تبیان، دستیار زندگی
محققان آمریکایی با بررسی نفس های انسان توسط نور لیزر توانسته اند مولکول هایی که در...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شناسایی سرطان، آسم و تیروئید با لیزر


محققان آمریکایی با بررسی نفس های انسان توسط نور لیزر توانسته اند مولکول هایی که در ابتلا به آسم و سرطان موثر هستند شناسایی کنند. همین طور از لیزر برای تشخیص بیماری تیروئید، سرطان های پوست و دهان استفاده می شود.

نقل از پایگاه اینترنتی دانشگاه Colorado پژوهشگران در این روش جدید می توانند در یک لحظه از بسیاری مولکول های مختلف که در نفس های افراد موجود است، توسط لیزر تصویر گسترده ای را به نمایش بگذارند.


لیزردرمانی

لیزر ، آسم را شناسایی می کند

وقتی حیوانات و انسان ها نفس می کشند، علاوه بر گاز دی اکسید کربن ترکیباتی که در سلول های متابولیکی بدن موجود است از دهان خارج می شود. محققان توانسته اند هزار ترکیب مختلف را هنگام نفس کشیدن افراد شناسایی کنند.

به طوری که آنان بر این باورند وقتی بدن فرد بیش از حد گاز میتلامین را تولید می کند، دچار بیماری کبد و کلیه می شود و تولید بیش از حد گاز آمونیاک و استون به ترتیب موجب عدم فعالیت کلیه و دیابت خواهد شد. همچنین بدن افرادی که بیش از حد گاز اکسید نیتریک را تولید می کند در آینده ممکن است با بیماری آسم مواجه شوند.

تشخیص بیماری تیروئید با بررسی ناخن انگشتان

محققان پژوهشکده لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید بهشتی موفق به تشخیص بیماری تیروئید با استفاده از طیف ناخن دست انسان در مقیاس آزمایشگاهی شدند.

مریم بحرینی دانشجوی دکتری پژوهشکده لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید بهشتی و مجری طرح اظهار کرد: در این طرح از ترکیب سه روش فیزیکی (اسپکتروسکوپی)، پزشکی (دریافت نمونه‌ های بیولوژیکی ناخن) و روش آماری تحلیل تابع تفکیکی برای تشخیص بیماری استفاده شد؛ به گونه ‌ای که روش طیف سنجی فروشکست القای لیزری برای بررسی عناصر معدنی ناخن 26 فرد سالم و بیمار تیروئیدی کم‌ کار و پرکار در این پروژه تحقیقاتی به کار رفته و با استفاده از شدت نسبی خطوط طیفی و به کارگیری روش آماری تحلیل تابع تفکیکی، گروه‌ های سالم و بیمار از هم تفکیک شدند.

وی با بیان این که تاکنون کمتر از لیزر برای تشخیص بیماری‌ ها استفاده شده است، افزود: در این طرح میزان و شدت نسبی عناصر مختلفی مانند کلسیم، منیزیم، سلیسیوم، کربن، هیدروژن، نیتروژن، اکسیژن، تیتانیوم، سدیم و پتاسیم در 29 نمونه ناخن شامل دو نفر مبتلا به تیروئید پرکار، 5 نفر مبتلا به تیروئید کم ‌کار و 21 نفر سالم مورد بررسی قرار گرفته است.

لیزر ابزار نیست بلکه نوعی فناوری قوی است که کاربردهای بسیاری دارد. هم در حوزه درمان و هم در تشخیص بعضی از بیماری ها به کمک علم پزشکی آمده است.

به گفته بحرینی ، نتایج آزمایش‌ ها نشان می ‌دهد که میزان و شدت نسبی عنصر سدیم و پتاسیم نسبت به کلسیم در ناخن بیماران تیروئیدی به مقدار قابل ملاحظه‌ ای بیش از افراد سالم است.

وی در خصوص چگونگی انجام این آزمایش خاطرنشان کرد‌: در این روش تشخیصی که به روش LIBS معروف است، یک پالس لیزری بر روی نمونه ناخن متمرکز شده و بخش میکرومتری از سطح ناخن کنده می‌ شود.

ماده کنده شده بخش بیشتری از انرژی لیزر را جذب کرده و پلاسمای کوچکی در جلو نمونه ایجاد می شود. پس از اتمام پالس لیزر پلاسمای حاصله به تدریج خنک شده و عناصر مختلف در آن تابش طیفی منحصر به فردی ساطع می‌ کنند. با تجزیه تحلیل طیف ساطع شده از پلاسما می توان عناصر موجود در نمونه را تشخیص داد.

لیزر

این دانشجوی دکتری پژوهشکده لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید بهشتی با بیان این که تعداد نمونه‌ های مورد آزمایش کم بوده است، اضافه کرد: با استفاده از این روش عناصر ناخن افراد سالم و بیماران پرکار و کم کار تیروئیدی اندازه گیری شده و با یکدیگر مقایسه می شوند.

