تبیان، دستیار زندگی
بودند” برگزار شد كانون فیلم معناگرا با نمایش فیلم « وقتی همه خواب بودند» به كارگردانی فریدون حسن‌پور و تهیه كنندگی فرشته طائرپور، به برنامه‌ی كاری خود در سال 84 پایان داد. در این نشست كه فرشته طائرپور تهیه كننده،‌فریدون حسن‌...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جلسه‌ی نقد و بررسی “وقتی همه خواب بودند” برگزار شد

كانون فیلم معناگرا با نمایش فیلم « وقتی همه خواب بودند» به كارگردانی فریدون حسن‌پور و تهیه كنندگی فرشته طائرپور، به برنامه‌ی كاری خود در سال 84 پایان داد.

در این نشست كه فرشته طائرپور تهیه كننده،‌فریدون حسن‌پور كارگردان، محمدرضا فروتن (بازیگر)، غزل شاكری طراح صحنه و لباس و بازیگر “وقتی همه خواب بودند” حضور داشتند در ابتدا كارگردان و تهیه كننده این فیلم از مراحل شكل‌گیری و ساخت این فیلم سخن گفتند.

فرشته طائرپوردرباره‌ی زمان اكران وآیا تغییراتی برای دریافت پروانه نمایش باید صورت بگیرد، گفت: تا این لحظه كه هیاتهای فرهنگی برای اكران این فیلم در جشنواره مجوز داده‌اند، هیچ نوع تغییری را خواستار نشده‌اند و هم اكنون نیز برای دریافت پرواز نمایش، نسخه‌ای از آن را به وزارت ارشاد ارسال كردیم و امیدوارم كه در وزارت ارشاد نیز با این نگاه كه از موسیقی در جهت ایجاد حس روحانی فیلم بهره‌بردیم، توجه شود و اگر غیر این صورت نگاه شود و مجبور به حذف آن بخشهای از موسیقی بشویم، شما به عنوان خبرنگار از آنها سوال كنید كه چرا؟

وی از دعوت از این فیلم برای حضور در جشنواره‌های جهانی خبر داد و گفت: جشنواره‌های آمریكا، ایتالیا و تعدادی دیگر از جشنواره‌ها دعوت كردند و تعدادی دیگردر مرحله‌ی مذاكره هستند.

این تهیه كننده سینمای كودك درباره‌ی اینكه در مصاحبه‌ای مطرح كرده است این فیلم خداحافظی او با سینمای كودك است، گفت: من با این فیلم قصد دارم خداحافظی شایسته‌ای از سینمای كودك داشته باشم.

وی در ادامه افزود: تا زمانی كه وعده‌های مسولین برای اكران و نمایش فیلم كودك محقق نشود، فیلم كودك نخواهم ساخت و خیلی خوشحالم كه این آخرین كارم را به تمام مادران دنیا هدیه می‌كنم.

به گزارش ایسنا محمدرضا فروتن نیز درباره‌ی بازی در نقش یك روستایی ساده دل در “وقتی همه خواب بودند” گفت: هر بار كه فیلم را می‌بینم مثل اینكه به خانه‌ی خدا رفتم و این فیلم تاثیرگذار را به عنوان یك كار هنرمندانه و انسانی قبول دارم.

غزل شاكری نیز كه پس از “گلنار” دیگر نقش را ایفا نكرده است و بعد از سالها این نقش را پذیرفته است، گفت: در میان تمامی نقشهایی كه در این سالها به من پیشنها شد و من هیچكدام را قبول نكردم، می‌دانستم بازی در این فیلم قرار نیست غوغا برانگیز باشد و خیلی قرار نیست از خودش واكنش عجیب و غریب داشته باشد چون نقش دختری است كه قرار بوده كمتر حرف بزند و به مسائل مختلف واكنش نشان می‌دهد.

فریدون حسن‌پور نیز در پاسخ به اینكه چرا پلان آخر امامزاده را گرفتید، فیلم می‌توانست در پلان قبلی به پایان برسد گفت: من نمی خواستم در اوج احساس و تحت تاثیر قرار گرفتن تماشاچی، فیلم تمام شود، می‌خواستم تماشاچی لحظاتی به آرامش برسد بعد فیلم تمام شود.

فرشته طائرپور نیز در ادامه معتقد بود: به شخصه معتقدم نباید فیلمهای كودك پایان تلخ داشته باشد، كودكو نوجوانی كه این فیلم را تماشا می‌كند، باید ببیند دوباره بی بی سلیمه سرحال شده است.

فریدون حسن پور نیز به یادداشتها و نظر سنجی‌های مردم همزمان با جشنواره اشاره كرد و گفت: یادداشتهای برای من نوشته كه ما با این فیلم به مكه رفتیم و همین موفقیت برای من كافی است.

در ادامه جلسه به نقد و بررسی و نظرات تماشاگران پیرامون نمایش “وقتی همه خواب بودند” گذشت.

در این نمایش، سید محمد بهشتی،‌مازیار میری،‌مهتاب كرامتی، عبدالله اسفندیاری و ... حضور داشتند.

لینک ها :

وقتی همه خواب بودند

10 فیلم از جشنواره ی فجر در موزه ی سینما اکران می گردد

بعد از پنج سال توبه ام را برای ساخت فیلم "وقتی همه خواب بودند" شکستم