تبیان، دستیار زندگی
رمان جدید رضا قاسمی غیر قابل چاپ اعلام شد رمان جدید رضا قاسمی غیر قابل چاپ اعلام شد. این نویسنده‌ی ساكن فرانسه، بیش از یك سال است كه رمان جدیدش - «وردی كه بره‌ها می‌خوانند» - را به ناشر سپرده، اما كتاب، مجوز نشر نگرفته كه ن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورد بره‌ها را می‌شنویم؟

رمان جدید رضا قاسمی غیر قابل چاپ اعلام شد

رمان جدید رضا قاسمی غیر قابل چاپ اعلام شد.

این نویسنده‌ی ساكن فرانسه، بیش از یك سال است كه رمان جدیدش - «وردی كه بره‌ها می‌خوانند» - را به ناشر سپرده، اما كتاب، مجوز نشر نگرفته كه ناشر امیدوار است در سال آینده موضوع را دنبال كند.

اما خود قاسمی می‌گوید كه مسأله‌ی چاپ، دیگر برایش خیلی رغبت‌انگیز نیست و هم‌چنین اشاره می‌كند كه برای چاپ كتاب در خارج از كشور، پیشنهادهایی داشته كه اگر از این‌جا ناامید شود، شاید آن‌را در خارج از ایران چاپ كند و البته یك علت بی‌رغبتی‌اش به چاپ كتاب یادشده را این عنون می‌كند كه ته دلش هنوز می‌خواهد روی آن كار كند و برای انتشارش عجله‌ای ندارد.

«وردی كه بره‌ها می‌خوانند» از سال 2002 تا 2005 به‌نگارش درآمده، كه به‌گفته‌ی نویسنده، با فضای رمان قبلی او - «هم‌نوایی شبانه‌ی اركستر چوب‌ها» - فاصله دارد؛ جمع و جور و ساده است، در یك بیمارستان می‌گذرد و به فضای بعد از 11 سپتامبر برمی‌گردد.

داستان، جریان سیال ذهن دارد كه در فضای زندگی امروز نویسنده می‌گذرد و بخش‌هایی در خاطرات، به ایران بازمی‌گردد.

نمایش‌نامه‌ای هم از رضا قاسمی با عنوان «ماهان كوشیار» برای چاپ به انتشارات نیلوفر سپرده شده كه ناشر، هنوز آن را برای كسب مجوز نفرستاده است.

علاوه بر انتشار نمایش‌نامه‌های «حركت با شماست مركوشیو» و «معمای ماهیار معمار»، چاپ ششم رمان «هم‌نوایی شبانه‌ی اركستر چوب‌ها» او نیز به‌تازگی توسط همین مؤسسه‌ی انتشاراتی عرضه شده است.

این كتاب كه اولین‌بار سال 1996 توسط نشر كتاب در آمریكا به‌چاپ رسید، به زبان فرانسه هم ترجمه شده و جایزه‌های بهترین رمان اول بنیاد گلشیری، بهترین رمان سال نویسندگان و منتقدان مطبوعات و تندیس ویژه‌ی رمان تحسین‌شده‌ی پكا را به‌خود اختصاص داده است.

البته چاپ‌های قبلی این كتاب در ایران، توسط مؤسسه‌های انتشاراتی آتیه، ورجاوند و اختران منتشر شده كه حق تالیف چاپ چهارم و بخشی از حق تالیف چاپ پنجم هنوز به نویسنده داده نشده است.

قاسمی این‌روزها فراغت را تجربه می‌كند و به گفته‌ی خودش، شاید آرامش قبل از طوفان را؛ او كه مدتی هم به ناراحتی چشمی دچار بود، تصمیم دارد نگارش یك رمان تازه را شروع كند.

وی هم‌چنین چندین كار منتشرنشده در ایران دارد كه احتمال نمی‌دهد این‌جا امكان انتشار داشته باشند.

آثار منتشرشده‌ی رضا قاسمی، متولد 1328 اصفهان، عبارت‌اند از: نمایش‌نامه‌های «تمثال» ( نشر باران در سوئد / 1995 )، «چو ضحاك شد بر جهان شهریار» ( كتاب نقطه در پاریس/ 1998 )،، «‌ماهان كوشیار» ( باران / 1994 )،«معمای ماهیار معمار» (انتشارات خاوران در پاریس/ 1371 )، «‌حركت با شماست مركوشیو» (‌سه نمایشنامه با نام‌های: نامه‌هایی بدون تاریخ از من به خانواده‌ام و بالعكس، حركت با شماست مركوشیو و كسوف) ( خاوران / 1371 )، مجموعه‌ی شعر « لكنت» ( خاوران / 2001 ) رمان‌های « چاه بابل» ( باران/ 1999) و «دیوانه و برج مونپارناس» (روی اینترنت / 2002 )

كتاب‌های «حركت با شماست مركوشیو»، «‌هم‌نوایی شبانه‌ی اركستر چوب‌ها»، تمثال و «معمای ماهیار معمار» او نیز به فرانسه ترجمه شده‌اند.

این نویسنده كه تجربه‌ی كارگردانی تئاتر، نوازندگی و آهنگ‌سازی را هم دارد، رمان ناتمام «یك جنایت و سه‌ خاكسپاری» نیز دیگر نوشته‌اش است كه معلوم نیست بخواهد آن‌را تمام كند یا نه.