تبیان، دستیار زندگی
بخش اصلی ماجرا، چند روز قبل و با ارسال نامه رسمی مسئولان فدراسیون فوتبال عربستان به AFC برای برگزاری دیدارهای تیم‌های باشگاهی این كشور، خارج از خاك ایران رقم خورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فوتبال 30 یا 30


بخش اصلی ماجرا، چند روز قبل و با ارسال نامه رسمی مسئولان فدراسیون فوتبال عربستان به AFC برای برگزاری دیدارهای تیم‌های باشگاهی این كشور، خارج از خاك ایران رقم خورد.


لیگ قهرمانان آسیا

اقدامی غیرمنتظره و تعجب برانگیز كه انجام آن از سوی عربستانی‌ها كاملا سیاسی به نظر می‌رسید. آنها در شرایطی درخواست نا‌متعارف‌شان را با مسئولان AFC در میان گذاشتند كه تمامی دیدارهای گذشته تیم‌های باشگاهی ایران مقابل نمایندگان سعودی، بدون كوچك‌ترین مشکل و با تایید AFC برگزار شده بود. ضمن آنكه هر 4 نماینده ایران در لیگ قهرمانان هم بازی‌های خود مقابل تیم‌های عربستانی را در خاك این كشور انجام داده و البته مشكلات بسیاری را هم در مسیر ورود به این كشور تجربه كرده بودند.

با پیگیری بیش از اندازه این ماجرا از سوی عربستانی‌ها، حالا نوبت به پاسخگویی اهالی فوتبال ایران رسیده و جالب است كه در این میان، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود آغازگر پاسخگویی به سیاسیون عربستانی شد.

رامین مهمانپرست كه دخالت او به عنوان یك دیپلمات در واكنش به دخالت سیاسیون عربستانی كاملا منطقی به نظر می‌رسد، تلاش می‌كند با اظهارنظرهای تقریبا فوتبالی ماجرا را برای افكار عمومی روشن كند:« این درخواست سعودی‌ها هر چند ظاهرا سیاسی است اما در باطنش ترس از شكست به دلیل قدرت تیم‌های باشگاهی ایران دیده می‌شود. من فكر می‌كنم قدرت تیم‌های باشگاهی ایران باعث شده تیم‌های برخی از كشورهای منطقه، از جمله عربستان دست به دامن بهانه‌هایی شوند كه به هیچ وجه صحت ندارند. توصیه ما به آنها این است كه بروند خودشان را تقویت كنند، بیشتر به تمرین كردن بپردازند و در نهایت با قدرت بیشتر به مصاف تیم‌های ایرانی بیایند.»

نمایندگان مجلس هم در ادامه این واكنش‌ها، اقدام دولت سعودی در قبال فوتبال ایران را به شدت محكوم كردند كه در این میان اظهارنظر علیرضا دهقان به عنوان یكی از اعضای فراكسیون ورزش مجلس شورای اسلامی جالب‌تر از سایرین به نظر می‌رسید. مجری سابق اخبار ورزشی شبكه سوم سیما و نماینده فعلی مردم ایذه در خانه ملت كه به نظر می‌رسد دیگر مثل گذشته چندان پیگیر اخبار فوتبال نیست، در شرایطی سازمان ملل را مسئول تامین امنیت جانی تیم‌های ایرانی در عربستان می‌داند كه هر 4 نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا، بازی‌های خود در این كشور را پشت سر گذاشته‌اند:« هیچ كدام از ما ارزشی برای این ادعاها قائل نیستیم. حاكمان سعودی اصلا در سطحی نیستند كه چنین ادعاهایی بكنند. از این به بعد تیم‌های باشگاهی‌مان را به امید تأمین امنیت از سوی آل‌سعود به عربستان نخواهیم فرستاد و تنها سازمان ملل و مجامع بین‌المللی مسئول تأمین امنیت فوتبالیست‌های ایرانی در خاك عربستان هستند.»

علیرضا محمد، نخستین بازیكنی است كه به درخواست عربستانی‌ها واكنش نشان می‌دهد و می‌گوید:« سوال من از عربستانی‌ها این است كه مگر كشور شما امن بود كه ما با سفر به آنجا مقابل الاتحاد بازی كردیم؟ اگر از پرسپولیس می‌ترسید چرا این ادعاها را مطرح می‌‌كنید؟»

این نظر خود فدراسیون فوتبال عربستان نبوده و احتمالا به دلیل مسائلی كه در چند وقت اخیر روی داده، از سوی دولت عربستان به آنها تحمیل شده است. پیش از این تیم‌های قطری هم حاشیه سازی‌هایی كرده بودند اما در نهایت بدون هیچ مشكلی به ایران آمدند و بازی‌های خود را با نمایندگان ایران برگزار كردند

به نظر می‌رسد پس از مشکلاتی که تیم‌های پرسپولیس و ذوب آهن ایران برای ورود به خاک عربستان داشتند، این کشور نگران اقدامات تلافی جویانه از سوی ایران است. الاتحاد و الهلال، سیزدهم اردیبهشت و در هفته پنجم لیگ قهرمانان آسیا در تهران و اصفهان میهمان پرسپولیس و سپاهان خواهند بود و درهفته ششم این رقابت‌ها هم ذوب‌آهن و استقلال در اصفهان و تهران با الشباب و النصر عربستان رو به رو می‌شوند.

