تبیان، دستیار زندگی
هنرمند از نگاه توحیدی کسی است که بتواند دل‌ها را با حقیقت مأنوس و نسبت به مبدأ و مقصد آشناتر و متمایل‌تر کند که در این عرصه شهید آوینی نشان داد اگر کسی هنرمند متعهد باشد، تأثیر بسیاری در حوزه‌های مختلف خواهد داشت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه هنر:

بازتعریف مبانی علوم انسانی هنر ضروری است

سرلک

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه هنر خواستار بازتعریف مبانی علوم انسانی هنر شد و گفت: افرادی صلاحیت ورود در بازتعریف مفاهیم هنر را دارند که خود مؤمن به مبانی دینی و اصول اسلامی هستند.

حجت‌الاسلام علی سرلک، مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه هنر و کارشناس جوانان، هنر و رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با گرامیداشت شهادت هنرمند متعهد و سید شهیدان اهل قلم «سیدمرتضی آوینی» و روز هنر اسلامی، خواستار بازتعریف مبانی علوم انسانی هنر شد.

وی با بیان این‌که هنر ظرفیت درست دیدن و شفاف‌تر دیدن هستی است، اظهار داشت: ‌هنر هنر این است که ما را با حقیقت روبرو و روح را نسبت به حقایق مأنوس‌تر و متمایل‌تر کند؛ از این‌رو حضرت امام‌(ره) درباره هنر فرموده‌اند «هنر دمیدن روح تعهد است».

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه هنر در ادامه از هنرمند واقعی به عنوان شهروند ملکوت نام برد و گفت: هنرمند واقعی کسی است که از خودیت و منیت فاصله گرفته و با لطافت روحی و توان و ظرفیت هنری خود، نقش و سهم بسیاری در بیان تقویت حقیقت دارد.

هنرمند از نگاه توحیدی کسی است که بتواند دل‌ها را با حقیقت مأنوس و نسبت به مبدأ و مقصد آشناتر و متمایل‌تر کند که در این عرصه شهید آوینی نشان داد اگر کسی هنرمند متعهد باشد، تأثیر بسیاری در حوزه‌های مختلف خواهد داشت

.

وی با بیان این‌که منشور حضرت امام خمینی‌(ره) درباره هنر و وظیفه هنرمند حرف اول و آخر را در این عرصه می‌زند، ابراز داشت: هنر هنرمند باید در خدمت رهایی مظلوم از ستم و رسوا کننده شگردهای پیچیده ستمگران باشد.

حجت‌الاسلام سرلک، سالروز شهادت شهید آوینی را مناسب‌ترین روز برای گرامیداشت هنر متعهد دانست و افزود: هنر متعهد در شخصیت شهید آوینی حلول کرده بود و او تمام توان خود را در خدمت تقویت حقیقت و بنیه حقیقت قرار داد و مزد خود را نیز که شهادت بود به بهترین وجه گرفت.

وی با بیان این‌که شهید آوینی در قحطی جریان‌های نورانی نشان داد که می‌توان نورانی بود و برای خدا گفت، تصریح کرد: اگر در سینمای هالیوود سینمای آوینی تدریس می‌شود به برکت اخلاص این مرد نورانی است که توانسته به این اندازه تأثیرگذار باشد.

این کارشناس هنر و رسانه تصریح کرد: هنرمند از نگاه توحیدی کسی است که بتواند دل‌ها را با حقیقت مأنوس و نسبت به مبدأ و مقصد آشناتر و متمایل‌تر کند که در این عرصه شهید آوینی نشان داد اگر کسی هنرمند متعهد باشد، تأثیر بسیاری در حوزه‌های مختلف خواهد داشت.

وی با بیان این‌که جامعه هنری کشور از وضعیت مطلوب فاصله دارد و هنوز هم نیاز به هنرمندان متعهد در رشته‌های مختلف هنری احساس می‌شود، با اشاره به ظرفیت تمدنی ایران اسلامی گفت: هنری اسلامی است که روح تسلیم را در انسان ایجاد کند و روحیه سرسپردن به خدای متعال و اراده‌ها و مشیت را در او به وجود آورد.

حجت‌الاسلام سرلک، هنری را که روح تسلیم را در انسان ایجاد نکند، حدیث نفس دانست و با اشاره به فیلم‌های هالیوودی ابراز داشت: هنری هنر الهی است که بتواند انسان را در برابر توطئه‌های شیطانی هم بینا و هم مقاوم کند و در برابر هنر ابلیسی و هنر شیطانی که انسان را فریب می‌دهد و از خدای متعال دور می‌کند، تمام قد بایستد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مجموعه اقدامات انجام شده در دانشگاه‌ها نسبت به تقویت هنر اسلامی، ساختار دانشگاهی را همخوان با جریان فکری انقلاب اسلامی ندانست و گفت: وضعیت موجود به هیچ‌وجه وضعیت مطلوبی نیست.

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه هنر با تأکید بر بازتعریف مبانی علوم انسانی هنر، وظیفه اندیشمندان مؤمن را در این عرصه خطیر ارزیابی کرد و اظهار داشت: اگرچه برای بازتعریف مفاهیم هنر راه طولانی در پیش است، اما افرادی صلاحیت ورود در این بازتعریف را دارند که خود مؤمن به مبانی دینی و اصول اسلامی هستند.

وی خاطرنشان کرد:هنرمند از نگاه توحیدی کسی است که بتواند دل‌ها را با حقیقت مأنوس و نسبت به مبدأ و مقصد آشناتر و متمایل‌تر کند که در این عرصه شهید آوینی نشان داد اگر کسی هنرمند متعهد باشد، تأثیر بسیاری در حوزه‌های مختلف خواهد داشت.