تبیان، دستیار زندگی
سیدنی لومت، یکی از بزرگترین کارگردانان سینمای جهان، در 86 سالگی درگذشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خاموشی خالق «سرپیکو»


سیدنی لومت، یکی از بزرگترین کارگردانان سینمای جهان، در 86 سالگی درگذشت.


سیدنی لومت

هالیوودریپورتر در گزارشی ضمن اعلام خبر درگذشت سیدنی لومت نوشت این کارگردان افسانه‌ای صبح شنبه به علت بیماری ناشی از مشکل غدد لنفاوی در خانه‌اش درگذشت. لومت (متولد 25 ژوئن 1924 در فیلادلفیا) کار خود را به عنوان بازیگر تئاتر آغاز کرد. او کارگردانی را در سال 1951 با کارگردانی یک سری تلویزیونی به نام عکاس جنایت آغاز کرد. او پس از شش سال حضور در تلویزیون، نخستین فیلم سینمایی‌اش را با عنوان 12 مرد خشمگین با بازی هنری فوندا و لی. جی. کاب در سال 1957 ساخت. این فیلم با استقبال فوق‌العاده‌ای روبه‌رو شد و به تدریج جای خود را به عنوان یک کلاسیک در ذهن علاقه‌مندان به سینما باز کرد.

لومت در طول 6 دهه فعالیت هنری خود، آثار بسیار بزرگی خلق کرد. به گزارش کافه سینما اوج کار لومت در دهه جادویی هفتاد بود. او در این دهه با ساخت شاهکارهایی چون سرپیکو، قتل در قطار سریع‌السیر شرق، بعدازظهر سگی و شبکه، نقش به‌سزایی در به‌یادماندنی شدن این دهه داشت. در اوائل دهه هشتاد هم با ساخت فیلم‌های مطرحی چون شاهزاده شهر و حکم، خود را در سطح اول سینمای آمریکا حفظ کرد. با این وجود از اواسط دهه هشتاد لومت به تدریج از دوران اوج خود فاصله گرفت. با این وجود در سال‌های آخر عمر خود نیز با ساخت فیلم‌هایی چون پیش از آن که شیطان بداند مرده‌ای، هنر خود را به رخ کشید. لومت در طول دوران پربار فعالیتش، 5 بار نامزد جایزه اسکار شد. چهار بار به خاطر کارگردانی (12 مرد خشمگین، بعدازظهر سگی، شبکه و حکم دادگاه) و یک بار به خاطر فیلمنامه (شاهزاده شهر). 8 بار نامزدی بفتا، خرس طلای جشنواره فیلم برلین به خاطر دوازده مرد خشمگین،‌ چهار بار نامزدی نخل طلای کن، 7 نامزدی جایزه انجمن کارگردانان آمریکا، یک نامزدی امی، یک جایزه گلدن‌گلوب (برای کارگردانی فیلم شبکه)‌و 5 نامزدی این جایزه، جایزه بهترین کارگردان از انجمن ملی نقد فیلم آمریکا به خاطر فیلم حکم دادگاه و جایزه پاسینتی از جشنواره ونیز به خاطر فیلم شاهزاده شهر، تنها بخشی از افتخارات لومت به شمار می‌آیند. او در سال 2005 به خاطر تأثیرات درخشان بر فیلمنامه‌نویسان، بازیگران و هنر سینما اسکار افتخاری دریافت کرد.

اوج کار لومت در دهه جادویی هفتاد بود. او در این دهه با ساخت شاهکارهایی چون سرپیکو، قتل در قطار سریع‌السیر شرق، بعدازظهر سگی و شبکه، نقش به‌سزایی در به‌یادماندنی شدن این دهه داشت.

به گزارش کافه سینما لومت در طول فعالیت هنری‌اش فرصت همکاری با چند تن از بزرگ‌ترین بازیگران تاریخ سینما را پیدا کرد. بازیگرانی از جمله هنری فوندا، سوفیا لورن، مارلون براندو، کاترین هپبورن، راد استایگر، شون کانری، جیمز میسون، ونسا ردگریو، عمر شریف، جیمز کابرن، آل پاچینو، آنتونی پرکینز، اینگرید برگمن، جان گیلگود، ریچارد ویدمارک، فی داناوی، ویلیام هولدن، رابرت دووال، ریچارد برتن، پل نیومن، مایکل کین، آن بنکرافت، جین هاکمن، جولی کریستی، جین فوندا، جف بریجزو داستین هافمن تنها بخشی از بازیگران بزرگی بودند که در فیلم‌های لومت جلوی دوربین رفتند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: کافه سینما