تبیان، دستیار زندگی
هفته سی‌ام مسابقات فوتبال لیگ برتر در شرایطی برگزاری می شود که همه به دنبال پیروزی هستند، از سپاهان صدرنشین که در اندیشه جبران شکست هفته قبل مقابل مس کرمان است تا استیل آذین قعرنشین که آخرین فرصت بقا در لیگ برتر را در پیروزی مقابل پرسپولیس می‌بیند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جدال مرگ و زندگی درهفته سی ام


هفته سی‌ام مسابقات فوتبال لیگ برتر در شرایطی برگزاری می شود که همه به دنبال پیروزی هستند، از سپاهان صدرنشین که در اندیشه جبران شکست هفته قبل مقابل مس کرمان است تا استیل آذین قعرنشین که آخرین فرصت بقا در لیگ برتر را در پیروزی مقابل پرسپولیس می‌بیند


پرسپولیس - استیل آذین

لیگ برتر به اوج حساسیت خود رسیده است. در بالای جدول چهار رقابت نزدیکی برای قهرمانی دارند و در انتهای جدول نیز جنگی تمام عیار برای بقا در لیگ برتر بین 9 تیم در گرفته است. البته پنج تیم دیگر نیز با هدف بالا کشیدن خود در جدول به کمتر از پیروزی رضایت نمی دهند. با این شرایط اگر مدعی شویم که در هفته سی‌ام هیچ تیمی به کمتر از پیروزی رضایت نمی دهد، بیراه نگفته‌ایم.

 در زیر نگاهی گذرا به دیدارهای هفته سی‌ام لیگ برتر خواهیم داشت:

ذوب‌آهن اصفهان ـ شهرداری تبریز

سبزپوشان اصفهانی بهترین فرصت برای نزدیک شدن به صدر جدول را با تحمل شکست 3 بر صفر مقابل پرسپولیس از دست دادند. تیم ذوب آهن می توانست از شکست سپاهان نهایت بهره را ببرد اما باخت تا همچنان در فاصله پنج امتیازی سپاهان بماند. برای منصور ابراهیم‌زاده و تیمش هنوز هیچ چیز تمام نشده است. آنها همچنان امیدوار به قهرمانی هستند و اینکه بازهم سپاهان امتیاز از دست بدهد.

تیم ذوب آهن این هفته در ورزشگاه فولادشهر اصفهان پذیرای شهرداری تبریز است. این تیم با امید جبران شکست در دو دیدار گذشته مقابل ملوان بندرانزلی و پرسپولیس تهران و بهره گیری از انگیزه پیروزی در دیداری خانگی به مصاف شاگردان درخشان می رود. تیم ذوب آهن البته نیم گاهش به کوره داغ تبریز است تا سپاهان مقابل تراکتورسازی امتیاز از دست دهد تا شاید خود را به صدر جدول نزدیک کند. این آخرین فرصت ابراهیم‌زاده و تیمش برای کاهش فاصله خود با صدر جدول است که اگر از دست برود آنها باید کم کم با قهرمانی وداع کنند.

راه آهن شهرری - استقلال تهران

استقلال هفته گذشته در دیدار با تراکتورسازی پنجمین شکست خود در فصل جاری را متحمل شد و رویای قهرمانی این تیم کمرنگ‌تر شد. تیم مظلومی که به زعم او، فتح الله زاده و دیگر استقلالی‌ها قربانی اشتباهات داوری در دیدار با تراکتورسازی تبریز شده است، برای جبران آن شکست عصر پنجشنبه به مصاف تیم نصف و نیمه راه آهن می رود.

تیم راه آهن در یک هفته با شکست مقابل پاس همدان در بحران غرق شد. این تیم ضمن سقوط به رده شانزدهم جدول با محرومیت پنج بازیکن خود در دیدار با استقلال روبه‌روست که چهارتای آنها با حکم کمیته انضباطی در بازی با استقلال روی سکوهای ورزشگاه آزادی خواهند نشست. ابوذر رحیمی، ابراهیم کریمی، حامد نورمحمدی، ایمان رزاقی‌راد و کمال کامیابی نیا بازیکنان محروم تیم راه آهن هستند که به جمع آنها باید مهدی تارتار و علی نیکخو، سرمربی و سرپرست زردپوشان را هم باید افزود.

با این شرایط باید دید آیا تیم نصفه و نیمه مهدی تارتار می تواند مقابل استقلال با انگیزه مقاومت کند یا اینکه معجزه‌ای رخ می دهد و زردپوشان از میدان سخت آزادی سربلند بیرون می آیند.

تراکتورسازی که به زعم کمالوند نمایش چندان خوبی مقابل استقلال نداشت این هفته با خیل هوادارانش از سپاهان پذیرایی می کند، تیمی که زخم خورده از جدال هفته گذشته برابر مس است و در میدان سخت تبریز پیروزی را جستجو می کند.