نتایج حاصل از این آزمایشات نشان می دهد که تفاوت بارزی بین عناصر سدیم و پتاسیم ناخن افراد سالم و بیماران تیروئیدی وجود دارد که پیش بینی می شود با استفاده از این موضوع بتوان زمان تشخیص بیماری تیروئید را به کمتر از یک دقیقه رساند.

بحرینی با اشاره به تعامل ضعیف جامعه پزشکی با جامعه مهندسی در این طرح برای دریافت نمونه‌ های ناخن در سطح گسترده ‌تر و ورود این طرح به مراحل و مقیاس‌ های بزرگ تر ‌گفت: نمونه ‌گیری راحت‌ تر‌، تشخیص سریع ‌تر و کم‌ هزینه‌ تر و استفاده از ناخن دست انسان به عنوان نشانگر بیولوژیک و امکان تاثیر فرآیندهای فیزیولوژیک و پاتولوژیک مربوط به خون و استخوان روی محتوی عناصر ناخن از ویژگی ‌های این روش تشخیصی نسبت به روش ‌های متداول است که امیدواریم با افزایش همکاری‌ های دوجانبه بین جامعه پزشکی و مهندسی این روش به عنوان روش مطمئن و سریع تشخیصی برای بیماری ‌های مختلف به کار رود.

تشخیص دقیق سرطان پوست با دو پرتو لیزری

لیزری کوچک با توانایی ردیابی نشانه های اولیه سرطان پوست می تواند جان هزاران نفر را از مرگ ناشی از ابتلا به سرطان پوست نجات دهد.

این ابزار دو پرتو کوچک را با انرژی کم تر از انرژی لیزرهای نشانگر رایج بر روی لکه های مشکوک پوستی تابش داده و سپس موقعیت رنگدانه های مختلف پوستی را تعیین می کند.

سپس دانشمندان میزان اوملانین را در رنگدانه ها مورد بررسی قرار می دهند، ماده ای که در نسوج سرطانی بیشتر به چشم می خورد. این اولین باری است که چنین شیوه ای برای تشخیص این نوع از سرطان مورد استفاده قرار گرفته است و محققان با آزمایش این شیوه توانستند تمامی 11 نمونه مبتلا به سرطان پوست، یکی از کشنده ترین انواع سرطان در جهان، را از میان نمونه های سالم شناسایی کنند.

لیزر

به گفته محققان حتی در صورتی که میزان موفقیت این ابزار 50 درصد باشد این ابزار می تواند سالانه از صدها تشخیص نادرست این بیماری در سرتاسر جهان پیشگیری کند. سرطان پوست پنجمین عامل بیماری رایج در میان مردان و ششمین عامل رایج در میان زنان به شمار می رود.

با استفاده از این ابزار جدید برای تشخیص بیماری لکه های مشکوک پوستی باید از روی پوست برداشته شوند اما محققان در جستجوی روشی هستند که برای تشخیص بیماری، دیگر نیازی به برداشتن لکه از روی پوست نباشد.

 تشخیص تومورهای سرطانی حفره های دهان با استفاده از لیزر 

دبیر انجمن پزشکی لیزر ایران از کاربرد لیزر در تشخیص تومورهای سرطانی در حفره های دهانی خبر داد و گفت: در این روش ماده ای حساس به نور مانند ژل موضعی روی زخم مالیده و پس از 20 دقیقه لیزر به زخم تابانده می شود که طول موج بازگشت آن موجب تشخیص زخم می شود.

برای تشخیص ضایعه، پرتو لیزر تابانده می شود که طول موج آن در بازگشت متفاوت بوده و بافت تغییر کرده را نشان می دهد و در مواردی حتی سفت شدن بافت که با هیچ روشی قابل تشخیص نیست را نیز نمایان می سازد.

فکر آزاد ادامه داد: لیزر در حوزه درمان نیز کاربردهای بسیاری داشته و برای همه برش هایی که با چاقو انجام می شود کارآیی دارد و همچنین در همه حوزه های بافت نرم و سخت دندانی و استخوانی از جمله تراش دندان و نیز همه جراحی های لثه و درمان های دندانپزشکی اطفال مورد استفاده قرار می گیرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: لیزر ابزار نیست بلکه نوعی فناوری قوی است که کاربردهای بسیاری دارد.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و سلامت تبیان


منابع:

ایسکانیوز

جام جم

مهر

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

کاربرد های لیزر در پزشکی

نبرد سلول‌ های سرطانی با لیزر

لیزر تراپی چیست؟

لیزر در خدمت پوست و زیبایی

عوامل سرطان‌زا

10 توصیه ی ضد سرطانی

نگاهی به رابطه سرطان و سبک زندگی

رژیم غذایی در سرطان ها  

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.