تبیان، دستیار زندگی
همه ی پدرومادرها آرزو دارند كه فرزندانی موفق و برجسته داشته باشند . اما اغلب آنها شیوه ی صحیح تربیت را آنگونه كه باید و شاید نمی دانند . در شرایطی كه راه و روش تربیت را نمی دانیم ، اگر هیچ اقدامی نكنیم به تربیت فرزندان كمك بیشتری كرده ایم .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مولتی ویتامین های تربیتی

كودك برجسته (1)


همه ی پدرومادرها آرزو دارند كه فرزندانی موفق و برجسته داشته باشند . اما اغلب آنها شیوه ی صحیح تربیت را آنگونه كه باید و شاید نمی دانند . در شرایطی كه راه و روش تربیت را نمی دانیم ، اگر هیچ اقدامی نكنیم به تربیت فرزندان كمك بیشتری كرده ایم . اگر بتوانیم از تربیت ناشیانه خودداری ورزیم به بهتر شدن كودكان یاری موثرتری رسانیده ایم .

کودک

به قول "هلوسیوس" « كودكان ، نادان به دنیا می آیند نه ابله ، اما آنان به واسطه ی تربیت ما بزرگسالان به بلاهت كشانده می شوند»؛ و با بصیرتی زیبا و تكان دهنده در حدیثی می خوانیم كه : كسی كه بدون بصیرت ، اقدام به عملی نماید ، مانند پوینده ای است كه هرقدر سریعتر حركت می كند از هدف دورتر می شود . (اصول كافی ، ج 1 ، ص 54 )

با این مقدمه به سراغ نكاتی می رویم كه دانستنش بی فایده نیست .

1- نام و نام خانوادگی مناسب و با معنی در تمام مراحل زندگی ، ذره ذره سبب سربلندی و افتخار می گردد و در مقابل ، نام بی مسمی و قدیمی ، ذره ذره اعتماد به نفس را كاهش می دهد و مثل یه لكه ی ننگ ، همیشه همراه آدم است .نام نیكو اولین قدم در راه اعطای عزت نفس به فرزندان است . همان طور كه در احادیث اسلامی  ذكر شده ، نام نیكو اولین حقی است كه والدین نسبت به فرزندان خود باید انجام دهند .

2- آغوش گرم و صمیمی ، معجزه می كند . سعی كنید هر روز فرزندتان را چند دقیقه در آغوش نگه دارید و آرام آرام تكان دهید . این كار به هردوی شما آرامش و نیرو می بخشد .

محبت زوركی نتیجه ی عكس دارد . آغوش خود را باز كنید تا او به سمت شما بیاید . زیاده روی در ابراز احساسات ، همان ضربه ای را به كودك می زند كه ابراز نكردن محبت و دوری جستن می زند

3- در كنار محبت بی دریغ و همه جانبه ، مدیریت احساسات را هرگز فراموش نكنید . مثلا اگر فرزندتان آنقدر مشغول بازی است كه حوصله ی آغوش گرم شما را ندارد ، با زور و اجبار او را به طرف خود نكشید و محكم  نبوسید .محبت زوركی نتیجه ی عكس دارد . آغوش خود را باز كنید تا او به سمت شما بیاید . زیاده روی در ابراز احساسات ، همان ضربه ای را به كودك می زند كه ابراز نكردن محبت و دوری جستن می زند.اغلب آدم هایی كه در بزرگسالی به دنبال عشق های یكطرفه می روند و عاشق فردی می شوند كه محبتی به او ندارد ، همان هایی هستند كه در خردسالی به جای بوسه ی گرم و نرم و صمیمی ، او را محكم و همراه با درد و تنش بوسیده اند .

کودک

- هرگاه بین كار و خانواده تضادی پیش آمد ، خانواده را بر كار مقدم دارید.

- انتظار متانت ، منطقی بودن ، از خود گذشتگی و سایر معجزه ها را از فرزند كوچك خود نداشته باشید .

- هیچ گاه وسط صحبت فرزندتان نپرید و هیچگاه جمله هایش را كامل نكنید .

- هر سال ، بدون استثناء ، برای فرزندتان جشن تولد بگیرید هرچند بسیار مختصر ، تنها با یك كیك كوچك خانگی در كنار اعضای خانواده . اگر هم می خواهید برایش جشن تولد بگیرید ، مهمانی بزرگ تر ها و دوره های فامیلی را با یك جشن تولد كودكانه با حضورهم سن و سالهایش قاطی نكنید .

- انتظار نداشته باشید كه هر درس و هشدار تربیتی شما را نخستین بار بیاموزد و آویزه ی گوش نماید.

- اگر می خواهید رشته ی مهر و محبت بین شما و فرزندتان محكم تر شود ، به جای آنكه تمام روز را در خانه بمانید ، گاهی همراه با هم  به بیرون از منزل روید : پارك كوچك كنار خانه ، خرید مایحتا خانه ، دیدار از كتاب فروشی و كیوسك روزنامه فروشی ، دیدن مغازه های فروش پرندگان خانگی، تماشای فواره ی بزرگ وسط میدان از نزدیك ، ...

