تبیان، دستیار زندگی
جوانان زمانی که تحصیلات دبیرستان را به اتمام می‌رسانند، مهمترین و اصلی‌ترین دغدغه آنها، ورود به دانشگاه و اخذ مدرک دانشگاهی است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرام آرام تخصص به حاشیه می رود


جوانان زمانی که تحصیلات دبیرستان را به اتمام می‌رسانند، مهمترین و اصلی‌ترین دغدغه آنها، ورود به دانشگاه و اخذ مدرک دانشگاهی است. آنها بدون در نظر گرفتن علاقه، آینده شغلی و نیاز بازار کار فقط سعی دارند به نوعی وارد دانشگاه شوند تا علاوه بر برخورداری از موقعیت اجتماعی، شغل مناسبی بعد از فارغ التحصیلی به دست آورند.


آرام آرام تخصص به حاشیه می رود

کمتر جوان آماده ورود به دانشگاه را می‌توان یافت که باتوجه به نیاز جامعه و بعضا شغل مورد علاقه خود رشته دانشگاهی را انتخاب کند. مدرک گرایی در جامعه آموزشی کشور ما هر روز پررنگ‌تر و جلوه بیشتری پیدا می‌کند. هدف جوانان از ورود به دانشگاه غالبا اخذ مدرک تحصیلی و برخورداری از منزلت اجتماعی و اقتصادی است. جامعه ما هر چه بیشتر به سمت مدرک گرایش پیدا کند، دانش و تخصص در شغلهای مختلف اجتماعی در حاشیه و کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

متاسفانه گرایش به مدرک موجب می‌شود محیطهای دانشگاهی و آموزشی از پویایی و خلاقیت ذهنی فاصله بگیرد و جوانان با سردرگمی فقط به دنبال اخذ مدرک باشند و بدون کسب هیچ مهارتی، آماده ورود به بازار کار شوند. این مشکل زمانی نمود پیدا می‌کند که یک فارغ‌التحصیل دانشگاه هنگام ورود به عرصه کار، بدون داشتن هیچگونه مهارت و تجربه فقط با انبوهی از دانش آکادمیک و تئوری مواجه است. بنابراین در محیط کار کمتر می‌تواند از این دانش خود استفاده کند و اینجاست که درصدد کسب تجربه برمی‌آید و گاه دیده می‌شود که پس از کسب تجربه اطلاعات دانشگاهی خود را به فراموشی سپرده است. افزون بر این بخشی از زمان، هزینه و نیروی کار یک سازمان نیز باید صرف آموزش مهارت به نیروهای جدیدالورد شود که این نیز خود یکی دیگر از مشکلات فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است.

گسترش دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی می‌تواند در افزایش سطح علمی جامعه نقش بسزایی داشته باشد اما تنها افزایش مراکز دانشگاهی و دادن مدارک تحصیلی به فارغ‌التحصیلان نمی‌تواند نیازهای جامعه و جوانان امروز را برطرف کند. فارغ‌التحصیلان دانشگاهی توقعات بیشتری برای دریافت شغل متناسب با مدرک تحصیلی خود پیدا می‌کنند و متاسفانه به دلیل نداشتن مهارت کافی در یافتن کار مناسب و همینطور پس از جذب با محیط کار نیز با مشکل مواجه می‌شوند.

متاسفانه گرایش به مدرک موجب می‌شود محیطهای دانشگاهی و آموزشی از پویایی و خلاقیت ذهنی فاصله بگیرد و جوانان با سردرگمی فقط به دنبال اخذ مدرک باشند و بدون کسب هیچ مهارتی، آماده ورود به بازار کار شوند

اهمیت و توجه به نیروی مهارتی در بازار کار موجبات توسعه اقتصادی و اجتماعی را فراهم می‌کند. از عوامل و شاخص‌های توسعه‌یافتگی در هر کشوری میزان بهره‌گیری از علم و دانش‌های نوین و بهره‌مندی از تکنولوژی پیشرفته است. تربیت نیروی انسانی کارآمد و ماهر می‌تواند هر کشوری را به شاخصهای توسعه یافتگی نزدیک‌تر کند؛ که این خود نیازمند برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری دراز مدت در عرصه‌های مختلف مهارتی و ایجاد بسترهای مناسب است. بنابراین در این بخش نیاز به تغییر و تحولات بیشتر به چشم می‌آید.