سپاهان - تراکتورسازی

تراکتورسازی تبریز - سپاهان اصفهان

بدون شک این مسابقه حساس‌ترین دیدار هفته سی‌ام مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور است. دو تیم بالانشین جدول در کوره داغ ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز در حالی مقابل هم صف آرایی می کنند که نگاه تمام تیم‌های بالای جدول به آنهاست.

در هفته‌ای که گذشت تراکتورسازی برد و فاصله‌اش را با صدرجدول به اندازه سه امتیاز کم کرد و سپاهان هم به مس کرمان باخت. با برد هفته گذشته تراکتورسازی به رویای کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا نزدیک شد. تحقق این رویا با پیروزی در دیدارهای پیش رو محقق می شود که یکی از آنها جدال دشوار با تیم خوب و پرمهره سپاهان است.

تراکتورسازی که به زعم کمالوند نمایش چندان خوبی مقابل استقلال نداشت این هفته با خیل هوادارانش از سپاهان پذیرایی می کند، تیمی که زخم خورده از جدال هفته گذشته برابر مس است و در میدان سخت تبریز پیروزی را جستجو می کند.

سایپای البرز ـ نفت تهران

عملکرد تیم سایپای البرز در فصل جاری لیگ برتر تابع نموداری سینوسی است که بالا و پایین زیاد دارد. این تیم طی هفته‌های گذشته نتایج خوبی کسب نکرده است و کم کم به صف قعرنشینان نزدیک می شود. تیم مایلی کهن برای رسیدن به ثبات و البته جبران شکست هفته گذشته مقابل فولاد به دنبال پیروزی خانگی در دیدار روز جمعه با نفت تهران است.

فاصله اندک امتیازی نفت تهران (32 امتیاز) با سایپای البرز (31 امتیاز) جدال روز جمعه آنها را به مسابقه‌ای 6 امتیازی مبدل کرده است که تیم فاتح می تواند با پیروزی در آن خود را بالا بکشد. با این شرایط هر دو تیم به ویژه سایپا که از امتیاز میزبانی بهره می برد به کمتر از برد در دیدار روز جمعه رضایت نمی دهند.

ملوان بندرانزلی ـ پاس همدان

نوار پیروزی‌های ملوان با شکست هفته گذشته برابر شهرداری تبریز قطع شد تا تیم پورغلامی به رده هشتم جدول سقوط کند. ملوان این هفته در خانه از پاس همدان پذیرای می کند که با سه پیروزی پی در پی از انتهای جدول فاصله گرفته و صعودی چشمگیر در جدول داشته است. تیم باانگیزه پاس البته برای تداوم پیروزی‌های خود کاری دشوار در خانه ملوان پیش رو دارد. این تیم اگر مانند هفته گذشته دلخوش به اتفاقات باشد، شاید پس از سه پیروزی پی در پی روز جمعه با دست خالی و یا با حداقل امتیاز زمین را ترک کند.

صبای قم - مس کرمان

صبای قم ـ مس کرمان

عبدالله ویسی روی لبه تیغ راه می رود. تیم صبای قم در هفته‌های گذشته با پیروزی غریبه بوده و 6 هفته شکست و تساوی این تیم را به رده دهم جدول فرستاده است. ویسی که اتفاقا مورد حمایت بازیکنان صبای قم قرار دارد شاید اگر در بازی روز جمعه مقابل مس کرمان با دست خالی زمین را ترک کند، ناچار به وداع اجباری با قمی‌ها شود. او برای تداوم ماموریت خود در قم البته کار دشواری مقابل مس دارد که با پیروزی هفته گذشته مقابل سپاهان صدرنشین روحیه‌ای مضاعف یافته است.

شاهین بوشهر - فولادخوزستان

شاهین با اکبر میثاقیان بال و پر گرفت. این تیم هفته گذشته مقابل استیل آذین با 2 گل به پیروزی رسید و با کسب یک پیروزی خارج از خانه که پس از سه هفته رقم خورد، از قعر جدول جدا شد. این تیم در هفته سی‌ام لیگ برتر پذیرای تیم فولاد خوزستان است، تیمی که به زعم برخی کارشناسان بهترین بازی را در بین تیم‌های لیگ برتری انجام می دهد. میثاقیان باید به این موضوع توجه داشته باشد و تیمش را با تدارک کافی به دیدار سرخپوشان خوزستانی بفرستد در غیر اینصورت بازهم آسمان بوشهر برای شاهین ابری خواهد شد!

پرسپولیس با اینکه هفته گذشته برتری 3 بر صفر را مقابل ذوب آهن جشن گرفت اما هنوز از خاطر علاقمندان به سرخپوشان دور نشده شکست در دربی، 10 باخت در دیدارهای اخیر، ناکامی‌های لیگ قهرمانان و ... .

