تبیان، دستیار زندگی
خدا آنقدر به من صبر داده كه 10 ساله ایستاده‌ام ، از این به بعد هم می‌ایستم / باید فاتحه من را آن روزی بخوانید كه این روزنامه‌ها از من خوب بنویسند چون بالاخره یك طوری با آنها كنار آمده‌ام / می‌دانم این را بنویسید كه این توانا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علی دایی : تا 40 سالگی به فوتبال ملی ادامه می دهم !

خدا آنقدر به من صبر داده كه 10 ساله ایستاده‌ام ، از این به بعد هم می‌ایستم / باید فاتحه من را آن روزی بخوانید كه این روزنامه‌ها از من خوب بنویسند چون بالاخره یك طوری با آنها كنار آمده‌ام / می‌دانم این را بنویسید كه این توانایی را در خودم می‌بینم كه تا 40 سالگی هم فوتبال بازی كنم و مطمئن باشید بازی هم می‌كنم / در بین خبرنگاران دلال هم داریم / خاك بر سر كادر فنی كه بخواهد بخاطر حرف علی دایی، ایمان مبعلی را خط بزند / فاصله ایران با فوتبال دنیا زیاد نیست / در جام جهانی بهترین بازیهای دوران ورزش خودم را انجام می‌دهم / تصمیم گرفته بودم بعد از جام جهانی از فوتبال ملی خداحافظی كنم ولی این كار را نمی كنم / آقایی كه راجع من اظهار نظر می‌‌كند بازیكنش بدرد میدان میوه و تره‌بار می‌خورد

علی دایی كه امروز ما از آن سراغ داریم، با دایی واقعی تفاوت‌های زیادی دارد. تصویری كه از این دایی بر اذهان نقش بسته، از او فردی متفاوت به وجود آورده كه شاید برای خودش هم غریب باشد اما او وقتی قول می‌دهد كه ساعت 19 و 30 دقیقه برای مصاحبه آماده است، رأس ساعت با لباسی اتوكشیده مقابلتان قرار می‌گیرد و با الفاظی مودبانه به استقبالتان می‌آید.

اما روزگار، علی دایی را هم تغییر داده است. او تمام حواسش امروز به فوتبال و بزرگترین فستیوال فوتبال دنیاست؛ در حالی كه حتی برایش مهم نیست كه از تیم ملی كنار گذاشته شود یا نه، اما تنها خواسته‌اش موفقیت تیم ملی است و نمی‌خواهد دیگر وارد ماجراهای ژورنالیستی شود: «آقایان دست روی كسی گذاشته‌اند كه برایش فرقی نمی‌كند در تیم ملی باشد یا نه. اگر كنارم بگذارند، می‌روم یك جای راحت و پایم را روی پایم می‌گذارم و استراحت می كنم. یك ریال هم از دارایی‌ام كم نمی‌شود ولی ایستادم تا به مملكتم خدمت كنم.»

گفت و گوی متفاوت  با علی دایی را در زیر می‌خوانید؛

به نظر می رسد فدراسیون فوتبال تصمیماتی درباره شما گرفته است؟

این‌ها مطالبی است كه مطبوعات نوشته‌اند و از این به بعد هم می‌نویسند. كار بعضی از آنها همین است.

چقدر به این مطالب توجه می‌كنید؟

اول باید دید چه كسی این مطالب را می‌نویسد، اصلاً صلاحیت نوشتن چنین مطلبی را دارد. در ضمن چرا در نوشته‌اش به در و تخته می‌زند؟ چرا مستقیم نمی‌گوید چه كسی این گونه اظهارات را بیان كرده است ؟ خدا آنقدر به من صبر داده كه 10 ساله ایستاده‌ام از این به بعد هم می‌ایستم. توجهی هم به این مسائل ندارم. من اصل را چسبیده‌ام و اگر قرار بود به آقایان باج بدهم خیلی وقت پیش خدا هر چه به من داده بود از من می‌گرفت.