- برای اسباب بازی های مورد علاقه ی فرزندتان ارزش قائل شوید ، هرچند شكسته و به نظر شما بی اهمیت و بی كاربرد باشد .

- بپذیرید كه مادر یا پدر كامل نبودن ایرادی ندارد . این امر از فشار بر شما و فرزندتان می كاهد .

- همیشه گریه ی فرزندتان علت خاصی ندارد . گاهی فقط و فقط برای جلب توجه شماست .

- درك كنید كه ممكن است حتی افراد خردسال ، هرازگاهی دل شكسته شوند .

کودک

- هر شب  فرزندتان را تا محل خوابش مشایعت كنید ، دست در دست هم برایش لالائی و قصه بگوئید ، صورتش را ببوسید ، تا آرام و راحت به خواب رود . این خواب آرام ، یكی از نیرومند ترین عوامل رشد جسمی و ذهنی اوست .

- به نوع بازی و حرف های تنهایی اش دقت كنید . به نقاشی ها و رنگ هایی كه استفاده می كند دقت كنید . مطمئن باشید به عنوان یك مادر یا پدر بدون نیاز به یك روان شناس ، از روحیات و نیاز های فرزندتان آگاه می گردید .

- تمام رهنمودهای تربیتی و روان شناسی  كه در نشریات عانه پسند و مجلات زرد می خوانید را بی چون و چرا قبول نكنید .

- هروقت یك مورچه را دیدید كه خرده نانی بسیار بزرگتر از خود را حمل می كند و بارها به زمین می افتد و دوباره برای بردنش تلاش می كند ، حتما به فرزند خود نشان دهید و اینگونه تلاش بی وقفه و ناامید نشدن در زندگی  را به او بیاموزید .

- وقتی با او بازی می كنید ، بالاتر از او قرار نگیرید ، حتما بنشینید تا هم سطح او شوید . "تماس چشمی " با او را هیچگاه فراموش نكنید .

- در مقام پدر یا مادر ، خودتان را زیاد جدی نگیرید . او را مجبور به احترام نكنید . در همه جای دنیا و در تمام شرایط ، احترام ، متقابل است . به او احترام بگذارید و به جای "تو" ، به او "شما" بگوئید ، تا او نیز شما را "شما" خطاب كند .

- اجازه دهید گاهی فرزندتان با ظرف های آشپزخانه و وسایل درون كابینت بازی كند .

کودک

- ادب و انظباط را با قاطعیت اعمال كنید نه با خشونت .

- اگر آنقدر خوش افبال بودید كه فرزندتان یك دسته گل خودرو برایتان آورد ، در مقابلش بنشینید و از او تشكر كنید.

- فرزندتان را وادار به انجام دادن كارهایی نكنید كه از آنها هراس دارد . با ترس های او مبارزه نكنید تا از سرش بیفتد. مثلا اگر فرزندتان از تاریكی می ترسد ، همیشه چراغی را در خانه روشن نگه دارید . اگر از یك عروسك ژله ای لزج بدش می آید ، اصرار نكنید كه حتما آن را در دست بگیرد . عدم اصرار شما ، ترس و هراس او را از بین خواهد برد .

اگر پسر كوچكتان عروسك بازی را دوست دارد،  یا دخترتان مدام با توپ بازی می كند یا شمشیربازی را دوست دارد ، خیلی نگران رفتار آنان نباشید . گاهی رفتارشان تقلیدی و زودگذر است . در ضمن فرزندان كوچك شما مجبور نیستند طبق افكار و پیش پنداشته های بزرگسالان رفتار كنند .

- هیچ گاه به پسرتان نگوئید :" گریه نكن! گریه مال دخترهاست "

- اگر دختر كوچكتان از موی بلند خوشش نمی آید او را مجبور به این كار نكنید .

- اگر فرزندتان مایل بود ، گاهی به او اجازه دهید كفش پاشنه بلند یا روسری و چادر شما را بپوشد و ادای شما را درآورد .

- به رغم هشدارهای دندانپزشكان و متخصصان تغذیه ، به خاطر داشته باشید كه گهگاه هركودكی نیاز به آب نبات و شیرینی دارد .

- هرگز نگوئید : "هرگز" . شاید روزی خودتان مجبور به شكستن قواعد شوید . آنگاه دیگر حرفتان خریداری ندارد .همیشه با انعطاف و در نظر گرفتن احتمالات صحبت كنید تا اینگونه كم كم فرزندتان ، مفهوم نسبی بودن امور را درك كند .

- هر چند وقت یكبار همراه با فرزندتان كیك درست كنید و او را در جریان كار از ابتدای درست كردن مایع تا پختن در فر قرار دهید .

 سرور حاجی سعید  

بخش خانواده ایرانی تبیان


مقالات مرتبط :

چم و خم های بایکوت کردن

تربیت کودک اندیشمند

خلاق پرورشش دهید...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.