تبیان، دستیار زندگی
: با اجرایی شدن طرح هدفمند کردن یارانه ها، در روزهای پایانی سال 89 صحبت هایی مبنی بر حذف یارانه شیر و عدم ارائه شیر یارانه ای مطرح شد. کشمکش بر سر فروش یا عدم فروش شیر یارانه ای به مردم هم چنان ادامه دارد . آخرین خبر ها از این طرح به شرح زیر است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا شیر یارانه ای تمام شد؟


با اجرایی شدن طرح هدفمند کردن یارانه ها، در روزهای پایانی سال 89 صحبت هایی مبنی بر حذف یارانه شیر و عدم ارائه شیر یارانه ای مطرح شد. کشمکش بر سر فروش یا عدم فروش شیر یارانه ای به مردم هم چنان ادامه دارد . آخرین خبر ها از این طرح به شرح زیر است


شیر

با نزدیک شدن به پایان دوره یک ماهه ادامه توزیع شیر یارانه‌ای به روال گذشته (پایان فروردین ماه امسال) رایزنی‌های دولت، مجلس و اتحادیه‌های صنفی برای تعیین وضعیت توزیع شیر یارانه‌ای از اردیبهشت امسال شدت گرفت.

پس از برگزاری نشست روز دوشنبه گذشته  مسئولان دولتی با اتحادیه‌های لبنی و دامداران برای تعیین تکلیف و چگونگی توزیع شیر یارانه‌ای که ظاهرا بدون دستیابی به نتیجه مشخصی به پایان رسیده، مسئولان وزارت بازرگانی و اتحادیه‌های مذکور با حضور در کمیسیون کشاورزی مجلس به بررسی این موضوع پرداختند

پیش از این مشاور وزیر بازرگانی از سناریوهای احتمالی یارانه شیر سخن گفته بود. ضیغمی با اشاره به 4 سناریوی مطروحه در مورد یارانه شیر در سال 90 گفت: بر اساس آنچه که قانون هدفمند کردن یارانه‍‌ها هدفگذاری کرده، یارانه تمامی کالاها باید ظرف 5 سال هدفمند شود، شیر نیز یکی از این یارانه‌ها است، بنابراین ممکن است در سال 90 یارانه شیر همانند سابق پرداخت شود و تغییری در آن ایجاد نشود.

وی اظهار داشت: البته ممکن است که یارانه شیر به صورت نقدی پرداخت شود و همانند هدفمند کردن یارانه نان، به صورت نقدی در اختیار مردم قرار گیرد.

2 میلیون و 500 هزار تن شیر یارانه‌ای در كشور توزیع می‌شود كه قرار شد یارانه این میزان به حساب تولید‌كنندگان واریز شود.

به گفته ضیغمی، سناریوی سوم این است که یارانه شیر به تولیدکنندگان اختصاص یابد و سناریوی چهارم نیز این است که یارانه، به صورت تلفیقی در اختیار تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان قرار گیرد. به هرحال باید منتظر اعلام نظر کارگروه طرح تحول اقتصادی در این رابطه بود.

در این بین مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی کشور با انتقاد از شیوه سیاستگذاری و تصمیم‌گیری در مورد ادامه عرضه شیر یارانه‌ای گفت: اتحادیه با پرداخت هدفمند یارانه شیر موافق است و باید این یارانه برای ترویج فرهنگ مصرف شیر، حمایت از کارخانه‌های لبنی و تامین نهاده‌های دامی سوق پیدا کند. با وجود این به‌نظر می ‌رسد حرکت به سمت تخصیص یارانه به شیر مدارس با توجه با تاثیر آن در کاهش هزینه‌های بهداشتی، راهکار مناسبی است و بر این اساس باید شیر یارانه‌ای تا سطح دبیرستان و به ‌صورت هر روزه توزیع شود.