از اینكه مطالبی می‌خوانید كه علیه شماست ناراحت می‌شوید؟

آرزوی من این است كه این روزنامه ها از من بد بنویسند. باید فاتحه من را آن روزی بخوانید كه این روزنامه‌ها از من خوب بنویسند. چون بالاخره یك طوری با آنها كنار آمده‌ام. وقتی از من بد می‌نویسند خوشحال هم می‌شوم. چون هیچگاه خورشید پشت ابر نمی‌ماند. داستان كنار گذاشتن من در آستانه مسابقات جام جهانی را از 2 ماه پیش می‌دانستم. آنها 2 ماه قبل شروع كردند به سرائیدن این داستان ها ! . البته من به موقع نام خبرنگارش را می‌گویم. ولی الان وقت آن نیست كه به این مسائل دامن بزنم.

چرا اینقدر از علی دایی می‌نویسند؟

چون بعضی آقایان چشم دیدن موفقیت من را ندارند و می‌خواهند زمین بخورم.

همین را هم نباید با یك چشم دید؟

اینطور نیست. من باچند خبرنگار مشكل دارم كه هنوز هم با آنها كنار نیامده‌ام. به جز این تعداد معدود ، تا به حال با هیچ خبرنگار دیگری بدرفتاری نكردم.

اما بودند كسانی كه از علی دایی حمایت هم كرده‌اند و انتقادهایشان جهت گیری نداشته است. شما فكر می‌كنید به علی دایی هیچ انتقادی وارد نیست؟

مطمئناً همه انسان‌ها جای انتقاد دارند. قرار نیست علی دایی هیچ اشكالی نداشته باشد. همه انسانها قابل انتقاد هستند ولی ما فرق انتقاد و غرض ورزی را نمی‌دانیم. گفتم باید دید چه كسی انتقاد می‌كند. این فرد كجا درس فوتبال خوانده و كدام كارنامه درخشان داشته است. مثل اینكه من درباره مسئله‌ای پزشكی نقد كنم. متاسفانه الان كسانی كه اهل فن نیستند در كارهای دیگر دخالت می‌كنند. ببینید تخریب كردن آسان است ولی ساختن سخت است. بعضی آقایان فقط كارشان خراب كردن است و این موضوع مختص من نیست. یك زمان به نصرتی، میرزاپور و حالا هم به من اشكال وارد كرده اند . همیشه حرف و حدیث درباره بازیكنان فوتبال هست .

می گویند زمان خداحافظی شما فرارسیده است.

من همیشه هستم چون قابلیت‌های خودم را می‌دانم . شاید بهتر باشد این آقایان دایه‌های دلسوزتر از مادر نشوند. من آبروی خودم را از بقیه بیشتر دوست دارم. می‌دانم چه زمان باید كنار بروم. الان زمان آن نیست كه كنار بكشم.

چه زمانی كنار می‌كشید؟

این را بنویسید كه این توانایی را در خودم می‌بینم كه تا 40 سالگی هم فوتبال بازی كنم و مطمئن باشید بازی هم می‌كنم. متاسفانه بازی كردن من باعث شد خار در چشم بعضی آقایان برود.

منظورتان از بعضی آقایان چه كسانی است؟

ببینید در قشر شما همه جور آدم داریم. حتی در بین خبرنگاران دلال هم داریم . شاید باورش مشكل باشد اما هزار نفر را می شناسم كه از این شغل شریف ، سوء استفاده می‌كنند. می‌دانید چرا از من بد می‌نویسند چون از من ،چیزی به آقایان نرسیده است. نه خودم خارج از كشور راننده شخصی شده‌ام و نه اینكه چمدان‌هایم را پر كرده‌ام و سوغاتی آورده‌ام و نه اینكه گفتم اینقدر از قراردادم مال شما تا من را حمایت كنید!

