنگ‌ شده‌ است، مقدار كمی‌ ماده‌ شوینده‌ به‌ یك‌ لیتر آب‌ بیفزایید. سپس‌ با استفاده‌ از اسفنجِ آغشته‌ به‌ این‌ محلول، با دقت‌ خطوط‌ سرامیك‌ها را پاك‌ كنید تا لكه‌ها و نیز مواد زایدی‌ كه‌ در این‌ خطوط‌ جمع‌ شده‌ از بین‌ بروند و سرامیك‌ها جلای‌ خود را بازیابند. پس‌ از تمیز كردن‌ خطوط‌ میان‌ سرامیك‌ها، با استفاده‌ از همان‌ محلول‌ یا حتی‌ آب‌ خالص‌ سطح‌ سرامیك‌ها را تمیز كنید. مراقب‌ باشید كه‌ از مواد شوینده‌ غلیظ‌ و قوی‌ برای‌ سرامیك‌ استفاده‌ نكنید، زیرا ممكن‌ است‌ روی‌ سطح‌ آنها خط‌ بیفتد و آسیب‌ جدی‌ ببینند(همیشه‌ پیش‌ از استفاده‌ از هر نوع‌ ماده‌ پاك‌ كننده، برچسب‌ روی‌ آن‌ را مطالعه‌ كنید تا با اطمینان‌ كافی‌ آن‌ را به‌ كار ببرید).

- چنانچه‌ سرامیك‌ها باز هم‌ تمیز و شفاف‌ نشد، مقداری‌ ماده‌ سفید كننده‌ را با آب‌ مخلوط‌ كنید (البته‌ حتماً پیش‌ از استفاده‌ از این‌ محلول، هواكش‌ را روشن‌ یا حداقل‌ پنجره‌ای‌ را باز كنید و برای‌ جلوگیری‌ از ایجاد هرگونه‌ حساسیت، دستكش‌ بپوشید). محلول‌ را حدود بیست‌ دقیقه‌ كنار بگذارید. سپس‌ با استفاده‌ از اسفنج‌ به‌ تدریج‌ همه‌ قسمت‌ها را با آن‌ بپوشانید. حدود ده‌ تا بیست‌ دقیقه‌ بعد، تمام‌ قسمت‌ها را به‌ طور كامل‌ با دستمال‌ خیس‌ پاك‌ كنید. برای‌ از بین‌ بردن‌ اثر ماده‌ سفید كننده، در مرحله‌ بعد از یك‌ ماده‌ شوینده‌ ملایم‌ استفاده‌ كنید و دوباره‌ تمام‌ كف‌ را با دستمال‌ خیس‌ پاك‌ كنید. سپس‌ همه‌ بخش‌ها را با پارچه ‌ای‌ نرم‌ خشك‌ كنید.

- بهتر است‌ برای‌ تمیز كردن‌ هر نوع‌ كفپوش، كار را از قسمت‌ انتهایی‌ سالن‌ یا اتاق‌ (جایی‌ كه‌ از در و راهرو دور است) شروع‌ كنید. تكه ‌تكه‌ كف‌ را تمیز كنید و جلو بیایید تا به‌ در نزدیك‌ شوید. به‌ این‌ ترتیب، شما پایتان‌ را روی‌ قسمت‌های‌ تمیز شده‌ نمی‌ گذارید و از دوباره‌ كاری‌ جلوگیری‌ می‌ شود.


فرش‌

برای‌ نگهداری‌ هرچه‌ بهتر فرش‌ها به‌ این‌ نكات‌ توجه‌ كنید:

- هرگاه‌ لكه‌ ای‌ روی‌ فرش‌ به‌ وجود آمد، بلافاصله‌ برای‌ برطرف‌ كردن‌ آن‌ اقدام‌ كنید تا لكه‌ روی‌ آن‌ باقی‌ نماند.

- برای‌ پاك‌ كردن‌ لكه‌های‌ قهوه، چای‌ و مواد رنگی‌ نظیر آب‌ انگور، ابتدا برای‌ جلوگیری‌ از نفوذ بیشتر مادهِ ریخته ‌شده، با حوله‌ كاغذی‌ یا دستمال‌ كاغذی‌ به‌ آرامی‌ رطوبت‌ محل‌ مورد نظر را بگیرید. سپس‌ مقداری‌ آب‌ معدنی‌ یا سودا روی‌ آن‌ بریزید و پس‌ از چند دقیقه، محل‌ را با دستمال‌ پاك‌ كنید. آن‌ قدر این‌ كار را تكرار كنید تا هیچ‌ اثری‌ از لكه‌ بر فرش‌ بر جای‌ نماند.