صنعت نفت آبادان ـ پیکان قزوین

زردپوشان آبادانی هفته گذشته شکستی تلخ و سنگین را مقابل نفت تهران متحمل شدند که باعث شد "انگ تبانی" به این تیم چسبیده شود. پیروانی و بازیکنان نفت که خود را مبرا از این تهمت می دانند در بازی روز جمعه با پیکان قزوین به جبران مافات می اندیشند و البته آشتی با هواداران آبادانی که از شکست هفته گذشته بشدت عصبانی هستند.

پیروانی و شاگردانش این هفته تیمی را پیش رو دارند که با آمدن محمدحسین ضیایی حداقل در نتیجه گیری بهتر عمل می کند. پیکان که هفته گذشته با وجود برتری مقابل صبای قم از رده هفدهم جدول تکان نخورد، روزی سخت را مقابل برزیل ایران و هواداران پرشورش پیش رو دارد.پرسپولیس با اینکه هفته گذشته برتری 3 بر صفر را مقابل ذوب آهن جشن گرفت اما هنوز از خاطر علاقمندان به سرخپوشان دور نشده شکست در دربی، 10 باخت در دیدارهای اخیر، ناکامی‌های لیگ قهرمانان و ... .

پرسپولیس - استیل آذین تهران

و در آخرین دیدار هفته سی‌ام عصر جمعه تیم فوتبال پرسپولیس در ورزشگاه آزادی از استیل آذین پذیرایی می کند. این بازی برای استیل آذین بازی مرگ و زندگی است که اگر نبود یاوری نمی گفت:"این بازی را ببریم در لیگ برتر می مانیم".

تا همین نیم فصل گذشته بازی پرسپولیس و استیل آذین یک مسابقه حیثیتی برای دو تیم به ویژه استیلی‌ها بود اما این بار شرایط با گذشته فرق می کند. ستاره‌های خاموش استیل آذین قعرنشین مطلق لیگ برتر هستند و خطر سقوط به لیگ دسته اول را بشدت احساس می کنند.

استیل آذین پرسپولیس

این تیم دیگر نه کریمی را دارد و نه انگیزه‌ای برای نشان دادن قدرت خود به سرخپوشان اول تهران. استیل آذین روز جمعه می خواهد برنده اما نه برای قدرتنمایی مقابل پرسپولیس، نه برای بردن جنگ حیثیتی هدایتی از کاشانی و نه برای ... استیل آذین می خواهد ببرد، فقط و فقط برای ماندن در لیگ برتر.

پرسپولیس هم شرایط بهتری نسبت به استیل آذین ندارد. این تیم فقط خطر سقوط به لیگ دسته اول را احساس نمی کند وگرنه در اینکه پرسپولیس بدترین نتایج تاریخ خود را کسب کرده، شکی نیست. پرسپولیس با اینکه هفته گذشته برتری 3 بر صفر را مقابل ذوب آهن جشن گرفت اما هنوز از خاطر علاقمندان به سرخپوشان دور نشده شکست در دربی، 10 باخت در دیدارهای اخیر، ناکامی‌های لیگ قهرمانان و ... .

سرخپوشان که به دنبال آشتی با هواداران خود هستند و به قول دایی "می خواهند دل آنها را بدست آورند" باید استیل آذین قعرنشین را شکست دهند. آنها که نیم نگاهی هم به رده‌های بالای جدول دارند با این پیروزی می توانند شانس آسیایی و حتی قهرمانی  را برای خود زنده نگاه دارند.

- برنامه دیدارهای هفته سی‌ام مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور به شرح زیر است:

پنجشنبه - 25/1/1390

* ذوب‌آهن اصفهان ـ شهرداری تبریز، ساعت 17، ورزشگاه فولاد‌شهر اصفهان

* راه‌آهن شهرری ـ استقلال تهران، ساعت 19، ورزشگاه آزادی تهران

جمعه - 26/1/1390

* تراکتور‌سازی تبریز - سپاهان اصفهان، ساعت 17، ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز

* سایپای البرز ـ نفت تهران، ساعت 17:45، ورزشگاه انقلاب کرج

* ملوان بندرانزلی ـ پاس همدان، ساعت 17:45، ورزشگاه تختی بندرانزلی

* صبای قم ـ مس کرمان، ساعت 17:45، ورزشگاه یادگار امام (ره) قم

* شاهین بوشهر ـ فولاد خوزستان، ساعت 18، ورزشگاه شهید بهشتی بوشهر

* صنعت نفت آبادان ـ پیکان قزوین، ساعت 18، ورزشگاه تختی آبادان

* پرسپولیس ـ استیل‌آذین تهران، ساعت 19، ورزشگاه آزادی تهران

بخش ورزشی تبیان


منبع:خبر گزاری مهر