تبیان، دستیار زندگی
: نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینكه در چند روز گذشته كنسولگری عربستان از صدور ویزا برای عمره گذاران خودداری كرده است ، گفت: احتمال دارد در اعزام زایران عمره مفرده تجدید نظر شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احتمال توقف اعزام عمره گذاران


نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینكه در چند روز گذشته كنسولگری عربستان از صدور ویزا برای عمره گذاران خودداری كرده است ، گفت: احتمال دارد در اعزام زایران عمره مفرده تجدید نظر شود.


حج

بحران های سیاسی خاورمیانه که کشورهای عربی را فراگرفته است، سیاستمداران این کشورها را به فرافکنی علیه ایران واداشته است. در آخرین تحولات ،این کشورها بی توجه به علل داخلی بحرانهای سیاسی و نارضایتیهای عمومی، ایران را مقصر دانسته و به ایجاد مشکلات و تضییقات علیه شهروندان ایرانی روی آورده اند.

ویزای عمره به عنوان اهرم فشار

به گزارش روزشنبه پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین سید"علی قاضی عسگر" افزود: در مجموع بر اساس پیش بینی های صورت گرفته امسال 800 هزار نفر به عمره مشرف می شوند كه هم اكنون جمع كثیری از زائران مشرف شده و به كشور برگشته اند و برخی دیگر نیز در نوبت اعزام قرار دارند.

وی تاكید كرد، با توجه به تمهیداتی كه سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در نظر گرفته است، تاكنون با مشكل جدی روبرو نشده ایم و امیدواریم وضعیت به همین صورت سپری شود.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به عدم صدور ویزا از سوی كنسولگری عربستان در مشهد خاطر نشان كرد، در چند روز اخیر، كنسولگری عربستان در مشهد از صدور ویزا به زایران خودداری كرده است بطوری كه صدور ویزا به صورت نامنظم انجام می شود.

قاضی عسگر تصریح كرد، مسئولان بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت، عمل كنسولگری عربستان را نادرست دانسته و معتقد است براساس توافقات صورت گرفته، بحث اعزام زایر به كشور عربستان نباید به مسائل سیاسی این كشور دخالت داده شود.

وی درباره تفاهمات صورت گرفته بین دو كشور در حوزه اعزام زایر به عمره مفرده خاطر نشان كرد، متقاضیان اعزام به عمره مفرده در ایران از چند سال گذشته ثبت نام كرده اند و براساس قرعه كشی به این سفر اعزام می شوند.

در سال‌های اخیر دولت امارات متحده عربی تصمیم گرفت که برای گذرنامه‌های ایرانی، ویزای اقامت سه ساله صادر نکند که به معنای محدود کردن اقامت ایرانیان در این کشور است و بیشتر این محدودیت‌ها هم شامل افرادی می‌شود که در یک دهه اخیر وارد این کشورها، به ویژه امارات متحده عربی شده‌اند

به گفته قاضی عسگر، براین اساس، با اعلام جدول زمان بندی برای اعزام زائران، این افراد برای انجام سفرشان برنامه ریزی كرده اند لذا عدم صدور ویزا از طرف كشور عربستان، اعزام زائران را با مشكل جدی مواجه كرده است.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینكه در صورت ادامه این روند، در اعزام زایر به كشور عربستان تجدید نظر خواهیم كرد، افزود: با توجه به ارتباط صمیمانه زائران ایرانی با سرزمین وحی این كشور، نباید در اعزام زائر مشكل ایجاد شود لذا در صورت افزایش عدم صدور ویزا از طرف كنسولگری عربستان، به طور قطع در اعزام زائران به این كشور، تجدید نظر خواهیم كرد.

قاضی عسگر با اشاره به بهبود وضعیت انتقال حجاج از طریق شركت های هواپیمایی، گفت: در حال حاضر با رایزنی های صورت گرفته، تاخیر در پرواز حجاج امسال نسبت به سال گذشته كاهش چشمگیری داشته است.

