تبیان، دستیار زندگی
از آفات بى‏حجابى‏: 1ـ رونق گرفتن چشم چرانى و هوسبازى .2 ـ توسعه‏ى فساد و فحشا .3ـ سوء قصد و تجاوز به عنف .4 ـ باردارى‏هاى نامشروع و سقط جنین .5 ـ پیدایش امراض روانى و مقاربتى .6ـ خودكشى و فرار از خانه در اثر آبروریزى .7ـ بى مهرى مردان چشم چران نسبت به همس
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهانه را از بیماردلان بگیریم


از آفات بى‏حجابى‏: 1ـ رونق گرفتن چشم چرانى و هوسبازى .2 ـ توسعه‏ى فساد و فحشا .3ـ سوء قصد و تجاوز به عنف .4 ـ باردارى‏هاى نامشروع و سقط جنین .5 ـ پیدایش امراض روانى و مقاربتى .6ـ خودكشى و فرار از خانه در اثر آبروریزى .7ـ بى مهرى مردان چشم چران نسبت به همسران خود .8 ـ بالا رفتن آمار طلاق وتضعیف روابط خانوادگى .9ـ رقابت در تجمّلات .10ـ ایجاد دلهره براى خانواده‏هاى پاكدامن .


* بد حجابى‏هاى گذشته قابل عفو است !!

حجاب

« یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلابِیبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً ؛ اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو : روسرى‏هاى بلند بر خود بیفكنند ، این (عمل) مناسب‏تر است ، تا (به عفّت و پاكدامنى) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند ، و خداوند آمرزنده مهربان است.» (احزاب ، 59)

نكته‏ها :

«جلابیب» جمع «جلباب» ، به معناى مقنعه‏اى است كه سر و گردن را بپوشاند ، (تفسیر مجمع البیان)  و یا پارچه بلندى كه تمام بدن و سر و گردن را مى‏پوشاند . (تفسیر المیزان)

در آیات گذشته سخن از اذیّت و آزار مؤمنان به دست منافقان بود . این آیه مى‏فرماید: « براى آنكه زنان مؤمن مورد آزار افراد هرزه قرار نگیرند ، به گونه‏اى خود را بپوشانند كه زمینه‏اى براى بى‏حرمتى آنان فراهم نشود .»

بر اساس این آیه، نوعى روسرى مورد استفاده‏ى زنان آن زمان بوده ، لكن زنان در پوشاندن خود از نامحرم دقّت نمى‏كرده‏اند . لذا سفارش این آیه ، نزدیك كردن جِلباب به خود است ، نه اصل جلباب كه امرى مرسوم بوده است .

این آیه كه فرمان حجاب مى‏دهد ، با تهدید مطرح نشده ، بلكه فلسفه‏ى حجاب را چنین تبین مى‏كند : زنان و دختران ، اگر بخواهند از متلك‏ها ، تهمت‏ها ، تهاجم‏ها و تهدیدهاى افراد آلوده و هرزه در امان باشند باید خود را بپوشانند .

آفات بى‏حجابى‏ :

1ـ رونق گرفتن چشم چرانى و هوسبازى.

2 ـ توسعه‏ى فساد و فحشا.

3ـ سوء قصد و تجاوز به عنف.

4 ـ باردارى‏هاى نامشروع و سقط جنین.

5 ـ پیدایش امراض روانى و مقاربتى.

6ـ خودكشى و فرار از خانه در اثر آبروریزى.

7ـ بى مهرى مردان چشم چران نسبت به همسران خود.

8 ـ بالا رفتن آمار طلاق و تضعیف روابط خانوادگى.

9ـ رقابت در تجمّلات.

10ـ ایجاد دلهره براى خانواده‏هاى پاكدامن.

وَ ما یُدْرِیكَ لَعَلَّ السَّاعَةَ قَرِیبٌ- یَسْتَعْجِلُ بِهَا الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِها وَ الَّذِینَ آمَنُوا مُشْفِقُونَ مِنْها وَ یَعْلَمُونَ أَنَّهَا الْحَقُّ ؛ تو نمى‏دانى شاید قیامت نزدیك باشد ، اما كسانى كه به آن ایمان ندارند براى آن عجله مى‏كنند ، ولى مؤمنان از آن بیمناكند و مى‏دانند حق است

پیام‏های آیه :

قرآن مجید

1ـ در امر به معروف ، اوّل از خودى‏ها شروع كنیم سپس دیگران . «قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ»

2ـ در احكام الهى ، تفاوتى میان همسران و دختران پیامبر با دیگر زنان نیست . «لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ»

3ـ پوشیدن لباسى كه معرّف شخصیّت زن براى تأمین عفّت و آبرو باشد ، لازم است . «یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ»

4ـ بهانه به دست بیماردلان و مزاحمان عفّت عمومى ندهید . (در آیات قبل هشدار به اذیّت كنندگان بود ، در این آیه تكلیف اذیّت شوندگان را مطرح مى‏كند .) «یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ»

5ـ رفت و آمد زنان در خارج از منزل ، با حفظ عفّت عمومى مانعى ندارد . «یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ»

6ـ در امر به معروف و نهى از منكر، دلیل امر و نهى خود را بیان كنید . «فَلا یُؤْذَیْنَ»

7ـ نوع لباس مردم در جامعه ، مى‏تواند معرّف شخصیّت ، مكتب و هدف آنها باشد . «یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ»

8ـ سرچشمه‏ى بسیارى از مزاحمت‏هاى هوسبازان نسبت به زنان و دختران ، نوع لباس خود آنهاست . «یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ»

9ـ زنان با حجاب باید با حضور خود در صحنه ، جوّ عمومىِ عفاف و پاكدامنى را حفظ كنند و فرصت مانور را از هوسبازان بگیرند . «یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ»

10ـ بد حجابى‏هاى گذشته قابل عفو است . «غَفُوراً رَحِیماً»

11ـ مغفرت خداوند همراه با رحمت اوست . «كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً»

* قیامت كى بر پا مى‏شود؟!