از همان روز اول همین بودم چون از آن كس كه آن بالاست همه چیز را می‌خواهم. خیلی وقت‌ها تنها بوده‌ام و تنها كسی كه با من بوده خدا بوده، به همین خاطر نمی‌آیم اصل را رها كنم و به فرع بچسبم. اگر من هم راننده شخصی آقایان بودم یا خانه‌ام را خالی می‌كردم و می‌دادم آقایان با خانوادشان بیایند خانه‌ام ، الان از نگاه روزنامه‌ها بهترین بودم و به‌به و چه‌چه می‌كردند. گفتم روزی هزار مرتبه خدا را شكر می‌كنم كه از من خوب نمی نویسند.

فكر نمی كنید شاید لازم باشد شما هم در برخی اظهار نظرها كمی كوتاه بیایید ؟ نمی‌خواهید این جو را تغییر بدهید؟

به هیچ عنوان . این جو عوض نشدنی است . تا وقتی نخواهم خودم را با شرایط آقایان وفق بدهم چنین چیزی نمی‌شود. این كار از من ساخته نیست كه آن بشوم كه آنها می‌خواهند. نمی‌توانم خودم را بخاطر اینكه از من خوب بنویسند عوض كنم. نمی‌توانم روی اعتقادم پا بگذارم. اگر خوب باشم در زمین خودم را نشان می‌دهم.

تا به حال رسانه‌ها به علی دایی كم كمك كرده‌اند ؟ یعنی هیچ رسانه ای در موفقیت شما سهیم نبوده؟

هیچ گاه چنین حرفی نزده‌ام. گفتم بعضی آقایان كه خودتان می‌دانید چه كسانی هستند. مگر می‌شود نقش رسانه‌ها را ناچیز گرفت. این موضوع دوطرفه است اگر مطبوعات نباشد خبر ما انعكاسی پیدا نمی‌كند مردم با كار ما آشنا نمی‌شوند. خود من از نقدهای درست خیلی چیزها یاد گرفتم.

چه مقدار از ایرادات شما را این نقدها تغیر داده‌اند؟

اندازه ندارد، اما مطمئن باشید به چیزهایی رسیدم و از همان‌ها استفاده كردم و اخلاقم را عوض كردم.

از لحاظ فنی چطور؟

نمی‌شود گفت تاثیری در شرایط فنی‌ام نداشته است . خیلی مواقع این انتقادها باعث شده مثل محرك قوی عمل كند و به خودم بیایم. كسی كه منكر این موضوع بشود خودش را انكار كرده است.

البته در تمام این نقدها كسی منكر تاثیر شما در تیم ملی نشده است ولی از خودتان می‌پرسیم، در حال حاضر علی دایی چه نقشی درتیم ملی ایفا می‌كند؟ یك مدیر یا یك بازیكن؟

هر دوی آن . به عنوان یك بازیكن كارخودم را در زمین ایفا می‌كنم و به عنوان یك بزرگتر به جوانها كمك می كنم. مطمئن باشید از عهده هر دوی آن به راحتی بر می‌آیم.

خیلی‌ها معتقدند نقش دایی در مدیریت بیشتر بوده و در برخی از برهه‌ها حتی مانع حضور بازیكنان در تیم ملی شده است؟

نمونه‌ای نام ببرید؟

مثلاً هاشمیان

گذشت زمان همه این حرفها را ثابت كرد. وحید هاشمیان چه مصاحبه‌ای كرد و چه گفت؟ تنها كسی كه وحید را در آلمان حمایت می‌كرد من بودم. همه اینها یك سری قصه‌هایی است كه بعضی از آقایان می‌گویند. شب می‌خوابند و صبح یك داستان جدید در می‌آورند.

اگر بازیكن خارج از محیط تیم ملی رفتاری انجام بدهد كه شما را ناراحت كند، ممكن است شما كاری بكنید كه او به تیم ملی دعوت نشود؟

اصلاً و ابداً، به من ربطی ندارد.

