تبیان، دستیار زندگی
همه پدر و مادرها آرزو دارند كه زندگی خوب و ایده‌ آلی برای فرزندانشان فراهم كنند؛ یك زندگی بدون دغدغه. البته تعریف زندگی خوب و همین طور بی‌ دغدغه برای افراد مختلف، متفاوت است،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش حسابداری خانگی


همه پدر و مادرها آرزو دارند كه زندگی خوب و ایده‌ آلی برای فرزندانشان فراهم كنند؛ یك زندگی بدون دغدغه. البته تعریف زندگی خوب و همین طور بی‌ دغدغه برای افراد مختلف، متفاوت است، چرا كه نظر مردم در مورد خوب و كامل بودن یك زندگی با هم تفاوت دارد، اما تعریف شما از این زندگی هر چه باشد، حتما می ‌خواهید بچه‌ ها یك زندگی بدون مشكلات و دشواری را تجربه كنند.
پول

می ‌خواهید هر چه را می ‌توانید و در توان دارید، برای آنها فراهم كنید، طوری كه آنها در آرزوی چیزی نباشند.

این رویایی قابل تحسین است، اما رسیدن به آن شاید غیرممكن باشد. هر قدر سعی و تلاش كنیم تا فرزندانمان نیازی برآورده نشده نداشته باشند، باز هم نمی‌ توانیم این خواسته را برآورده كنیم. البته متخصصان بارها تاكید كرده ‌اند كه این كار از لحاظ تربیتی نیز برای آنها مفید نیست. به همین دلیل در كل بهتر است زیاد به فكر رفع تمام نیازهای آنها نباشیم. اما هر پدر و مادری باید بتواند نیازهای اولیه فرزندان خود را فراهم كند. برای دست یافتن به این هدف نیز داشتن برنامه‌ ای دقیق و حساب شده در مورد مسائل مالی خانواده مهم و حیاتی است.

تصور كنید اگر پدر و مادر هر دو بخواهند تمام سعی و تلاش خود را انجام دهند تا فرزند از لحاظ مالی دغدغه ‌ای نداشته باشد، ولی در نهایت در كنار انبوهی از وسایل و لوازم مورد نیاز، مادر و پدری خسته، بی‌ انرژی و بی‌ حوصله داشته باشد، آیا شما به هدف خود رسیده‌ اید؟

با این روش، آنها یاد می‌ گیرند تنها راه نشان دادن عشق و علاقه، بخشیدن هدایاست و نه اختصاص دادن زمان و انرژی برای آن كه دوستش داریم. تصور كنید اگر كودكی با این طرز فكر بزرگ شود، چه اتفاقی در آینده برای او خواهد افتاد؟ فراموش نكنید كه بچه‌ ها بیشتر دوست دارند یا بهتر است بگوییم نیاز دارند كنار شما باشند و دقایقی را با شما بگذرانند. شرایط مالی را بهانه‌ ای برای دور شدن از آنها قرار ندهید.بدانید با چه مسائل و مشكلات مالی درگیر هستید.

پول

با خود فكر كنید مدیریت دقیق شرایط مالی خانواده چه مشكلات ذهنی برای شما ایجاد می ‌كند؟ شما هر روز با چه مشكلاتی درگیر هستید؟ فكر می‌ كنید همسرتان بیش از اندازه پول خرج می‌ كند؟ قبض‌ های پرداخت نشده دارید؟ و در كل همیشه فكر می ‌كنید برای گذران زندگی پول كافی ندارید؟

شاید هم اوضاع برخلاف چنین تصوراتی باشد. به این معنی كه شما پول زیادی دارید و حالا مشكل دیگری رهایتان نمی ‌كند چون اعضای خانواده دیگر از داشتن لوازم جدید و دلخواه احساس لذت نمی‌ كنند.

در هر صورت وقتی كه پولی به دست می‌ آورید، نحوه خرج كردن آن برای خانواده، بر روابط شما با فرزندان، همسر و دوستانتان تاثیر دارد. علاوه بر این، سلامت شما هم تا حد زیادی به نحوه كار كردن برای درآمد بیشتر و شیوه خرج كردن آن بستگی دارد.

در همه نقاط جهان، یكی از مهم ‌ترین و عمده ‌ترین دلایل طلاق و جدایی در خانواده ‌ها مشكلات مالی است. بنابراین درست نیست كه این موضوع مهم را نادیده بگیریم. به طور حتم شما هم از بحث و مشاجراتی كه در خانواده ‌ها و در مورد موضوعات مالی مطرح می‌ شود، آگاه هستید؛ بحث‌ هایی در مورد كم یا زیاد خرج كردن پول، قرض‌ های پرداخت نشده خانواده، لوازمی كه باید خریداری شوند ولی هنوز هزینه آن تامین نشده و... .

گاهی هم خانواده ‌ها راهی بدتر را انتخاب می ‌كنند؛ سكوت در مورد این مسائل و صحبت نكردن با همسر و شریك زندگی. غافل از این كه این سكوت نه ‌تنها مشكلات را حل نمی‌ كند، بلكه شرایط را بدتر هم خواهد كرد.

