تبیان، دستیار زندگی
امروزه با شیوع چاقی های مفرط استفاده از اعمال جراحی کاهش وزن به عنوان راه حلی که به این بیماران کمک می نماید مطرح می باشد. ولی نکته اساسی آن است که این روش ها جایگزین شیوه تغذیه درست و نیز تغییرات رفتاری برای ادامه کاهش وزن نمی باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوالات رایج در جراحی چاقی(2)

www.novindiet.com


امروزه با شیوع چاقی های مفرط استفاده از اعمال جراحی کاهش وزن به عنوان راه حلی که به این بیماران کمک می نماید مطرح می باشد. ولی نکته اساسی آن است که این روش ها جایگزین شیوه تغذیه درست و نیز تغییرات رفتاری برای ادامه کاهش وزن نمی باشد.

جراحی

اتفاقا تغییرات رژیم غذایی و نیز رفتاری قبل از عمل جراحی برای تثبیت و نیز کاهش عوارض پس از عمل، ضرورتی انکارناپذیر می باشد.

بسیاری از افراد چاقی که نیازمند استفاده از جراحی کاهش وزن گشته اند، تمایل دارند در مورد عوارض احتمالی جراحی کاهش وزن اطلاعات بیشتری را کسب نمایند. پیش از این در مورد انواع جراحی های کاهش وزن و سوالات رایج جراحی کاهش وزن مطالبی را ارائه نموده ایم. در این مقاله سعی می کنیم به طور خلاصه عوارض مرسومی که بعد از جراحی کاهش وزن مشاهده می شوند را به صورت سه سوال مجزا توضیح دهیم.

خطرات رایج کوتاه مدت پس از جراحی کاهش وزن کدامند؟

* استفراغ؛ ممکن است در اثر پُرخوری و سریع خوردن و عدم جویدن کافی ایجاد شود. بیمارانی که از چاقی رنج می برند به ویژه چاق های مفرط معمولا عادت به خوردن وعده های حجیم غذایی و با سرعت دارند که پس از جراحی به دلیل حجم کم معده دچار مشکل استفراغ می گردند.

* یبوست؛ یبوست یک عارضه ی رایج است. مصرف روغن های مایع و دیگر مایعات مسهل ممکن است مفید واقع شوند. مواد پُر فیبر مانند متاموسیل و پسیلیوم می توانند موجب انسداد گردند و باید از مصرف بدون نظر پزشک آن ها اجتناب نمود.

* کمبودهای غذایی؛ ممکن است پس از جراحی کاهش وزن یک سری کمبود های غذایی مانند: آنمی، پوکی استخوان و بیماری های متابولیک استخوان توسعه یابند؛ که با مصرف مواد مغذی و مکمل های غذایی تحت نظر متخصص تغذیه می توان از این عوارض پیشگیری نمود.

* عفونت؛ مانند هر عمل جراحی دیگری ممکن است عفونت تا 3 هفته پس از جراحی کاهش وزن توسعه پیدا کند. این عارضه اغلب با مصرف آنتی بیوتیک ها درمان می شود، ولی برخی مواقع حتی برای برطرف نمودن آن به یک عمل جراحی متعاقب دیگر نیز نیاز می شود.

ایجاد لخته های خونی در ریه ها که تحت عنوان آمبولی ریوی نامیده می شود. شیوع این عارضه در کمتر از یک درصد موارد است که جزو رایج ترین علل مرگ

پس از جراحی کاهش وزن می باشند

عوارض طولانی مدت جراحی های کاهش وزن کدام اند؟

* فتق

* سنگ کیسه ی صفرا

* ایجاد  زخم ها

* پرولاپس معده (پایین افتادن معده)

* جراحت های وخیم ناشی از کیسه ی معدی جدید

* پوست های اضافه ای که ممکن است برای برطرف نمودن آن ها نیاز به یک عمل جراحی دیگر باشد.

* دهیدراته شدن بدن و کم آبی

* کاهش مو

* سنگ های کلیوی

* افت قند خون یا هایپوگلایسمی

مانند هر عمل جراحی دیگری ممکن است عفونت تا 3 هفته پس از جراحی

کاهش وزن توسعه پیدا کند. این عارضه اغلب با مصرف آنتی بیوتیک ها

درمان می شود، ولی برخی مواقع حتی برای برطرف نمودن آن به یک

عمل جراحی متعاقب دیگر نیز نیاز می شود

عوارض نادر ولی خطرناک ناشی از عمل های جراحی کاهش وزن که باید پس از عمل بدان توجه داشته باشید، کدام اند؟

* خون در مدفوع یا مدفوع سیاه رنگ

* ایجاد نشت و منفذ در ارتباطات جدیدی که توسط جراحی کاهش وزن ایجاد شده اند. این عارضه معمولا در طی 5 روز پس از جراحی کاهش وزن ایجاد می شود.

* ایجاد لخته های خونی در ریه ها که تحت عنوان آمبولی ریوی نامیده می شود. شیوع این عارضه در کمتر از یک درصد موارد است که جزو رایج ترین علل مرگ پس از جراحی کاهش وزن می باشند. می توان با استفاده از داروهای رقیق کننده ی خون و افزایش فعالیت بدنی از ایجاد لخته های خونی پیشگیری نمود.

* لخته های خونی در ساق پا که این حالت بیشتر در سیاهرگ های عمقی ساق پا حادث می شود و تحت عنوان DVT یا  ترومبوز وریدی عمیق نامیده می شوند.

برای مشاهده ی وب سایت دکتر فرشچی می توانید به آدرس اینترنتی www.novindiet.com مراجعه نمایید.

دکتر حمیدرضا فرشچی - همکار تبیان

متخصص تغذیه - فوق تخصص دیابت و چاقی

بخش تغذیه تبیان


مطالب مرتبط:

عوارض برداشتن چربی به روش لیپوساكشن

لیپوساکشن فایده ای ندارد

لیپوساکشن؛ خلاصی از شرّ چربی های مزاحم!

روش مُد شده برای کاهش وزن!

تعداد سلول های چربی در بزرگسالی ثابت می ماند

روش های درمان چاقى

وضعیت جراحی زیبایی در ایران

عوارض جراحی زیبایی در کودکان و نوجوانان

پیش‌شرط‌ های جراحی زیبایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.