چه برخوردی با آن فرد می‌كنید؟

هیچ كاری نمی‌كنم. هر كسی عقیده‌ای دارد و شاید كاری بكند یا حرفی بزند. من كه نمی‌توانم عقیده آدمها را عوض كنم. همه این مسائل ، زاده فكر آقایان است و فقط به تیم ملی ضربه وارد می‌كند. همین جنجال حامد و كریمی كه از این دو هم صادرنشد ولی مطالبی نوشتند كه فردا حامد دعوت بشود شرایطش با علی چطور خواهد شد؟

می‌دانید منظور حرف ما چه كسی بود؟ ایمان مبعلی

خدا شاهد است به هیچ عنوان تابحال درباره ایمان با كسی صحبت نكرده‌ام. باید از كادر فنی و كسانی كه او را دعوت نكرده‌اند بپرسید. تیم ملی ملك شخصی كسی نیست كه اجازه ندهد كسی دعوت شود. خاك بر سر كادر فنی كه بخواهد بخاطر حرف علی دایی، ایمان مبعلی را خط بزند. باید در آن فدراسیون را گِل گرفت كه در تیم ملی‌اش چنین چیزهایی وجود داشته باشد.

ممكن است چنین مسائلی وجود داشته كه به آن استناد می‌كنند؟

از زمانی كه من وارد فوتبال ملی شدم چنین چیزهایی ندیدم. هم صفایی فرهانی درست و با صداقت بود و هم دكتر دادكان نیاز ندارد من تعریف كنم.

كمی از حاشیه دور بشویم. تیم ملی جزو اولین تیم‌های راه یافته به جام جهانی بود ولی هنوز نتوانسته‌ بازی تداركاتی مناسبی انجام بدهد. با این شرایط فكر می‌كنید چه نتیجه‌ای برای تیم ملی حاصل خواهد شد؟

متاسفانه تیم ملی بعد از صعود به جام جهانی بنا به دلایلی كه همه می‌دانیم بازی تداركاتی خوبی نمی‌تواند انجام بدهد. همه از بازی با ایران سرباز می زنند . ما تمرینات خود را خوب انجام می‌دهیم بازیكنان باید در باشگاههای خود بیشتر تمرین كنند و فكر خودشان باشند تا در جام جهانی خوب عمل كنند. از اینجا به بعد همه چیز دست خودمان است و باید به طور انفرادی تمرین كنیم.

البته اگر بازیهای تداركاتی بهتری داشته باشیم و با یك شناخت بهتر وارد جام جهانی بشویم مطمئناً نحوه حضورمان در بازیهای جام جهانی تغییر خواهد كرد ولی اگر بخواهیم با همین روال ادامه بدهیم به مشكل بر می‌خوریم.

با این وضعیت ، ایران زنگ تفریح تیمهای دیگر نمی‌شود؟

اگر با برزیل هم بازی كنیم چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. چون فاصله ایران با فوتبال دنیا زیاد نیست و مطمئن باشید می‌توانیم با این تمرینات نتیجه خوبی بگیریم و اگر بازیهای تداركاتی خوبی هم داشته باشیم حتی می‌توانیم از گروهمان صعود هم بكنیم.

یكی از مربیان لیگ برتر در جلسه هم اندیشی اعلام كرد كه باخت ما به آلمان بخاطر آماده نبودن از نظر جسمانی بود؟

چنین چیزی را قبول ندارم. این را قبول دارم كه حتی اگر نتیجه آبرومندی گرفتیم به خاطر آمادگی جسمانی بود. ایوویچ به خوبی با ما كار كرد ولی متاسفانه بعد از شكست آمریكا همه چیز تمام شد و كسی به صعود به دور دوم فكر نمی‌كرد.

آن تیم با تیم فعلی چه تفاوتی دارد؟

- فكر می‌كنم تیم فعلی بهتر است و می‌تواند نتایج بهتری بگیرد. 3 ماه فرصت داریم و در این مدت از نظر جسمانی نیز بهتر خواهیم شد.

علی دایی در مسابقات جام جهانی چه تاثیری خواهد داشت؟

- مطمئن باشید در جام جهانی بهترین بازیهای دوران ورزش خودم را انجام می‌دهم . برای جام جهانی خیلی وقت است كه برنامه‌ریزی كرده‌ام . می خواهم در آخرین رویداد بزرگ ورزشی‌ام ، بهترین بازیهای عمرم را انجام ‌دهم.

