تبیان، دستیار زندگی
وقتی فرزندان به سن نوجوانی می رسند ،اصولا پدر و مادر راجع به ارتباط خود با او دچار نگرانی می شوند ، تغییرات چهره ی فرد هرچقدر ملموس باشد ، تغییرات رفتاری و درونی وی بیشتر خواهد بود و این موضوع را والدین به خوبی حس می کنند.آن ها فرزندی را می بینند که مانند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آداب گرم کردن رابطه با نوجوان


وقتی فرزندان به سن نوجوانی می رسند ،اصولا پدر و مادر راجع به ارتباط خود با او دچار نگرانی می شوند ، تغییرات چهره ی فرد هرچقدر ملموس باشد ، تغییرات رفتاری و درونی وی بیشتر خواهد بود و این موضوع را والدین به خوبی حس می کنند.آن ها فرزندی را می بینند که مانند گذشته رفتار نمی کند ، مانند کودکی اش از تمام وقایع مدرسه تعریف نمی کند ، احساساتش را در میان نمی گذارد و در خیلی مواقع با آن ها مخالفت کرده و نظری مخالف با نظر آن ها بیان می کند.حتی به راحتی گذشته او را در آغوش نمی گیرند و در یک کلام احساس می کنند ،روابط شان سرد شده.


ارتباط با نوجوان

اگر شما حس می کنید از فرزند تان دور شده اید ، به راهکارهای زیر عمل کنید و فراموش نکنید که طبیعی است که کودک دیروز شما در مرحله گذر از کودکی به بزرگسالی رفتار متفاوتی از خود نشان دهد ، شما هم کمی تغییر کنید و سعی داشته باشید تا حال و هوای او را در این روزها درک کنید.

زمان این تغییرات خیلی طولانی نیست و نحوه ی برخورد شما و چگونگی تعامل با او می تواند در نحوه ی زندگی آینده ی او نقش موثری داشته باشد.

پذیرش نوجوانان: گام اول برای ایجاد و تحكیم رابطه‌ای دوستانه و صمیمی با نوجوان این است كه او را با همه كمی‌ها و كاستی‌هایش قبول داشته باشید. كاستی‌های رفتاری او را همچون نقاط قوت و توانایی‌هایش بپذیرید و به او به عنوان فردی كه دارای استقلال، سلیقه‌های خاص و عقاید قابل ارایه است،‌ نگاه كنید.

نوجوانانتان را درك كنید : درك و برداشت از زندگی و مسایل آن متفاوت از برداشتی است كه نوجوان دارد. او زندگی را به ساده‌ترین وجه ممكن می‌نگرد، به طوری كه عقایدش برای شما پوچ و مسخره است. نسبت به عقایدش بی‌اهمیت نباشید. وی را تمسخر نکنید.

گام اول برای ایجاد و تحكیم رابطه‌ای دوستانه و صمیمی با نوجوان این است كه او را با همه كمی‌ها و كاستی‌هایش قبول داشته باشید. كاستی‌های رفتاری او را همچون نقاط قوت و توانایی‌هایش بپذیرید

راه انتقاد کردن صحیح را بیاموزید:در انتقاد از نوجوان دقت کنیم که تمام شخصیت آنها را مورد حمله قرار ندهیم و تنها آن قسمتی را مورد سؤال قرار دهیم که نتوانسته وظیفه اش را درست انجام دهد. هرگز نباید به نوجوان یا هر شخص دیگر بگوئیم: تو لیاقت نداری و به درد هیچ کاری نمی خوری زیرا با این جمله تمام حیطه وسیع شخصیت او را مورد حمله قرار داده ایم.

خانواده

 ارتباط را دو طرفه كنید : اگر برخورد با نوجوان حاكی از ارتباط یك‌طرفه، معیوب و غیرقابل دوام باشد، به سركشی و عصیان نوجوان در برابر دستورات شما منجر می‌شود و به رابطه عاطفی و صمیمانه میان شما و او لطمه می‌زند. در این مواقع بهتر است در برخورد با نوجوان، هر زمان كه سخنی را گفتید، از او نیز سخنی بشنوید و نظر او را نسبت به وظایف محوله‌اش جویا شوید.