بسیاری از رشته‌های تحصیلی دانشگاهی موجود در کشور ما نیاز به کسب مهارت و تجربه برای استفاده از دانش و اطلاعات دانشگاهی خود دارد. آموزش مهارتی باید به گونه‌ای باشد که زمینه استفاده از درسهای دانشگاهی را فراهم کند و در نهایت منجر به تولید محصول شود.

تخصص

با توجه به آنچه گفته شد، دانش و تخصص باید جایگزین مدرک گرایی در جامعه شود. این امر موجب شده تا مسوولان برای رفع چنین معضلی تدابیری بیاندیشند. در چند سال اخیر دولتمردان با تاسیس مراکز فنی و حرفه ای و دانشگاه‌های علمی کاربردی گامهای موثری برای افزایش سطح مهارتی جامعه و اشتغال زایی برداشته‌اند اما به نظر می‌رسد این تمهیدات نتوانسته به قدر کافی در افزایش سطح مهارتی جامعه و کاهش بیکاری تاثیر داشته باشد. بنابراین دولت راهکار جدیدی را برای رسیدن به این مهم در نظر گرفته است که اگر به خوبی اجرا و استفاده شود، به نظر می‌رسد در آینده می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود در جامعه کاری کشور را برطرف کند.

معاون وزیر کار و امور اجتماعی چندی پیش اعلام کرد آموزش مهارت برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اجباری می‎شود که قرار است این سازمان از امكانات سازمان فنی و حرفه‌ای و دانشگاه علمی كاربردی استفاده كند. وی همچنین درباره اهمیت آموزشهای مهارتی گفته است: نظام اشتغال با نظام صلاحیت و آموزش گره خواهد خورد و لذا فردی كه در مسیر اشتغال خود گام برمی‌دارد، موظف است ارتقای خود را نیز دنبال كند.

پور عباس، سابقه به اضافه آموزش و تجربه‌ای كه فرد كسب می‌كند را بهترین روش جذب افراد به مشاغل مختلف دانسته و گفته است: این موضوع می‌تواند منجر به ارتقای شغلی افراد شود و یك فرد در مسیر شغلی خودش ارتقاء كسب كند.

لازم است ذکر شود طبق گفته‌های معاون وزیر کار و امور اجتماعی پس از ایجاد بسترهای مناسب آموزش الکترونیک،‌ بخش عمده این آموزشها به صورت الکترونیکی و در خانه، محیط کار و در هرجایی که برای افراد مقدور است قابل ارائه هستند و  بخشی نیز به صورت عملی ارائه می‌شوند.

معاون وزیر کار و امور اجتماعی چندی پیش اعلام کرد آموزش مهارت برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اجباری می‎شود که قرار است این سازمان از امكانات سازمان فنی و حرفه‌ای و دانشگاه علمی كاربردی استفاده كند

بنابراین افراد کارجو باید در مسیر آموزش و کسب صلاحیت حرکت کنند و برنامه ریزی به نحوی باشد که شرط اشتغال فقط سابقه کار نباشد و به بیان دیگر سابقه برای اشتغال به کار لازم باشد ولی کافی نباشد.

در مجموع می‌توان گفت راهکارهایی که دولت می‌تواند برای افزایش سطح مهارت فارغ‌التحصیلان در نظر بگیرد عبارت است از:

پیوند بین نیازهای جامعه و آموزش نیروی انسانی

بهبود کیفی آموزش‌ها

مهارت آموزی به عنوان یکی از نیازهای اصلی و اساسی توسعه جامعه

تطبیق آموزشها با نیازهای بازار کار

متناسب کردن آمار جذب دانشگاهی با اهداف بازار کار

رصد نیازهای بازار کار از سوی مراکز آموزشی

در نظر گرفتن آینده شغلی از سوی نظام آموزشی کشور

آموزش جوانان برای انتخاب رشته تحصیلی متناسب با شغل مورد علاقه

منصوره فراهانی

بخش اجتماعی تبیان


لینک مرتبط

زنان، اشتغال یا خانه نشینی؟

سربازی اجباری از موافقان تا مخالفان