مجید علیداد با اشاره به نشست‌های اخیر از تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای و تاخیر در تعیین سرنوشت توزیع شیر یارانه‌ای انتقاد کرد و گفت: این شیوه سیاستگذاری مشکلاتی را در زمینه تامین مواداولیه بسته‌بندی و ناوگان حمل‌ونقل توزیع شیر یارانه‌ای ایجاد کرده است. وی با بیان اینکه سیاستگذاری‌های لحظه‌ای در مورد شیر یارانه‌ای، مشکلات نظام توزیع این فراورده را تشدید کرده است، افزود: این شرایط موجب شده تا در فروردین ماه امسال برخی استان‌ها مانند فارس، مازندران و گلستان که در بهمن‌ماه توزیع شیر یارانه‌ای آنها قطع شده بود از عرضه شیر به روال گذشته برای مدت یک‌ ماهه خودداری کنند و تعیین سرنوشت نهایی شیر یارانه‌ای را به انتظار بنشینند

در جلسه بررسی مشكلات یارانه شیر در كمیسیون كشاورزی مجلس مصوب شد برای هر كیلوگرم شیر یارانه‌ ای 200 تومان به حساب تولید كنندگان واریز شود.

و در نهایت پس از گمانه زنی های بسیار، نتیجه نشست نهایی مجلس در تعیین نحوه پرداخت یارانه شیر اعلام شد:

عضو كمیسیون كشاورزی مجلس گفت: در جلسه بررسی مشكلات یارانه شیر در كمیسیون كشاورزی مجلس مصوب شد برای هر كیلوگرم شیر یارانه‌ ای 200 تومان به حساب تولید كنندگان واریز شود.

وكیل در خصوص بررسی وضعیت یارانه شیر در مجلس اظهار داشت: این جلسه با حضور مسئولان وزارت جهاد كشاورزی، بازرگانی صنایع و معادن و اتحادیه‌های دامداران لبنی و اعضاء كمیسیون كشاورزی مجلس برگزار شد.

عضو كمیسیون كشاورزی مجلس افزود: در این جلسه تصویب شد 30 درصد قیمت كارشناسی شیر كه 600 تومان برای هر كیلوگرم است یارانه به حساب تولید‌كنندگان واریز شود.

سپه گفت: طبق این مصوبه و با محاسبه‌ای كه انجام شد برای هر كیلوگرم شیر حدود 200 تومان یارانه به حساب تولید‌كنندگان واریز خواهد شد.

وی افزود: این مصوبه تا پایان شهریور‌ماه سال جاری طبق تصمیمات گرفته شده اجرایی خواهد شد. سپه اضافه کرد: قرار شد اتحادیه تولید‌كنندگان هم متولی اجرای این طرح باشد كه قبلا بر عهده اتحادیه‌های صنایع بود.

عضو كمیسیون كشاورزی مجلس تصریح كرد: 2 میلیون و 500 هزار تن شیر یارانه‌ای در كشور توزیع می‌شود كه قرار شد یارانه این میزان به حساب تولید‌كنندگان واریز شود.

یارانه شیر تا كنون به مصرف كننده داده می‌شد كه در اسفند ماه سال جاری با محدود شدن میزان شیر یارانه‌ای از سوی دولت زمزمه‌هایی مبنی بر پرداخت یارانه شیر به تولید كننده شنیده و بالاخره در جلسه دیروز كمیسیون كشاورزی این مسئله تصویب شد. بر این اساس با پرداخت 200 تومان یارانه شیر به تولید كننده قیمت شیر یارانه ای با قیمت 400 تومان برای مصرف كننده تثبیت می‌شود

با ارائه یارانه به تولید کنندگان و کمک به آنها در تهیه مواد اولیه و تامین هزینه های تولید، عملا به کاهش قیمت تمام شده کمک کرده ایم و باز هم می توان انتظار داشت که شیر با قیمتی کمتر به دست مصرف کننده برسد. امید است که این طرح در مرحله اجرا هم موفق باشد.

فرآوری:ریحانه حمیدی فر

بخش اقتصاد تبیان


منبع:همشهری

نما بورس

خبرگزاری فارس