تبیان، دستیار زندگی
فیلم سینمایی «پوسته» که نخستین ساخته سینمایی مصطفی آل احمد محسوب می شود پس از 3 سال، همچنان در انتظار اکران است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

3 سال انتظار برای اکران اولین فیلم!


فیلم سینمایی «پوسته» که نخستین ساخته سینمایی مصطفی آل احمد محسوب می شود پس از 3 سال، همچنان در انتظار اکران است.


3 سال انتظار برای اکران اولین فیلم!

كارگردان فیلم سینمایی «پوسته» با عدم اكران این فیلم پس از 3 سال گفت: همه می‌دانند که این فیلم‌ها با چه مشقتی تولید می‌شوند و پس از گذشت زمان زیاد با سرمایه‌ای كه برای فیلم گذاشته شده چه بر سر تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار آن می‌آید.  مصطفی آل‌احمد در این باره ادامه داد: وقتی نزدیک به سه سال از ساخت یک فیلم سینمایی که فیلم اول کارگردان آن محسوب می‌شود می گذرد و آن فیلم به نمایش در نمی‌آید حتما مشكلی وجود دارد، در حالی كه من همه موارد قانونی برای ساخت و نمایش این فیلم را انجام داده‌ام.  وی یادآور شد: من سه سال قبل با سرسختی پروانه ساخت گرفتم، سرمایه شخصی گذاشتم و بعد شورای پروانه نمایش قبلی لیست بلند بالایی از اصلاحات را خواستار شدند. حتی سکانس پایانی فیلم دوباره و با نظر مدیرکل وقت اداره ارزشیابی و نظارت و مدیرعامل وقت سینمای تجربی مجددا فیلم برداری شد. موارد اصلاحی شورای پروانه نمایش نیز تا آن جا که مقدور بود انجام گردید و سرانجام پروانه مالکیت آن در سال 88 صادر شد، اما متاسفانه پخش‌کننده آن (که نزدیك به یک‌سال از قرارداد پخش آن می‌گذرد) همواره می‌گوید ارشاد همکاری لازم برای اکران این فیلم را نمی‌كند.

واگذاری اکران فیلم فرهنگی به بخش خصوصی!؟

آل‌احمد با انتقاد از شرایط اكران فیلم‌های فرهنگی اظهار كرد: من با مدیر کل اداره ارزشیابی و نظارت صحبت كردم و ایشان از عدم دخالت اداره نظارت در اکران سخن می‌گویند و اعلام می‌كنند كه این موضوع را به بخش خصوصی واگذار کرده‌اند؛ درحالی كه همه بر تاثیر تمهیدات دستگاه سینمایی کشور در حوزه اکران واقفند.

«پوسته» با بازی حمید فرخ نژاد، درباره یك زندانی محكوم به مرگ است كه پس از اثبات بی‌گناهی‌اش آزاد می‌شود و بلافاصله در شرایطی قرار می‌گیرد كه شواهد می‌تواند او را یك بار دیگر روانه زندان كند.

چگونه است مسئولانی که برای همه جزییات تولید و اکران آیین‌نامه و در همه امور سینمایی دخالت دارد ناگهان موضوع اکران آن هم به ویژه اکران فیلم‌های فرهنگی را به بخش خصوصی واگذار می‌کند؟ كارگردان «پوسته» با بیان اینكه «منتظرم ببینم چه بر سر فیلمم می‌آید» گفت: در ابتدای سال گذشته برای اكران فیلمم با معاونت سینمایی هم صحبت کردم که ایشان از راهکاری جدی برای اکران اینگونه فیلم‌ها و اساسا موضوع اکران سخن گفتند. از آن زمان منتظرم ببینم که چه بر سر فیلمی که ساختم و سرمایه مالی و نیروی انسانی به کار رفته در این فیلم خواهد آمد. آیا شورای عالی سینما می‌تواند مشکل فیلم‌هایی از این دست را حل کند؟ آل‌احمد در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال كه «آیا مركز گسترش سینمای مستند و تجربی برای رفع مشكل نمایش این فیلم كاری كرده است؟» عنوان كرد: مرکز سینمای مستند و تجربی هم همین موانعی كه گفتم را برای اکران فیلم‌هایی که تولید کرده است پیش رو دارد.

3 سال انتظار برای اکران اولین فیلم!

تنها تفاوت اساسی كه وجود دارد این است كه سرمایه هر ده فیلمی که در سینمای تجربی تولید می‌شود برابر با سرمایه‌ای است که در بخش‌های دیگر دولتی برای فیلم‌های سفارشی صرف می‌شود. از این رو به لحاظ آن که سرمایه هزینه شده برای بعضی فیلم‌ها اندک و دولتی است؛ کمتر به فکر اکران و فروش فیلم‌هایشان هستند. چنین وضعیتی در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شهرداری و سایر نهاد‌های دولتی دیگر نیز به چشم می خورد که به حق دور از تفکر اقتصادی و فرهنگی است.

فیلمسازی با وسواس و به آهستگی

این كارگردان و مستندساز در پاسخ به این سوال كه آیا قصد ندارید پروژه دیگری را آغاز كنید، بیان كرد: البته که قصد دارم. به هر حال من بیش از بیست سال سابقه فعالیت سینمایی دارم و همواره نیت و قصدم بر کار کردن بوده است. من به آهستگی و با وسواس زیاد، موضوعی را جلوی دوربین می‌برم و زمینه فعالیت برای امثال من زیاد نیست. اگرچه ترجیح من آن بود تا فیلم بلند داستانی دومم را بسازم که فیلم‌نامه آن را نیز آماده کرده‌ام اما در حال حاضر به تازگی مستندی را درباره ادبیات ایران در دست ساخت دارم.  «پوسته» با بازی حمید فرخ نژاد، الناز شاکردوست، مریم کاویانی، حمیدرضا فلاحی، امیر غفارمنش، حسن مؤذنی درباره یك زندانی محكوم به مرگ است كه پس از اثبات بی‌گناهی‌اش آزاد می‌شود و بلافاصله در شرایطی قرار می‌گیرد كه شواهد می‌تواند او را یك بار دیگر روانه زندان كند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: خبرگزاری ایسنا