تبیان، دستیار زندگی
وزیر بهداشت و درمان شب گذشته (پنج‌شنبه 11 اسفند) از پشت صحنه مجموعه تلویزیونی "حلقه سبز" به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا در یکی از بیمارستان‌های تهران بازدید کرد و در جریان پیشرفت این مجموعه و نحوه انجام کار قرار ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وزیر بهداشت از پشت صحنه "حلقه سبز" حاتمی‌کیا بازدید کرد .

وزیر بهداشت و درمان شب گذشته (پنج‌شنبه 11 اسفند) از پشت صحنه مجموعه تلویزیونی "حلقه سبز" به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا در یکی از بیمارستان‌های تهران بازدید کرد و در جریان پیشرفت این مجموعه و نحوه انجام کار قرار گرفت

دکتر کامران باقری لنکرانی که با چند نفر از همکاران خود به پشت صحنه سریال رفته بود، به حاتمی‌کیا گفت: "موضوعی که شما در این مجموعه مورد توجه قرارداده‌اید احتیاج به فرهنگ‌سازی در جامعه دارد و طرح این موضوع و اهدا و پیوند اعضای بدن از طریق این مجموعه می‌تواند در جامعه نهادینه شود."

کارگردان سریال "حلقه سبز" هم در ارتباط با داستان این مجموعه گفت: "در این سریال ماهیت اصلی پیوند اعضای بدن است که از زبان یک روح گفته می شود، از زبان روحی که دچار مرگر مغزی شده و علاقه ندارد قلبش به شخص دیگری اهدا شود. گویا می خواهد دوباره به زندگی بازگردد. این ماهیت اصلی قصه است و اتفاقات اطراف آن حاشیه ماجراست."

در ادامه وزیر بهداشت افزود: "مجموعه تلویزیونی "حلقه سبز" می تواند تاثیر بسزایی در مخاطب داشته باشد و فرهنگ اهدای اعضای بدن را برای مخاطب بازگو کند."

حاتمی‌کیا هم در ارتباط با حساسیت لوکیشن‌هایی که در بیمارستان گرفته می شود و نحوه پیوند قلب گفت: "دوستان پزشک حساسیت زیادی در به تصویر کشیدن نحوه صحیح پیوند قلب دارند و ما نیز خود را به نوعی بدهکار این دوستان می دانیم و سعی داریم این امر مورد توجه قرار گیرد. اما من با مخاطب عام و عموم مردم سر و کار دارم و مجموعه داستانی دارد که مخاطب به آن توجه دارد. مخاطب من بیشتر به صورت تماشاگر توجه می کند و اجزا و حاشیه را کمتر مورد توجه قرار می دهد. در نتیجه ما شاید بیشتر به قصه توجه کردیم و سعی کردیم با در نظر گرفتن این موضوع به طرز صحیحی به حاشیه و نحوه صحیح این پیوند بپردازیم."

پیرهادی، تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی "حلقه سبز"، هم انجام تحقیقات گسترده در نوشتن فیلمنامه مجموعه را یکی از شاخصه‌های پروژه دانست و افزود: "ما حدود یک سال تحقیقاتی گسترده در ارتباط با پیوند اعضا انجام دادیم، به طوری که در این تیم تحقیقاتی چند پزشک و چند کارشناس امور رسانه‌ای حضور داشتند و از نزدیک با این موضوع آشنا شدیم و بعد از یکسال به نقطه ای رسیدیم که حاتمی‌کیا نگارش فیلمنامه را شروع کرد."

وزیر بهداشت در ادامه این دیدار تصریح کرد: "انسانی‌ترین بخش این مجموعه تلویزیونی فرهنگ سازی اهدای اعضای بدن فرد مرگ مغزی شده به افراد نیازمند است و ما امیدواریم با درایتی که در این کارگردان سینمای ایران سراغ داریم مجموعه ای در خور توجه و همراه با فرهنگ سازی درست این سنت پزشکی ببینیم."

کارگردان مجموعه "حلقه سبز" در پاسخ به پرسش وزیر در ارتباط با زمان پایان این مجموعه تلویزیونی گفت: "نزدیک به 8 ماه برای به پایان رساندن این مجموعه زمان در نظر گرفته ایم و تاکنون حدود 4 ماه آن سپری شده است."

تهیه‌کننده مجموعه هم در ارتباط با شکل گیری سریال "حلقه سبز" گفت: "سال 81 از طرف وزارت بهداشت و درمان از ما دعوتی به عمل آمد و طرح این موضوع در آنجا شکل گرفت. از همان موقع تحقیقات گسترده ای همراه با یک تیم مجرب به صورت میدانی و کتابخانه ای شروع شد. بعد از حدود 8 ماه نگارش اولیه فیلمنامه و سال 82 به طور جدی نوشتن فیلمنامه توسط ایراهیم حاتمی کیا آغاز شد. البته تا ساخت این مجموعه از زمان نوشتن فیلمنامه حدودا وقفه ای 2 ساله ایجاد شد که به خاطر فیلم‌هایی بود که حاتمی‌کیا در دست ساخت داشت."

وی ادامه داد: "اواخر ساخت فیلم "به نام پدر" (زمان تدوین فیلم ) ما به یک جمع بندی برای ساخت این مجموعه رسیدیم و عملیات اجرایی را شروع کردیم. از ابتدا تصمیم برای ساخت تلویزیونی این سوژه بود و نگارش فیلمنامه آن نیز به صورت تلویزیونی بود. تیرماه 84 پیش تولید مجموعه شروع شد که حدود 5 ما پیش تولید طول کشید و درست اواخر آذر 84 این کار کلید خورد."

پیرهادی هماهنگی وزارت بهداشت و درمان با این مجموعه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: "وزارت بهداشت و درمان هماهنگی خوبی با این مجموعه داشت و حمایت‌های لازم را به راحتی انجام می داد. البته سرمایه گذاری این مجموعه از طرف سازمان صدا و سیما صورت گرفته و تاکنون فیلمبرداری 40 درصد آن به پایان رسیده و از اردیبهشت ماه سال آینده برای گرفتن صحنه‌های دگر به استان‌های گیلان، مازندران و زنجان سفر می کنیم. فکر می کنم حدودا پایان مرداد یا اواسط شهریور 85 کار به پایان برسد."

لینک ها :

گزارش تصویری از مراسم تقدیر از فیلم به نام پدر با حضور سید محمد خاتمی

خاتمی به تماشای بنام پدر حاتمی کیا

بزرگداشت «به نام پدر» در موزه سینما

ابراهیم حاتمی كیافرزند زمان خویشتن