- برای‌ رفع‌ لكه‌ مواد چرب‌ از جمله‌ مداد شمعی‌ و موادی‌ همچون‌ قیر ابتدا مقداری‌ حلال‌ غیرچرب‌ كه‌ زود خشك‌ نمی ‌شود بر مقداری‌ پنبهِ مرطوب‌ بریزید و آن‌ را آرام‌ روی‌ لكه‌ قرار دهید. به‌ این‌ ترتیب‌ مقداری‌ از ذرات‌ جذب‌ پنبه‌ و حلال‌ روی‌ آن‌ می ‌شود. این‌ كار را آن‌ قدر تكرار كنید تا تمام‌ لكه‌ از بین‌ برود. سپس‌ محل‌ را با پارچه‌ مرطوب‌ و تمیز پاك‌ كنید.

- برای‌ رفع‌ لكه‌ كاكائو، چسب‌ و بستنی، ابتدا به‌ آرامی‌ اطراف‌ محل‌ مورد نظر را جمع‌ كنید تا لكه‌ بیشتر پخش‌ نشود. سپس‌ یك‌ قاشق‌ چایخوری‌ مایع‌ ظرفشویی‌ را در یك‌ فنجان‌ آب‌ حل‌ كنید و این‌ محلول‌ را با پنبه‌ یا دستمالی‌ نرم‌ و تمیز روی‌ محل‌ قرار دهید و بدون‌ این‌ كه‌ محل‌ لكه‌ را بمالید، به‌ آرامی‌ آن‌ را تمیز كنید. چنانچه‌ چند بار این‌ عمل‌ را تكرار كنید، اثر ماده‌ ریخته‌ شده‌ به‌ طور كامل‌ از بین‌ می‌ رود. سپس‌ محل‌ مورد نظر را با دستمال‌ مرطوب‌ تمیز كنید.

- برای‌ برطرف ‌كردن‌ لكه‌ شمع‌ روی‌ فرش، ابتدا تا حد امكان‌ شمع‌ ریخته‌ شده‌ را با دستمال‌ بردارید. محل‌ مورد نظر را به‌ طور كامل‌ با كاغذ قهوه‌ای‌ یا كاغذ خشك‌ كن‌ بپوشانید. سپس‌ اتوی‌ گرم‌ را روی‌ كاغذ بكشید. این‌ عمل‌ را چند بار تكرار كنید تا لك‌ برطرف‌ شود.

- برای‌ رفع‌ لكه‌های‌ قدیمی‌ بر جای ‌مانده‌ روی‌ فرش‌ كه‌ احتمالاً هنگام‌ لك‌ شدن‌ متوجه‌ آن‌ نشده‌اید، مقداری‌ كف‌ خمیر ریش‌ روی‌ محل‌ لك‌ بریزید. سپس‌ محل‌ را با پارچه ‌ای‌ مرطوب‌ بمالید و بعد آن‌ را با دستمالِ خشك‌ تمیز كنید. محل‌ لك‌ را با پارچه‌ تمیزی‌ بپوشانید و جسم‌ سنگینی‌ مثل‌ كتاب‌ روی‌ آن‌ قرار دهید. هرگاه‌ پارچه‌ مرطوب‌ شد، آن‌ را عوض‌ كنید تا پس‌ از گذشت‌ مدتی، رطوبت‌ فرش‌ از بین‌ برود.

- برای‌ تمیز كردن‌ فرش‌ با شامپو، ابتدا تمام‌ سطح‌ فرش‌ را با جاروبرقی‌ تمیز كنید تا گرد و غبار آن‌ گرفته‌ شود. سپس‌ از شامپوی‌ فرش‌ استفاده‌ كنید.


پارچه‌های‌ قدیمی‌

بسیاری‌ از خانم‌ها پارچه‌ها و رومیزی‌های‌ قدیمی دارند كه‌ برای‌ تمیز كردن‌ آنها دچار مشكل‌ می‌ شوند. شستشوی‌ چنین‌ پارچه‌هایی‌ در ماشین‌ لباسشویی‌ اصلاً عاقلانه‌ نیست. به‌علاوه گاه‌ لازم‌ نیست‌ برای‌ حفظ‌ و تمیز كردن‌ آنها هزینه‌ ای‌ بپردازید. خودتان‌ می ‌توانید به ‌راحتی‌ از عهده‌ نگهداری‌ و تمیز كردن‌ وسایل‌ و پارچه‌های‌ باارزش‌ برآیید.


برای‌ این‌ كار به‌ نكاتی‌ كه‌ در ادامه‌ می ‌آید توجه‌ كنید:

- پارچه‌ مورد نظر را به‌ شكل‌ مربع‌ یا مثلث‌ تا كنید و به‌ حدی‌ آن‌ را كوچك‌ كنید كه‌ وقتی‌ پارچه‌ را خیس‌ كردید، قادر به‌ حمل‌ آن‌ در دستان‌ خود باشید. سپس‌ با نخی‌ كه‌ با جنس‌ و رنگ‌ پارچه‌ همخوانی‌ داشته‌ باشد، لایه‌های‌ پارچه‌ را با دقت‌ و احتیاط‌ به‌ هم‌ كوك‌ بزنید. حتماً دقت‌ كنید كه‌ نخ‌ مورد استفاده‌ رنگ‌ پس‌ ندهد.

