تبیان، دستیار زندگی
امروزه فناوری اطلاعات به عنوان یکی از بستر های نوین با سرعتی باور نکردنی، در حال تاثیر گذلری بر زندگی بشر و جوامع انسانی می باشد. بطوری کگه بعضی معتقدند ، آنچه را انسان به دست خود ساخته هم اکنون گرفتارش شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کامپیوتر یک وجبی


امروزه فناوری اطلاعات به عنوان یکی از بستر های نوین با سرعتی باور نکردنی، در حال تاثیر گذلری بر زندگی بشر و جوامع انسانی می باشد. بطوری که بعضی معتقدند، آنچه را انسان به دست خود ساخته هم اکنون گرفتارش شده است.


تحت هر شرایطی چه این گفت و گو ها را بپذیریم و  باور کنیم و چه  با دیدی مثبت و و با غرور به این تکنولوژی نگاه بنگریم  و چه با دی افسوس و غضب، این فناوری به پشروی در پروسه خود ادامه می دهد و ما را مسحور خود خواهد کرد.

این بار نیز می خواهیم یکی از این فناوری ها را که در این ماه مجذوب کننده‌تر از بقیه به نظر می رسد را توصیف کنیم.

کامپیوتر یک وجبی

اولین محصولی که می تواند به عنوان محصول جالب این ماه عنوان گردد یک کامپیوتر یک وجبی می باشد.

این رایانه لوحی که محصول Dell می باشد، از سیستم عامل های آنردرویدی استفاده می کند و انتظار می رود عمر طولانی داشته باشد. در ضمن قابلیت پشتیبانی از نسل چهارم شبکه های بیسیم را نیز داراست.

این محصول با T-Mobile عرضه می گردد. T-Mobile یک شرکت خدماتی خط موبایل می باشد که دارای نوع اعتباری و دائمی(مانند ایرانسل، همراه اول و تالیا در کشور خودمان) می باشد که در کشور های اروپائی و آمریکایی فعالیت دارد.

این شرکت به همراه خط  تلفن، یک موبایل هم به شما ارائه می دهد که قیمت کمتری از موبایلی که شما از مغازه تهیه می کنید، دارد. برای مثال Dell Streak7 به همراه خدمات اپراتور T-Mobile ،199 دلار قیمت دارد در صورتی که بدون این خدمات 450 دلار می باشد.

از جمله خصوصیات آن را  هم می توان به صورت زیر نام برد:

جنس پلاستیک با روکش شیشه ای طلقی شفاف

  • ضخامت 1.2 سانتی متری
  • ابعاد 12 در 20 سانتی متر
  • دوربین 5 مگا پیکسل
  • وب کم 1.3 مگاپیکسل در جلوی دستگاه
  • حافظه 16 گیگابایت

    چقدر به فناوری اعتماد دارید؟

    اما نکته قابل توجه دیگر که در هفته گذشته توسط سایت Newscientistباعث خیلی ها از جمله خود من به فکر فرو روند.

    اتفاقی بود که روی فردی بنام آقای Ceely افتاد. او در وسط جنگل بر روی خط راه آهن از اتومبیل خود پیاده شد و مشاهده کرد که قطاری با سرعت خیلی زیاد با اتومبیل آن تصادف کرد و آن را کاملا از بین برد.

    ایستادن بر روی خط راه آهن در وسط جنگل کار چندان معقولی نیست! اما آقای Ceely، تکنولوژی و اعتماد بیش از حد خود به آن را مسبب این حادثه می داند.

    Ceely می گوید:" من مسیر را بلد نبودم و به سیستم GPS اتومبیل خود اعتماد کردم و از وسط جنگل سر در آوردم. GPS هیچ اطلاعی از ریل راه آهن و قطار در حال حرکت نمی داد!"

    به راستی اگر روزی اعتماد ما به کامپیوتر و فناوری ها به قدری زیاد شود که اختیار خود را به دست آنها دهیم و اگر این سیستم ها بصورت نا خواسته اشتباه کنن چه اتفاقی خواهد افتاد؟

    شاید هم باید به این نکته اشاره کرد که اگر ما بطور کامل به آنها اعتماد کنیم و افرادی مثل هکر ها، کرکر ها، وکرها به دستگاههای سیستم بپردازند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

    البته این موضوع کماکان بحث محافل سیاسی و علمی شده است. بطوری که مثلا در نظریه‌ای عنوان شد که در صورتی که فردی قصد خراب کاری در سیستم های امنیتی را داشته باشد و یا امکان نفوذ به حساب های بانکی افراد را داشته باشد، دچار چه عواقبی خواهد شد. این موضوع سبب می شود که تا امنیت شبکه های کامپیوتری در دنیای تکنولوژی از پیش مهم تر شود.

    به هر حال این اتفاق سبب بحث بر روی کار و تصحیح در نقشه های GPS حتی در جنگل ها شده است و البته پس از تعیین تکلیف که چه کسی مقصر است. سیستم های GPS، شرکت اتومبیل سازی و یا آقای Ceely خسارت آن هم پرداخت خواهد شد.

    رقابت با خورشید

    قبلا مطالبی در مورد مایکروفرها و چای سازها و قهوه سازها خوانده ایم که ظرف چند دقیقه آنچه را شما می خواهید در اختیارتان قرار می دهد و رقابت تکنولوژی با طبیعت همچنان ادامه دارد. البته این بار رقابت با خورشید است!

    آنچه که دانشمندان بر روی آن کار می کنند، استفاده از ساختمان های مجهز به نور LED به جای خورشید است. این نورهای LED که به رنگ های مختلف مثل قرمز و آبی ارائه می شوند جهت رویاندن توت فرنگی، فلفل زرد، نعناع و موز مورد استفاده قرار گرفته است. و نتایج مثبتی نیز در بر داشته است. نور ها برای نشان دادن شب و روز، روشن و خاموش می شوند که البته شبانه روز 24 ساعت نیست می تواند به فراخر نیاز گیاه طولانی یا کوتاه تر شود. آب رسانی به این مزارع مصنوعی قطره ایست و قابل بازیافت می باشد.

    این محققان بر این باورند که هر گیاه نیاز به طول موج خاصی دارد و همگی به نور خورشید نیاز ندارند و می توان گیاهان را نه در مزارع بزرگ بلکه درختان کوچک با نود LED پرورش داد.

    ولی من شخصا ترجیح می دهم از گیاهان رشد یافته در مزارع بزرگ و با آب باران و نور مستقیم خورشد تغذیه کنم. شما چطور؟

    فائزه سیدخاموشی

    بخش دانش و زندگی تبیان


    منبع: plantlab ، newscientist