تبیان، دستیار زندگی
برای انتخاب یک همسر ایده ال باید درموارد زیادی تناسب داشت که یکی از انها هوش و استعداد است .ما در این مقاله سعی کردیم شما را با چگونگی پیدا کردن این تناسب اشنا کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

من با هوش ترم یا تو


برای انتخاب یک همسر ایده آل باید درموارد زیادی تناسب داشت که یکی از آنها هوش و استعداد است .ما در این مقاله سعی کردیم شما را با چگونگی پیدا کردن این تناسب آشنا کنیم.

تست هوش

تناسب زوجین در هوش

هوش یکی از ویژگیهای انسان است که مورد توجه همگان میباشد و از آن تعاریف گوناگونی ارائه شده است. اما سه ویژگی آن که در همه انسانها وجود داشته و از اهمیت زیادی برخوردار است، عبارتند از:

توانایی پرداختن به امور انتزاعی

افراد باید علاوه بر فهمیدن مسائل عینی، توانایی اندیشیدن، درک نمادها و مفاهیم را نیز داشته باشند.

توانای حل مساله

انسان دارای هوش قادر است به راحتی مسائل و مشکلات خود را به صورت منطقی و عقلانی حل نماید.

 توانایی یادگیر

انسان دارای هوش توانایی آموختن امور وکارهای عینی و انتزاعی زیادی دارد.

مسئله مهم دیگر در ازدواج که اهمیت فراوانی هم دارد، تناسب زوجین در میزان و تواناییهای هوشیست. این تناسب آنقدر مهم است که متخصصان و پژوهشگرانِ ازدواج، تفاوت فاحش در آن را بسیار مشکلساز و دردسرآفرین میدانند. به همین دلیل است که معتقدند زن و مرد باید توانایی اندیشیدن، حل مسائل و یادگیری را داشته باشند. آنها باید از نظر سطح هوش یکسان باشند تا زندگی زناشوییشان به موفقیت نائل گردد. برای نمونه، فردی که ضریب هوشی 130 دارد، نمیتواند با فردی که ضریب هوشی 80 دارد، ازدواج کند. زیرا آنها در تواناییهای هوشی تناسبی با یکدیگر ندارند. همین عدم وجود تناسب از سویی سبب میگردد فرد باهوشتر مسائل را زودتر و بهتر بفهمد و از سوی دیگر باعث میشود فردی که ضریب هوشی کمتر دارد در مقابل همسر خود دچار احساس تحقیر شود. گاه این تفاوت در (فرد باهوش) احساس خشم نیز ایجاد میکند.

مسأله دیگر هماهنگی در استعداد است که با هوش ارتباط دارد. در بعضی افراد استعدادهای ویژه‌ای وجود دارد که بهتر است بین زن و مرد در این استعدادها هماهنگی وجود داشته باشد. زن و مردی که در زمینه هنر، شعر، امور فنی، ورزش و ... از استعداد مشترک برخوردارند؛ یکدیگر را در زندگی مشترک بهتر درک می‌کنند. این افراد حتی قادرند در استعداد مشترکی که دارند با هم فکری به نوآوریها و خلاقیت نائل گردند.

تمرین: لطفا تمرین زیر را با توجه به نمونه آن انجام دهید. شما با انجام این تمرین میتوانید درباره یکسان بودن سطح هوشی خود و فرد مقابل آگاهی یابید.

ضریب هوشی

من :110  فردمقابل:115

چند درصد از کارهایمان به صورت عینی انجام میشود؟

من:50   فرد مقابل:40

چه کارهای عینی انجام میدهیم؟

من: مجسمه سازی

فرد مقابل: تعمیر ماشین

تست هوش

توانایی حل مساله :

من:80   فردمقابل:85

چقدر به یادگیری علاقهمندیم؟

من: زیاد    فردمقابل: زیاد ا

ستعدادها من:

موسیقی

فردمقابل:ورزش

 هماهنگی درهوش

در اکثر امور هماهنگ بودیم

چند درصکار فکری انجام میدهیم؟

من:50   فردمقابل:60

کارهای فکری که انجام میدهیم؟

من: شطرنج

فردمقابل: نوشتن مقاله

شیوه حل مسائل:

من: منطقی

فردمقابل:منطقی

امری که دوست داریم بیاموزیم؟

من: ریاضی

فردمقابل: فیزیک

تهیه و تنظیم: پروانه یارمحمدی ـ اکرم اشرفی نژاد


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.