- اگر پارچه‌ قدری‌ ضخیم‌ است، شب‌ آن‌ را در محلول‌ پودر صابون‌ و آب‌ گرم‌ خیس‌ كنید (بیش‌ از این‌ كه‌ آن‌ را در محلول‌ قرار دهید، مطمئن‌ شوید كه‌ خرده‌های‌ صابون‌ به‌ طور كامل‌ در آب‌ حل‌ شده‌ باشد). روز بعد محلول‌ را به‌ طور كامل‌ خالی‌ كنید و پارچه‌ تاخورده‌ را با دقت‌ در ته‌ تشت‌ فشار دهید. ظرف‌ را دوباره‌ با آب‌ ولرم‌ یا سرد پر كنید و پارچه‌ را آرام ‌آرام‌ آبكشی‌ كنید. هر بار مراقب‌ باشید تا پارچه‌ صاف‌ باقی‌ بماند. آن‌ قدر این‌ عمل‌ را تكرار كنید تا همه‌ مواد صابونی‌ از پارچه‌ بیرون‌ برود. هرگاه‌ مطمئن‌ شدید كه‌ دیگر در پارچه‌ اثری‌ از محلول‌ صابون‌ نیست، با دست‌ تا حد امكان‌ آب‌ اضافی‌ پارچه‌ را بگیرید. البته‌ اصلاً پارچه‌ را نچلانید و باز هم‌ آن‌ را صاف‌ نگه‌ دارید. سپس‌ آرام ‌آرام‌ كوك‌های‌ دوخته‌ شده‌ را بشكافید و پارچه‌ را همان‌ طور صاف‌ روی‌ حوله‌ ای‌ قرار دهید تا خشك‌ شود. می‌ توانید آن‌ را در هوای‌ آزاد خشك‌ كنید، اما مراقب‌ باشید كه‌ در معرض‌ نور خورشید نباشد.

- برای‌ شستن‌ پرده‌های‌ توری‌ كه‌ به‌ مرور زمان‌ در معرض‌ نور خورشید مقاومت‌ خود را از دست‌ داده‌ و نازك‌ شده‌اند نیز می‌ توانید از همین‌ روش‌ استفاده‌ كنید. با این‌ تفاوت‌ كه‌ پیش‌ از آبكشی‌ آخر، چند قاشق‌ نمك‌ در آب‌ بریزید تا پارچه‌ صاف‌ و شق‌ و رق‌ باقی‌ بماند و كمتر چروك‌ شود.

- اگر می‌خواهید پارچه‌ قدیمی‌ و باارزشی‌ را اتو كنید، بهتر است‌ زمانی‌ كه‌ هنوز خیس‌ است‌ این‌ كار را انجام‌ دهید. پارچه‌ باید نه‌ خیس‌ خیس‌ و نه‌ مرطوب‌ باشد؛ بلكه‌ باید كمی‌ آبدار باشد.


ملافه‌

ملافه‌های‌ سفید به‌ مرور زمان‌ سفیدی‌ خود را از دست‌ می ‌دهند و كم ‌كم‌ زرد می‌ شوند، به‌ گونه ‌ای‌ كه‌ حتی‌ در مواقعی‌ شستشوی‌ آنها هم‌ بی ‌فایده‌ به‌ نظر می ‌رسد و سفیدی‌ اولیه‌ را به‌ آنها باز نمی‌ گرداند. اما با توجه‌ به‌ نكاتی‌ می‌ توانید بر عمر و زیبایی‌ ملافه‌های‌ سفید بیفزایید:

- ملافه‌های‌ كتانی‌ را به‌ طور جداگانه‌ با مواد پاك‌ كننده‌ معمولی‌ در آب‌ گرم‌ بشویید و برای‌ شستشوی‌ آنها كمتر از حد معمول‌ مواد پاك‌ كننده‌ استفاده‌ كنید. در این‌ صورت‌ ملافه‌ها مدت‌ بیشتری‌ سفید می ‌مانند.

- نور خورشید برای‌ از بین ‌بردن‌ هرگونه‌ میكروب‌ برجای ‌مانده‌ بسیار مناسب‌ است. بهتر است‌ ملافه‌ها را در معرض‌ نور خورشید خشك‌ كنید.

منبع: اینترنت
تهیه و تنظیم: زهره پری نوش


لینک ها

شستشوی لباس و پارچه

برای خانه تكانی از كجا باید شروع كرد؟

نكات ایمنی در مورد مواد شوینده

کتاب های « متفرقه » در فروشگاه اینترنتی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.