دست از نصیحت مستمر بردارید :وقتی اشتباهی را از طرف فرزندمان مشاهده می كنیم ، بیشتر در مقام موعظه بر می آییم تا اینكه واقعاً دلیل آن حادثه را جویا شده،به درد دل او گوش فرا دهیم . خوب است در زمان لازم به صحبت های نوجوان گوش دهیم و با سخنان بجا و به موقع و به دور از نصیحت ، بحث را در جهتی كه می خواهیم هدایت كنیم. همه ی ما از نصیحت شنیدن بیزازیم و در برابر آن مقاومت می كنیم . به همین علت توصیه اكید بر این است كه از نصیحت مستقیم نوجوان بپرهیزید و با ایجاد زمینه مساعد و استفاده از تجربیات دیگران ، آنگونه صحبت كنید كه نوجوان متوجه شود منافع خود او در كار است.

از نصیحت مستقیم نوجوان بپرهیزید و با ایجاد زمینه مساعد و استفاده از تجربیات دیگران ، آنگونه صحبت كنید كه نوجوان متوجه شود منافع خود او در كار است.

برای ارتباط با نوجوان وقت كافی بگذارید : نوجوانان نیازمند توجه هستند، آنها می‌خواهند صحبت كنند، اعتراض كنند و از هیجانات و اتفاقاتی كه در مدرسه می‌افتد و یا از دوستان‌شان می‌شنوند، حرف بزنند. هرچه زمان این ارتباط با شما به عنوان مادر، پدر و یا مربی بیشتر باشد، خرسندی آنها بیشتر شده و امكان ارتباط نادرست و غلط آنها كمتر خواهد شد.

انرژی سرشار نوجوانان نیاز به تخلیه دارد: نوجوان در این سنین دارای انرژی فراوان جسمانی است. تشویق نوجوانان به انجام ورزش‌های گوناگون، شركت در فعالیت‌های الگوسازی برای آنان و تحریك آنها بر همانندسازی با آن الگوها موجب می‌شود تا آنها انرژی خود را به طریق منطقی تخلیه كنند.

آموزش مهارت در برقراری روابط اجتماعی: با شركت دادن فرزند نوجوان‌تان در جمع دوستان و آشنایان مهارت روابط اجتماعی او را افزایش دهید. برای مثال، با فرزند نوجوان خود به گردش‌های دو نفره بروید و در بسیاری از روابط اجتماعی مانند آشنا شدن با دیگران، خرید كردن از مغازه، پیدا كردن نشانی یك موسسه و درخواست انجام كاری از یك اداره با وی تمرین عملی كنید.

 به عنوان والدین یک نوجوان موارد زیر را بخاطر بسپارید :

1 – در برخورد با نوجوانان، ملایم و منطقی باشید.

2 – هیچگاه نظرات خود را به نوجوانان، تحمیل نکنید.

3 – تجارب موفقیت آمیز نوجوانان را افزایش دهید.

4 – نوجوانان خود را با الگوهای رفتاری مطلوب آشنا کنید.

5 – نسبت به احساسات و عواطف نوجوانان خود بی تفاوت نباشید.

6 – توجه داشته باشید که مشاجرات لفظی درخانه (میان پدر و مادر)، در روحیه یا رفتار نوجوان منعکس می شود.

7 – به بهانه ی گفتگو با نوجوانان، اهداف خود را به آنها القا نکنیم.

8 – تحملِ نوجوان را برای مواجه شدن با ناکامی های اجتماعی افزایش دهید.

9 – برای پرکردن اوقات فراغت نوجوانان، اهمیت بسیاری قائل شوید.

فرآوری : داودی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع : سیمرغ - پایگاه زنان ایران - روان پژوه

مقالات مرتبط :

رفیق نوجوانتان باشید

شکافی بین من و تو

مرا بپذیر با همه کاستی ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.