خودتان صحبت از خداحافظی كردید، تا چه زمان فوتبال را ادامه می‌دهید؟

تصمیم گرفته بودم بعد از جام جهانی از فوتبال ملی خداحافظی كنم ولی با این مسائلی كه برخی روزنامه‌ها بوجود آوردند فعلاً هستم !

قصد ثابت كردن چیزی را به كسی دارید؟

نه، فعلاً هستم تا وقتی خودم تصمیم بگیرم و بروم.

چقدر اعتقاد دارید كه یك بازیكن باید در اوج خداحافظی كند.

اگر بازیكن درسطحی باشد كه همه قبولش داشته باشند باید در اوج خداحافظی كند. به این موضوع كاملاً اعتقاد دارم ولی وقتی بازیكن بازدهی دارد و می‌تواند مثمرثمر باشد ، باید بماند. هیچ وقت یادم نمی‌رود آقایان نوشتند زیدان خداحافظی كرد چرا دایی خداحافظی نكرد. چرا زمانی كه زیدان برگشت ، مقاله ای ننوشتند؟ بعضی آقایان نان به نرخ روز خورند. چرا جواب مقاله‌های خودشان را ندادند؟ ببینید یك واقعیت را روشن كنم. تیم ملی بازیكن ملی می‌خواهد. شرایط باشگاهی یا ملی فرق می‌كند. در دوره‌های گذشته بودند كسانی كه یك تنه تیم باشگاهی خود را می‌چرخاند ولی در تیم ملی حرفی برای گفتن نداشتند. پیراهن ملی چیز دیگری است و هر كس نمی‌تواند این فشار را تحمل كند.

آقایان می‌گویند این مانده، فلانی سوخته و ... چقدر به آقایان فرصت داده شده، مگر به من فرصت داده شده است؟ در بازی با عمان 20 دقیقه آمدم داخل زمین و به خودم ثابت كردم. خوشحال می‌شوم كسی بیاید خودش را ثابت كند و دایی را كنار بزند. زمانی كه من آمدم ، صمد مرفاوی و اصغر مدیر روستا فیكس تیم ملی بودند. با 20 دقیقه خودم را ثابت كردم و فیكس تیم ملی شدم. بازیكنان دیگر را نگاه كنید، همه شایسته‌اند و باید از من بهتر باشند كه بیایند جای من را بگیرند، كاری به كسی ندارم و هیچ وقت از خودم تعریف نكردم ولی مطمئن باشید بهترینم كه هستم.

خیلی‌ها خودشان را مقابل تیمهای سوم و چهارم نشان داده‌اند ولی كسانی حرف می‌زنند كه در كار مربیگری هیچ چیز نبوده‌اند یك تیم را از دست دوم به دسته یك نیاورده‌اند.

چرا مربی؟

چون منافع بعضی مربیان هم در خطر افتاده است . آقایی كه راجع من اظهار نظر می‌‌كند بازیكنش بدرد میدان میوه و تره‌بار می‌خورد. این مربی باید برود بازیكنش را درست كند. هیچوقت جواب كسی را نمی دهم ولی برای آدم سنگین است كه یك آدمی كه نه سنگینی دارد و نه عددی است درباره من اظهار نظر كند. اگر سرش به تنش بیارزد حرفی نیست ولی بزرگترین افتخارش این است كه دستیار فلان مربی بوده.

چه كسی باید درباره دایی اظهار نظر كند؟

- من نه، كسی كه در تیم ملی است . شخص دایی هیچ فرقی با دیگر بازیكنان تیم ملی ندارد . كسی باید اظهار نظر كند كه در این فوتبال زحمت كشیده باشند، كارنامه مثبت از همه لحاظ داشته باشد.