وی تاكید كرد، بر این اساس، مشكلات جانبی پیش روی حجاج ایرانی به تدریج در جلسات كارشناسی و برنامه ریزی در بعثه و سازمان حج و زیارت رصد می شود و با مسئولان مربوطه در داخل و خارج كشور، هماهنگی های لازم صورت می گیرد. .

حج

اخراج کارگران ایرانی اقدام ضد ایرانی دیگر:

همزمان با طرح ادعاهای اعضای شورای همکاری خلیج فارس درباره دخالت ایران در ناآرامی‌های بحرین و اعزام جاسوس از سوی این کشور به کویت، برخی رسانه‌های عربی، خواهان در پیش گرفتن تدابیری برای کاستن از تعداد ایرانیان مقیم کشورهای عربی و حتی اخراج آنها شده‌اند.

به گزارش بی.بی.سی، در هفته گذشته، 86درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی یکی از سایت‌های خبری کویت، خواهان جایگزینی نیروی کار ایرانی در کشورهای عربی، با کارگران عرب شدند.

در نظرسنجی سایت خبری السیاسه، از مراجعه‌کنندگان به این سایت پرسیده شده بود که آیا از جایگزینی کارگران ایرانی مشغول به کار در کشورهای حاشیه خلیج فارس، با کارگران عرب حمایت می‌کنند؟ نزدیک به 86 درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، به این سئوال پاسخ مثبت دادند و تنها 13 درصد آنها مخالف بودند.

همچنین نظرسنجی دیگری در این سایت در جریان است که در آن در باره اخراج مهاجران شیعی مرتبط با "حزب‌الله" و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس پرسیده شده است.

این نظرسنجی در شرایطی در یکی از سایت‌های خبری کویت منتشر می شود که روز یکشنبه، 14 فروردین، وزیران خارجه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، بعد از نشستی اضطراری در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، در بیانیه‌ای مشترک از آنچه دخالت ایران در امور داخلی و توطئه‌چینی علیه امنیت ملی خود خواندند، به شدت انتقاد کردند.

هفته گذشته هم شیخ محمد الصباح، وزیر خارجه کویت اعلام کرد که این کشور، سه دیپلمات ایرانی را به اتهام جاسوسی، عنصر نامطلوب شناخته و اخراج می کند.

با این حال، مقامات رسمی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، هنوز درباره اخراج ایرانیان ساکن این کشورها اظهارنظر رسمی نکرده‌اند.

قاضی عسگر تصریح كرد، مسئولان بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت، عمل كنسولگری عربستان را نادرست دانسته و معتقد است براساس توافقات صورت گرفته، بحث اعزام زایر به كشور عربستان نباید به مسائل سیاسی این كشور دخالت داده شود.

حمید مجتهدی، وکیل و حقوقدان در دوبی، می‌گوید: "بحث اخراج ایرانیان از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، از نظر اجرایی، موضوعی سئوال‌برانگیز است، چون اغلب کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی، برای خارجیان ویزای اقامت سه ساله صادر می‌کنند که قابل تمدید است. در نتیجه منظور از اخراج شهروندان یک کشور، بیشتر به معنای تمدید نشدن ویزای اقامت قانونی آنها است."

او یادآور می‌شود: "در سال‌های اخیر دولت امارات متحده عربی تصمیم گرفت که برای گذرنامه‌های ایرانی، ویزای اقامت سه ساله صادر نکند که به معنای محدود کردن اقامت ایرانیان در این کشور است و بیشتر این محدودیت‌ها هم شامل افرادی می‌شود که در یک دهه اخیر وارد این کشورها، به ویژه امارات متحده عربی شده‌اند."

به گفته آقای مجتهدی، رقم دقیقی از تعداد ایرانیان ساکن امارات متحده عربی ثبت نشده است، ولی گفته می‌شود که بین 150 تا 200 هزار ایرانی مقیم این کشور هستند.

فرآوری:یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: ایرنا،بی بی سی،پایگاه اطلاع رسانی حج