تبیان، دستیار زندگی
کلیسای ارتدوکس روسیه با کفرآمیز خواندن کتاب "رمز داوینچی"، فیلم سینمایی اقتباسی از این کتاب را محکوم کرد تا یکی از آخرین مراکز مذهبی جهان باشد که به شدت به مضمون جنجالی کتاب و فیلم واکنش نشان می‌دهد. سخنگوی کلیسای جامع مسک...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"رمز داوینچی" در روسیه هم جنجال آفرید

کلیسای ارتدوکس روسیه با کفرآمیز خواندن کتاب "رمز داوینچی"، فیلم سینمایی اقتباسی از این کتاب را محکوم کرد تا یکی از آخرین مراکز مذهبی جهان باشد که به شدت به مضمون جنجالی کتاب و فیلم واکنش نشان می‌دهد.

سخنگوی کلیسای جامع مسکو روز چهارشنبه اعلام کرد که "اثر هنری" خواندن کتاب بسیار پرفروش دن براون و فیلم پرهزینه ساخته شده بر اساس آن به کارگردانی ران هوارد قطعا کاری اشتباه است. میخائیل دودکو گفت: "ما مردم باایمان از روی عادت توجه زیادی به واژه‌ها و تصاویر نشان می‌دهیم و می‌دانیم که واژه و تصویر تا چه اندازه می‌توانند قدرتمند باشند. مضمون اصلی کتاب "رمز داوینچی" به عقیده تمام مسیحیان معتقد، کفرآمیز است و به هیچ وجه نمی‌تواند پذیرفته شود."

از سوی دیگر، واکنش جامعه کاتولیک روسیه به فیلمی که هوارد بر اساس "رمز داوینچی" ساخته چندان شدید نبوده است. ایگور کافلفسکی، رئیس کنفرانس اسقف‌های اعظم کاتولیک روسیه، گفت: "آنچه بر اساس کتاب دن براون ساخته شده تنها یک تریلر است که یکی دانستن آن با آنچه در کتاب آمده و رخدادهای تاریخی کاری بی‌معنی به نظر می‌رسد. ما باید همیشه به خاطر داشته باشیم که هر اثر هنری به چه ژانری تعلق دارد."

قرار است فیلم جنجالی "رمز داوینچی" با هنرنمایی ستارگانی چون تام هنکس، آدری تاتو و ژان رنو اردیبهشت سال آینده ابتدا در افتتاحیه جشنواره معتبر کن و سپس در سایر نقاط جهان اکران شود. البته به شرطی که پرونده سرقت ادبی دن براون از دو نویسنده بریتانیایی به نفع براون در دادگاه پایان یابد. این دادگاه جنجالی از هفته گذشته در لندن آغاز شد و اگر دن براون در آن مقصر شناخته شود، احتمال تعویق اکران "رمز داوینچی" و حتی توقیف فیلم هم وجود دارد.