به همین دلیل برخی محققان معتقدند كه ناآگاهی خانواده ‌ها از شیوه‌ های مدیریت و كنترل مخارج خانوادگی، زمینه ‌ساز بروز مشكلات متعددی می ‌شود.

بچه ‌ها در مدرسه درسی به عنوان كنترل و مدیریت شرایط مالی ندارند. پس این ماییم كه باید به آنها بیاموزیم چگونه پول خود را خرج كنند. این هم یكی از وظایف پدر و مادر است كه نباید آن را نادیده گرفت. آنها باید برای زندگی واقعی آماده شوند

خرید

اولین قدم در كنترل موفق شرایط مالی

اگر شما اولین قدم برای مدیریت شرایط مالی خود را درست بردارید، می ‌توانید مطمئن باشید كه گام بلندی برای بهبود شرایط مالی و عاطفی خود برداشته‌ اید.

همچنین به این نكته مهم هم دقت داشته باشید كه بچه ‌ها در مدرسه درسی به عنوان كنترل و مدیریت شرایط مالی ندارند. پس این ماییم كه باید به آنها بیاموزیم چگونه پول خود را خرج كنند. این هم یكی از وظایف پدر و مادر است كه نباید آن را نادیده گرفت. آنها باید برای زندگی واقعی آماده شوند. بنابراین باید به آنها نحوه مدیریت برای خرج كردن پول را نیز بیاموزیم.

این كار وقتی بچه پول كمتری دارد و همچنین توقعاتی اندك، راحت‌تر از زمانی است كه بزرگ شده و نیازهایش بیشتر شده‌ اند.

پول زن یا پول شوهر

همیشه از مادربزرگ ‌ها شنیده‌ ایم كه پول زن و شوهر ندارد. شاید قدیمی‌ ها بیشتر به این موضوع اعتقاد داشتند. امروز كمی تعریف همسران نسبت به گذشته تفاوت كرده است، اما این سوال را خیلی از زنان و مردان می‌ پرسند كه چه شیوه ‌ای موفقیت‌ ‌آمیزتر است؟

روان‌ شناسان اعتقاد دارند مردم در مورد بسیاری از نكات زندگی صحبت می‌ كنند. گاهی حتی قبل از ازدواج، اما صحبت و تبادل نظر در مورد پول و شرایط مالی خانواده همیشه نادیده گرفته می‌ شود. چرا برای ما صحبت در مورد پول و مسائل مربوط به آن سخت است؟ شاید یكی از دلایلش این باشد كه پول برای افراد مختلف معانی مختلفی دارد؛ مفاهیمی چون قدرت، كنترل، امنیت یا حتی عشق!

پول

اما مهم است كه زن و مرد این نكته و تعریف یكدیگر از شرایط مالی را از همان روزهای اول ازدواج و شاید قبل از آن بدانند. با این ‌كه می ‌گویند مسائل مالی یكی از عوامل طلاق است، اما روان ‌شناسان بسیاری می‌ گویند می ‌توان شاد و راضی زندگی كرد تنها به این شرط كه نگذارید پول و مسائل مربوط به آن روابط شما را درگیر خود كند. پس تا حد امكان در چند مورد ‌ با همسرتان صحبت كنید.

در زمان مناسب صحبت كنید

وقتی همسرتان از مسائل مالی خسته و عصبانی است یا مشكلی در این رابطه دارد، شرایط را بدتر نكنید. هدف ما این است كه بحثی آرام و راحت داشته باشیم كه به نتیجه برسد.

پیشقدم شوید

در مورد یك موضوع مالی داوطلب صحبت شوید. این كار همسرتان را هم تشویق به صحبت می‌ كند. اگر رابطه‌ تان اولین اولویت است، هر دو نفر شما باید مایل به بحث و مذاكره باشید. احساسات، تجارب و اهداف خود را در مورد مسائل مالی با هم به اشتراك بگذارید. به همسرتان توضیح دهید والدین شما چگونه با پول و مسائل مالی برخورد می ‌كردند و نظر شما در مورد آن شیوه چیست.

با خودتان روراست باشید‌: در مورد آنچه فكر می‌ كنید و آن طور كه فكر می‌ كنید با خودتان روراست باشید. اگر شما همواره در موارد مالی مستقل بوده‌ اید، این ‌كه شخص دیگری برای شما برنامه ‌ریزی كند، ممكن است به نظر غیرقابل تحمل باشد. بنابراین همیشه با خودتان صادقانه برخورد كنید تا بتوانید با همسرتان هم همین طور باشید.

سخن آخر:‌

باید بدانید از زندگی خود چه می‌ خواهید و نیز بدانید برای رسیدن به هدف خود باید برنامه‌ ریزی دقیقی برای مخارج و هزینه‌ های زندگی داشته باشید.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : چهاردیواری

مقالات مرتبط :

دخل و خرج زیر یک سقف

راه پرپول شدن خزانه ی خانه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.