تبیان، دستیار زندگی
تمام لذتها روحی است؛ و آن چه از لذات که در طیب [عطر] و یا از راه نساء به صورت حلال تکوینا ً مطلوب است، بیش از آن و به مراتب بالاتر، در نماز است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فقط عاشقان بخوانند (1)

گزيده اي از فرمايشات عارف واصل آيه الله العظمي بهجت

فقط عاشقان بخوانند

اگر بخواهيم مهم‌ترين عبادت دين اسلام را نام ببريم، بدون شک، نماز خواهد بود. و اگر در وصف اين عبادت عاشقانه، فقط روايت شريف الصلوه معراج المومن گفته شود، حق مطلب ادا خواهد شد.

چکيده روايت فوق اين است که اگر کسي خواهان رسيدن به آسمان انسانيت و عبوديت است، راهي ندارد جز اينکه از نردبان نماز عروج کند و گام در رحمت واسعه الهي نهاده و سر بر آستان قدس ربوبي بسايد.

حال  اگر از کسي که از اين  نردبان عشق بالا رفته و راه صعود را فرا گرفته بخواهيم تا براي ما از لذت اين سفر روحاني بگويد و شرايط و ضوابط و آدابش را برايمان بر شمارد، بايد گوش جان بسپاريم و کلام گهربارش را در آغوش ذهنمان بسپاريم که:

1. نماز، بالاترین وقت ملاقات و استحضار و حضور در محضر خدا است... نماز برای خضوع و خشوع جعل شده است با هم؟ [در محضر بهجت:1/222]

تمام لذتها روحی است؛ و آن چه از لذات که در طیب [عطر] و یا از راه نساء به صورت حلال تکوینا ً مطلوب است، بیش از آن و به مراتب بالاتر، در نماز است

2. نماز، جامی است از اَلَذّ لذایذ [لذّت بخش ترین لذتها] که چنین خمری خوشگوار در عالمِ وجود نیست! [در محضر بهجت:1/222]

3. نماز، اعظم مظاهر عبودیّت است که در آن، توجه به حقّ می شود. [در محضر بهجت:2/377]

4. تمام لذتها روحی است؛ و آن چه از لذات که در طیب [عطر] و یا از راه نساء به صورت حلال تکوینا ً مطلوب است، بیش از آن و به مراتب بالاتر، در نماز است. [در محضر بهجت:2/392]

5. قُرب، مراتبی دارد و بالاترین آنها لقاء است. و هر مرتبه از مراتب قُرب را مقرّبی است که بالاترین آنها نماز است. [نکته های ناب: 78]

6. نماز، عروج مؤمن است و عروج، مستلزم قرب و لقاء است... مؤمن بعد از لقای او، نه تنها به سراغ حبشیّه [زن زشت، کنایه از غیر خدا] نخواهد رفت، که خیال او را هم نخواهد کرد. [نکته های ناب: 82]

7. ما عظمتی نداریم، همین اندازه عظمت داریم که می ایستیم؛ بعد همین را در رکوع، نصفه می کنیم؛ و بعد به سجده و خاک بر می گردیم. [نکته های ناب:83]

اگر بدانیم اصلاح امور انسان به اصلاح عبادت، و در رأس آنها نماز است، که به واسطه خضوع و خشوع و آن هم به اِعراض از لَغو محقّق می شود، کار تمام است!

اگر بدانیم اصلاح امور انسان به اصلاح عبادت، و در رأس آنها نماز است، که به واسطه خضوع و خشوع و آن هم به اِعراض از لَغو محقّق می شود، کار تمام است!

8. شاید حکمت تکرار نماز ( علاوه بر تثبیت ) سیر باشد؛ به این نحو که هر نمازی از نماز قبلی بهتر، و نماز قبلی زمینه ساز نماز بعدی باشد.[نکته های ناب:81]

9. قیام بنده در نماز، اظهار عبودیّت و سکون است، و این که هیچ حرکتی از خود ندارد؛ و سجود غایت خضوع است.[نکته های ناب:83]


تهيه : محمد حسين امين - گروه حوزه علميه تبيان