مسابقاتی كه با توجه به جو ایجاد شده، از همین حالا حاشیه‌های بسیاری پیرامون آنها جلب نظر می‌كند. علی دایی كه تیمش به زودی باید از الاتحاد عربستان میزبانی كند در واكنش به اظهارنظر عربستانی‌ها می‌گوید:« به نظر من ایران از خیلی كشورها و به خصوص كشور عربستان امن‌تر است. تمام این حرف‌ و حدیث‌ها یك سری دعواهای سیاسی است كه با ورزشكاران و ورزش ربطی ندارد. من فقط تیم خودم را آماده می‌كنم و تمام تلاشم را خواهم كرد تا جواب عربستانی‌ها را با پیروزی مقابل الاتحاد بدهم.»

پرسپولیس - الاتحاد

واكنش پرسپولیسی‌ها البته به همین جا ختم نمی‌شود و چند بازیكن این تیم هم در تایید حرف‌های سرمربی تیم‌شان نسبت به درخواست عربستانی‌ها واكنش نشان می‌دهند. آنها كه در بازی رفت مغلوب تیم عربستانی شدند، پس از پیروزی قاطعانه مقابل ذوب‌آهن با روحیه‌ای متفاوت به ادامه مسابقات‌شان در این فصل اشاره می‌كنند و در این میان با اتفاقاتی كه میان ایرانی‌ها و عربستانی‌ها افتاده، مسابقه با الاتحاد دیگر جای خود دارد! علیرضا محمد، نخستین بازیكنی است كه به درخواست عربستانی‌ها واكنش نشان می‌دهد و می‌گوید:« سوال من از عربستانی‌ها این است كه مگر كشور شما امن بود كه ما با سفر به آنجا مقابل الاتحاد بازی كردیم؟ اگر از پرسپولیس می‌ترسید چرا این ادعاها را مطرح می‌‌كنید؟»

حسین بادامكی و محمد نوری هم در اظهارنظرهایی مشابه، ترس عربستانی‌ها از شكست مقابل تیم‌های ایرانی را دلیل چنین جوسازی‌هایی می‌دانند. موضوعی كه البته مورد تایید مسئولان سایر تیم‌ها هم هست و اصغر دلیلی، مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن نیز ایده‌ای مشابه آنچه اهالی باشگاه پرسپولیس به زبان‌آورده‌اند را مطرح می‌كند:«خودشان هم می‌دانند كه تمام این اقدامات بهانه است و امنیت ایران از کشور آنها بیشتر است.

به نظر می‌رسد اعتراض عربستانی‌ها به سرعت با مخالفت مسئولان AFC مواجه خواهد شد.  چرا که  تیم‌های قطری، اماراتی و ازبكستانی به ایران آمدند و بازی‌هایشان را بدون كوچك‌ترین مشكلی پشت سر گذاشتند.

لیگ قهرمانان آسیا زیر نظر FIFA و AFC برگزار می‌شود و نمایندگان آنها قبل از هر مسابقه‌، امنیت و امکانات کشور میزبان را چک می‌کنند و در این سال‌ها تیم‌های ایرانی هیچ مشکلی در این خصوص نداشته‌اند.»

علی كفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال در تایید این موضوع در گفت‌وگوی خود با برنامه 90 از سیاسی بودن این اقدام و ارسال نامه‌ای در همین رابطه به مسئولان فیفا از سوی فدراسیون فوتبال ایران خبر داد. صحبت‌هایی كه البته در مصاحبه با شبكه تلویزیونی الجزیره هم به نوعی تكرار شد:« به نظر من این نظر خود فدراسیون فوتبال عربستان نبوده و احتمالا به دلیل مسائلی كه در چند وقت اخیر روی داده، از سوی دولت عربستان به آنها تحمیل شده است. پیش از این تیم‌های قطری هم حاشیه سازی‌هایی كرده بودند اما در نهایت بدون هیچ مشكلی به ایران آمدند و بازی‌های خود را با نمایندگان ایران برگزار كردند. ضن آنكه از نظر من این مسائل اصلا ربطی به فوتبال ندارد و نباید سیاست را داخل ورزش كرد.»

سوای تمام این اظهارنظرها، به نظر می‌رسد اعتراض عربستانی‌ها به سرعت با مخالفت مسئولان AFC مواجه خواهد شد.  چرا که  تیم‌های قطری، اماراتی و ازبكستانی به ایران آمدند و بازی‌هایشان را بدون كوچك‌ترین مشكلی پشت سر گذاشتند. با این حساب به احتمال فراوان AFC به هیچ وجه حاضر نخواهد شد برای تیم‌های عربستانی استثنایی قائل شود و بازی‌ تیم‌های این كشور مقابل ایرانی‌های در همان تاریخ‌های اعلام شده در تهران و اصفهان برگزار خواهد شد.

بخش ورزشی تبیان


منبع: تابناک