تبیان، دستیار زندگی
همان‌طور که قبلاً گفتیم بعد از ازدواج ارتباط ما دچار تحولاتی می‌شود. حتی نحوه ارتباط با خانواده خودمان تحت تأثیر قرار می‌گیرد و از خانواده قبلیمان جدا می‌شویم و هریک از زوجین باید عمیقاً این استقلال را درک کند و خود را از قید و بند وابستگیی....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عروس یا داماد ایده آل


همان‌طور که قبلاً گفتیم بعد از ازدواج ارتباط ما دچار تحولاتی می‌شود. حتی نحوه ارتباط با خانواده خودمان تحت تأثیر قرار می‌گیرد و از خانواده قبلیمان جدا می‌شویم و هریک از زوجین باید عمیقاً این استقلال را درک کند و خود را از قید و بند وابستگیی افراطی برهاند و تصمیمات و مسائلش را با توجه به شرایط زندگی جدید و با مشورت همسرش انجام دهد.

نحوه برخورد

پس از این مرحله از زندگی به یکباره با طیف وسیعی از افراد روبه‌رو می‌شویم و افرادی که برای اولین بار با آنها برخورد می‌کنیم و باید با آنها ارتباط برقرار کنیم؛ این تجربه‌ای است که می‌تواند اضطراب‌زا و نگران‌کننده باشد. اما در عین حال با کمی آگاهی و شناخت از نحوه برقراری ارتباط و اصول آن و با هوشمندی می‌توان از آن تجربه شیرین و توأم با موفقیت ساخت.

در این زمینه (اولین برخورد) باید توجه کنید که در اولین لحظات آشنایی افراد براساس رفتار و گفتار ما، در مورد نحوه ارتباط با ما و شخصیت و فرهنگ ما قضاوت خواهند کرد و بر همان اساس شیوه ارتباطی خودشان را با ما تنظیم می‌کنند. اولین برخورد تأثیر عمیقی را در نهاد و خاطر آنها باقی می‌گذارد و تصویری از شما را در ذهن آنها ایجاد می‌کند. ظاهر و آراستگی پوششتان و خودتان، زبان و رفتار شما، حرفهایتان، طرز لباس پوشیدن، نگاه کردن، لحن کلام و کلمات، نحوه نشست و برخاست و ... می‌تواند تعیین‌کننده این تصویر باشد. و می‌بایست اصول ارتباطی از قبیل: هماهنگی کلام با حالات و حرکات، متناسب کردن کلمات با کلام و نیت اصلی، رعایت شود. از همه زیباتر این‌که، تبسم را فراموش نکنید. یک لبخند خالصانه موجب ترشح ماده‌ای موسوم به آندوفین می‌شود و نیروی سرشار از شادمانی را در سیستم بدن ایجاد می‌کند و این شادمانی خود باعث انتشار انرژی مثبت در فضای پیرامون می‌گردد، همچنین وقتی با افراد دست می‌دهید این ارتباط جسمانی فضایی آکنده از مهر و صفا برای گفت و شنودی دوستانه می‌گشاید و شما با حالت چهره می‌توانید نشان دهید که از ملاقات با آنها خرسندید و به این ترتیب رابطه صمیمانه را برای ارتباط بیشتر پایه‌گذاری کنید.

روحیات و خلقیات، سطح فرهنگ و افکار و عقاید و سن افراد توجه کنید و براساس این موارد با آنها ارتباط برقرار نمایید.

کلمات در پیامی که به دیگران منتقل می‌کنید تأثیر فراوانی دارند. بنابراین از به کار بردن کلمات برحسب عادت و بدون اندیشه خودداری کنید. کلمات را دقیق، مؤدبانه و صحیح انتخاب کنید. کلماتی را برگزینید که بتواند درست‌ترین درونیات شما را به دیگران منتقل نمایند و نیز کلمات و عباراتی باشند که در خور فهم شنونده آن باشد.

لحن مناسب با کلمات و موضوع صحبتشان نکته مهمی است که باید به آن توجه شود. لحن و کلماتی را که بر حسب عادت به کار می‌روند می‌توان با تمرین و ممارست در اختیار خود درآورید. حتی زمانی هم که بر کلام و لحن خود مسلط شدید و در این زمینه تبحر به دست آوردید هیچ‌گاه تفکر بر روی نحوه سخن گفتن خود را فراموش نکنید. یادتان باشد که مطالبتان را به گونه‌ای بیان کنید که انتظارات فرد دیگر را در نظر بگیرید و نیز آنها بپذیرند و رنجیده خاطر نشوند.

مطلب بسیار مهم این است که رفتار شماست که رفتار دیگران را نسبت به شما تعیین می‌کند. حتی در این زمینه احادیث هم وجود دارد :

حضرت علی(ع) فرموده‌اند: آن‌طور با دیگران رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار کنند.

و یا این مَثَل قدیمی که می‌گوید: هرچه کنی به خود کنی، گر همه نیک و بد کنی.

از به کار بردن کلمات برحسب عادت و بدون اندیشه خودداری کنید. کلمات را دقیق، مؤدبانه و صحیح انتخاب کنید. کلماتی را برگزینید که بتواند درست‌ترین درونیات شما را به دیگران منتقل نمایند و نیز کلمات و عباراتی باشند که در خور فهم شنونده آن باشد.

خاطرنشان می‌کنم که هرآنچه که در قبل بیان شد نه‌تنها برای عروس خانم‌ها و آقا دامادها که اولین برخوردهای ارتباطی خود را با اقوامشان تجربه می‌کنند مناسب است بلکه این مطالب برای کلیه افراد در سنین مختلف و یا کسانی که چندین سال از ازدواج آنها گذشته است مفید می‌باشد. و می‌بایست این نکات را در تمام لحظاتی که با خانواده خودتان و همسرتان در ارتباط هستید مد نظر قرار داده و آنها را رعایت کنید، و به لحظه لحظه‌هایی که با افراد در ارتباط هستید توجه خاصی داشته و با نگاه مثبت و شفاف‌سازی پیام و کلامتان ساعات و لحظات خوشایندی را برای خود و سایرین فراهم نمایید. می‌توانید هر برخورد و تماسی را که با اطرافیان برقرار می‌کنید، به منزله اولین برخورد قرار داده و سعی کنید با دانش و بینش جدیدی که به دست می‌آورید ارتباط قبلی خود را دوباره به شکلی نو سازمان‌دهی کنید. وقتی شما تغییر می‌کنید دیگران هم تغییر می‌کنند.

بخش کلوپ ازدواج تبیان


منبع :

hamsar

مطالب مرتبط:

خواستگاری در اتاق دونفره

همسرتان را از خانواده اش ندزدید!!!

قوم همسر نه،برکت مشترک

همسرتان را از خانواده اش ندزدید!!!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.