تبیان، دستیار زندگی
كتاب‌های «چهره‌های درخشان فلسفه و عرفان»، «یادگار ماندگار» و «گنج پنهان فلسفه و عرفان» به‌مناسبت اولین سالگرد ارتحال استاد سیدجلال‌الدین آشتیانی منتشر می‌شوند. این كتاب‌ها با تالیف و گردآوری حسن جمشیدی - مدیر گروه فلسفه ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به‌مناسبت نخستین سالروز درگذشت،

كتاب‌هایی از سیدجلال‌الدین آشتیانی منتشر می‌شوند

كتاب‌های «چهره‌های درخشان فلسفه و عرفان»، «یادگار ماندگار» و «گنج پنهان فلسفه و عرفان» به‌مناسبت اولین سالگرد ارتحال استاد سیدجلال‌الدین آشتیانی منتشر می‌شوند.

این كتاب‌ها با تالیف و گردآوری حسن جمشیدی - مدیر گروه فلسفه پژوهشكده علوم انسانی جهاد دانشگاهی مشهد - به چاپ خواهند رسید.

«چهره‌های درخشان فلسفه و عرفان» در سه فصل مجزا به سیر تحول فلسفه در ایران و زندگی‌نامه عارفان و فیلسوفان به روایت مرحوم آشتیانی خواهد پرداخت.

به گفته مؤلف، این كتاب كه دایره‌المعارفی از زندگی‌نامه و اندیشه‌های فیلسوفان ایران است، با گردآوری و بازخوانی نزدیك به 30 اثر از آثار مرحوم آشتیانی نگاشته شده است و با هم‌كاری ستاد مفاخر دانشگاه فردوسی توسط انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد به چاپ خواهد رسید.

«یادگار ماندگار» نیز كتابی است كه با گردآوری و تصحیح مقاله‌ها و مصاحبه‌های آشتیانی در دو فصل مجزا به شرح دیدگاه‌های وی در فلسفه و عرفان می‌پردازد. در این كتاب با مجموعه مقاله‌هایی از استاد آشتیانی كه پیش از انقلاب و پس از آن در نشریه‌ها به چاپ رسیده است، مواجه می‌شویم كه به جریان شكل‌گیری فلسفه در دنیای اسلام و ایران و سیر تحول آن در شهرهایی هم‌چون شیراز، اصفهان، مشهد و تهران می‌پردازد.

این كتاب با گردآوری و تصحیح حسن جمشیدی توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم به چاپ خواهد رسید.

«گنج پنهان فلسفه و عرفان» دیگر كتابی است كه به منظور تصحیح و تكمیل نسخه نخست «گنج پنهان فلسفه و عرفان» كه در اوایل سال جاری در شمارگان محدود به چاپ رسید، نگاشته خواهد شد. در این كتاب، هم‌راه با سال‌شمار زندگی استاد سید جلال‌الدین میری آشتیانی به فهرست كاملی از آثار وی اشاره شده است.

كتاب یادشده توسط انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد به چاپ خواهد رسید.

آیت‌الله سیدجلال‌الدین آشتیانی ـ متفكر برجسته‌ی فلسفه‌ی اسلامی ـ سوم فروردین‌ماه جاری پس از حدود هشت ماه بستری بودن، در مشهد درگذشت.

به اعتقاد بیش‌تر كارشناسان، او از پایه‌های مهم اندیشه‌ی ملاصدرا در سنت شیعه تلقی می‌شود. آشتیانی در سال 1304 در شهر آشتیان متولد شد و برای تحصیل به حوزه‌ی علمیه‌ی قم رفت. در آن‌جا از محضر استادانی چون حضرت امام (ره)، علامه طباطبایی و علامه قزوینی بهره جست. چند سالی را به عتبات عالیات در عراق رفت و در سال 1342 ازسوی دانشگاه علوم معقول و منقول مشهد برای تدریس دعوت شد كه از آن زمان در این شهر ساكن شد.

مناظره‌های علمی ـ فلسفی او با هانری كربن بسیار مشهور است.