« یَسْئَلُكَ النَّاسُ عَنِ السَّاعَةِ قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ اللَّهِ وَ ما یُدْرِیكَ لَعَلَّ السَّاعَةَ تَكُونُ قَرِیباً ؛ مردم پیوسته از زمان وقوع قیامت از تو مى‏پرسند ، بگو: علم آن تنها نزد خداست و تو چه مى‏دانى؟ شاید قیامت نزدیك باشد .»(احزاب ، 63)

انگیزه‏هاى سؤال متعدّد است :

گاهى سؤال، براى آزمایش كردن است . مانند سؤالات امتحانى.

گاه از روى استهزا است . مانند پرسش قدرتمند متكبّر از ضعیف.

گاه از روى تعجّب است . مانند پرسش انسان ترسو از انسان شجاع.

گاه براى به بن بست كشاندن است. مانند پرسش بازپرس از مجرم.

گاه براى به انحراف كشیدن است . مانند پرسش استاد منحرف از شاگرد.

گاه براى ایجاد شك در دیگران است . مانند پرسش منحرفان.

گاه براى رفع نگرانى است . پرسش مادر از فرزند.

گاه براى دانستن است . مانند پرسش جاهل از عالم.

و گاهى سؤال، براى توبیخ است . مانند پرسش معلم از دلیل تنبلى شاگرد.

در این آیه نیز، سؤال از زمان قیامت مى‏تواند انگیزه‏هاى متفاوتى داشته باشد.

قرآن

این احتمال وجود دارد كه بعضى از مؤمنان از روى حس كنجكاوى و یا براى دریافت اطلاعات بیشتر چنین سؤالى را از پیامبر گرامى اسلام (صلی الله علیه و آله) مطرح كرده باشند ، اما با توجه به آیاتى كه بعد از این آیه مى‏آید معلوم مى‏شود كه این احتمال كه منافقان و اشرار ، گاه به عنوان استهزاء و یا به منظور ایجاد شك و تردید در قلوب ساده‏دلان این سؤال را مطرح مى‏كردند ، نزدیكتر است .

شاهد این سخن آیه دیگرى است كه در همین زمینه در سوره شورى آمده است : « وَ ما یُدْرِیكَ لَعَلَّ السَّاعَةَ قَرِیبٌ- یَسْتَعْجِلُ بِهَا الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِها وَ الَّذِینَ آمَنُوا مُشْفِقُونَ مِنْها وَ یَعْلَمُونَ أَنَّهَا الْحَقُّ ؛ تو نمى‏دانى شاید قیامت نزدیك باشد ، اما كسانى كه به آن ایمان ندارند براى آن عجله مى‏كنند ، ولى مؤمنان از آن بیمناكند و مى‏دانند حق است .» (شورى ، آیه 17 و 18).

و نیز در این آیه (63 ، احزاب) كلمه‏ى «قریب» براى مذكّر و مؤنّث به كار مى‏رود : «لَعَلَّ السَّاعَةَ تَكُونُ قَرِیباً» و نفرمود :  «قریبة» ، نظیر جمله‏ى : «إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِیبٌ مِنَ الْمُحْسِنِینَ» (اعراف، 56) پایان آیه نوعى دلجویى از پیامبر است كه از بهانه‏هاى كفّار خسته مباش كه به زودى به حسابشان رسیدگى مى‏شود : «تَكُونُ قَرِیباً»

یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلابِیبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً ؛ اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو : روسرى‏هاى بلند بر خود بیفكنند ، این (عمل) مناسب‏تر است ، تا (به عفّت و پاكدامنى) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند ، و خداوند آمرزنده مهربان است

پیام‏های آیه :

1ـ با این كه خداوند انبیا را از غیب آگاه مى‏كند : «فَلا یُظْهِرُ عَلى‏ غَیْبِهِ أَحَداً إِلَّا مَنِ ارْتَضى‏ مِنْ رَسُولٍ» (جن، 26 27) ، لكن آگاهى انبیا نیز محدود است . «عِلْمُها عِنْدَ اللَّهِ»

2ـ نه لازم است همه چیز را بدانیم و نه لازم است به هر سؤالى پاسخ دهیم . «عِلْمُها عِنْدَ اللَّهِ»

3ـ ندانستن زمان وقوع قیامت ، به ایمان و یقین به اصل آن ، ضررى نمى‏زند . «عِلْمُها عِنْدَ اللَّهِ»

4ـ برخى علوم مخصوص خداست . «عِلْمُها عِنْدَ اللَّهِ»

5ـ هر ندانستنى عیب نیست : «وَ ما یُدْرِیكَ» (بلكه اگر زمان وقوع قیامت را بدانیم تعادل خود را از دست مى‏دهیم.)

6ـ در تربیت باید افراد را میان بیم و امید نگاه داشت . «لَعَلَّ»

7ـ براى وقوع قیامت هر لحظه باید آماده باشیم . «لَعَلَّ السَّاعَةَ تَكُونُ قَرِیباً»

آمنه اسفندیاری

بخش قرآن تبیان


منابع:

1- تفسیر نور ، ج9

2- تفسیر نمونه ، ج17

3- تفسیر مجمع البیان

4- تفسیر المیزان