تبیان، دستیار زندگی
: ظاهرا جنگ سردی که میان ایران و عربستان در گرفته دامنه آن به لبنان هم کشیده شده است. بسیاری از تحلیلگران اظهارات حریری را که مورد حمایت عربستان سعودی است که طی روزهای گذشته علیه ایران موضع گرفته را در همین راستا می‌دانند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنگ سرد ایران و عربستان؟!


ظاهرا جنگ سردی که میان ایران و عربستان در گرفته دامنه آن به لبنان هم کشیده شده است. بسیاری از تحلیلگران اظهارات حریری را که مورد حمایت عربستان سعودی است که طی روزهای گذشته علیه ایران موضع گرفته را در همین راستا می‌دانند.


ایران و عربستان

ظاهرا جنگ سردی که میان ایران و عربستان در گرفته دامنه آن به لبنان هم کشیده شده است. بسیاری از تحلیلگران اظهارات حریری را که مورد حمایت عربستان سعودی است که طی روزهای گذشته علیه ایران موضع گرفته را در همین راستا می‌دانند.

روزنامه العرب، چاپ لندن به همین موضوع پرداخته و می‌نویسد: جنگ سرد موجود میان ریاض و تهران تنش‌های تازه‌ای را میان سعد حریری سنی مذهب مورد حمایت عربستان با حزب الله شیعی مورد حمایت ایران ایجاد کرده که نگرانی‌هایی را نسبت به تبعات این مباره سیاسی در لبنان موجب شده است.

وادیا کیوان، رئیس دانشکده علوم سیاسی در دانشگاه یوسف قدیس در بیروت در این باره می‌گوید: «دلایل بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد که بحران داخلی لبنان بیش از همه به مسائل منطقه‌ای مرتبط است همان طور که به طور ویژه این مسئله را در مورد بحرین دیدیم.»

کیوان همچنین می‌گوید: «اگر تنش‌های سیاسی میان حریری و حزب الله همچنان ادامه داشته باشد که پیش‌بینی می‌شود ادامه داشته باشد، کشور وارد یک بحران بزرگ خواهد شد که هم با تحولات داخلی رابطه دینامیکی دارد و هم با تحولات منطقه‌ای.»

وی تاکید می‌کند، نمی‌توان حدی برای این تنش‌ها در نظر گرفت یا گفت چه زمانی این تنش‌ها به اوج خود می‌رسند ولی آنچه مسلم است سقف محدودیت‌های امنیتی بالا رفته و این باعث شده تا دامنه تنش‌ها نیز افزایش یابد.

بحرین که اکثریت آن را شیعیان تشکیل می‌دهند در ماه‌های فوریه و مارس شاهد تظاهراتی برای انجام اصلاحات سیاسی بود که در اثر دخالت نظامی عربستان و دیگر کشورهای منطقه خلیج فارس با واکنش بسیار تند ایران و حزب الله مواجه شده است.

النهار، چاپ بیروت در شماره روز شنبه 9 آوریل خود نوشت: درگیری سیاسی که در درون لبنان شاهدیم نشان می‌دهد که لبنان در برابر تنش‌های منطقه‌ای تسلیم نشده است.

کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نزدیک به یک هفته پیش ایران را متهم به توطئه علیه امنیتشان کردند و مدعی شدند که ایران با حوادث بحرین به دنبال گسترش فتنه است. حریری نیز در اظهاراتی مطابق با همین سیاست‌های کشورهای شورای همکاری گفت: «کشورهای عربی از لحاظ سیاسی، اقتصادی و امنیتی از دخالت‌های ایران نگرانند.»

غطاس خوری، مشاور حریری و نماینده سابق پارلمان لبنان درباره اظهارات حریری می‌گوید: «حرف‌های او با تحولات منطقه مرتبط است. به خصوص درباره آنچه در مصر و بحرین می‌گذرد.»

وی تاکید می‌کند، این برای نخستین بار است که سعد حریری موضعی تا این اندازه تند در برابر ایران اتخاذ می‌کند و این

ایران و عربستان

هم طبیعی است چرا که تا کنون تا این اندازه احساس خطر نمی‌کرده است.

این در حالی است که سعد حریری ماه نوامبر در یک اقدام بی‌سابقه به تهران سفر کرده بود و برای گسترش روابط از جمله حذف روادید میان ایران و لبنان با مقامات ایرانی به مذاکره نشسته بود.

اظهارات تند حریری با واکنش تهران مواجه شد. ایران در پاسخ به اظهارات حریری گفت: «اتخاذ چنین مواضعی فقط به محور امریکایی صهیونیستی کمک می‌رساند و می‌تواند باعث ناآرامی و بی‌ثباتی منطقه شود.»

پس از آن حریری باز هم موضع گرفت و تندتر از پیش علیه ایران سخن گفت.

از سوی دیگر حزب الله که تلاش کرده بود در برابر اظهارات تند حریری خویشتنداری کند از موضع سکوت خود خارج شد و مواضع حریری را تحریک کنند خواند و گفت: «این مواضع در حقیقت تلاش امریکا برای مداخله در امور منطقه است. بیانیه حریری و اظهاراتی که بر زبان راند در حقیقت اهداف امریکایی‌ها را پیگیری می‌کند که هدف از آن ایجاد تفرقه و فتنه‌انگیزی میان کشورها و ملت‌های منطقه است. سعد حریری می‌خواهد لبنان امریکایی اسرائیلی باقی بماند.»

امل سعد غریب، پژوهشگر مرکز پژوهش و مطالعات سیاسی مرکز عربی در دوحه در این باره می‌گوید: «بازیگران منطقه همه برگه‌هایشان را رو کردند. اظهارات حریری هم جزئی از برگه‌های مواضع عربی علیه ایران محسوب می‌شود.»

جنگ سرد موجود میان ریاض و تهران تنش‌های تازه‌ای را میان سعد حریری سنی مذهب مورد حمایت عربستان با حزب الله شیعی مورد حمایت ایران ایجاد کرده که نگرانی‌هایی را نسبت به تبعات این مباره سیاسی در لبنان موجب شده است

عماد سلامه، استاد علوم سیاسی دانشگاه امریکایی‌های لبنان نیز می‌گوید: «حرف‌های جریان حریری به هیچ وجه نشان از آرامش در خود نداشت. بلکه نشان از آغاز یک بحران بزرگ است. مسائل بسیاری است که حریری درباره آنها صحبت نکرده است. از جمله سلاح حزب الله، اشکال‌های وجود حزب الله و روابطش با کشورها و طوایف دیگر یا رابطه آن با جریان‌های شیعی.»

جنجال سیاسی‌ که میان جریان 14 مارس و جریان 8 مارس در افتاده در روزنامه‌های لبنانی نیز بازتاب داشته است. روزنامه النهار، چاپ بیروت در شماره روز شنبه 9 آوریل خود نوشت: درگیری سیاسی که در درون لبنان شاهدیم نشان می‌دهد که لبنان در برابر تنش‌های منطقه‌ای تسلیم نشده است.

این در حالی است که روزنامه الدیار، مواضعی مخالف النهار اتخاذ کرد و نوشت: لبنانی‌ها از جنگ سرد عربستان با ایران سالم خارج نخواهند شد.

بخش سیاست تبیان


منابع: دیپلماسی ایرانی