مثل علی پروین؟

از هر كسی كه می‌خواهند می‌توانند نقل قول درباره تیم ملی بگیرند ولی آخرش چه شد ؟ من كجا هستم و آقایان كجا ؟ اگر من حق نبودم تا الان نبودم خیلی وقت پیش می‌رفتم. حق من هست كه الان در تیم ملی هستم . تا وقتی كه باشم جزو بهترین ها خواهم بود. آقایان هر اظهار نظری بخواهند می‌توانند بكنند.

اگر قرار بود با حرفهای آقایان خط بخورم كه زودتر از این باید از فوتبال خداحافظی می كردم. یكی از همین آقایان چند سال قبل زنگ زد و گفت فوتبالت را نابود می‌كنم. من فكر می كنم اینها عقده‌های دیگری دارند. این عقده را دارند كه من هیچ وقت حسابشان نكردم.

صحبت از پروین كردیم...

برای او احترام زیادی قائلم و آن مقطع هم كه با هم مشكل برخوردیم از حقم دفاع كردم . مطمئن باشید سرم را بخاطر اینكه احقاق حق كنم ،می‌دهم.

چه كسی در دنیای فوتبال علی دایی را حمایت كرده است؟

هیچ كس، فقط خدا وكسانی كه در این چند سال با من كار كرده‌اند و زحمت كشیده‌اند و بچه‌هایی كه با من بازی كرده‌اند. تمام افتخاراتی كه بدست آوردم انفرادی نبوده و اگر آنها نبودند من به جایی نمی رسیدم.

بعد از فوتبال چكار می‌كنید؟

- در سطح مربیگری یا مدیریت علاقه دارم تا به فوتبال ادامه دهم ولی باید شرایط را ببینم.

حرفهایی بود درباره تیم صبا و علی دایی. نقل قول‌هایی بود كه دایی در تیم صبا خط و مشی تعریف می‌كند؟

- به هیچ وجه. خدا را شكر ضیایی تنها آدمی است كه با كاپیتانش هم درباره تیم صحبت نمی‌كند. از وقتی او آمده نه تنها با من با هیچ بازیكن راجع به تیم صحبت نكرده است.

هدف شما از بازی كردن در سطح باشگاهی چیست؟ در آمد، تیم خوب و ....

همه چیز. تیم خوب به چه می‌گویید؟ حاشیه نداشته باشد. مدیریت، بچه‌هایش خوب باشند كه صبا باتری همه آنها را دارد. تیمی كه در اولین سال خود قهرمان جام حذفی می‌شود و می‌تواند در مسابقات آسیایی بازی كند همه چیز دارد. كادر مدیریت قوی دارد و آدمهای خوبی دور هم جمع كرده است.

اما می‌گویند صبا باتری به درد مسابقات آسیایی نمی‌خورد؟

چنین نظری را قبول ندارم . اگر 2و 3 تیم باشد كه شخصیت مسابقات آسیایی را داشته باشد اولی‌اش صبا باتری است. با توجه به مدیریت و بازیكنان آن كه تلفیقی از جوانهایی كه به بزرگترها احترام می‌گذارند و بزرگترهایی كه به كوچكترها كمك می‌كنند.

رابطه خوبی میان بازیكنان است كه البته به دلیل وجود سردار شهریایی و مرادی است. ما صاحب مجموعه خوب هستیم كه می‌توانیم بهتر از این كار كنیم.

صبا از گروه خود صعود می‌كند؟

تمام تلاشمان صعود به مرحله بعد است . در لیگ برتر هم برای رسیدن به همین هدف ، تجربه اندوزی می‌كنیم.

به فكر عنوان برترین بازیكن آسیا هستید؟

تمام تلاشمان را می‌كنم و هیچ چیز غیر ممكن نیست. گفتم برای جام جهانی برنامه‌ریزی كرده‌ام و در این یك ماه در خودم پیشرفت احساس می‌كنم.

مشغله زیادی در زندگی دارید كسانی كه در زندگی شما هستند از شما احساس رضایت می‌كنند؟

فعلاً تمام زندگی ام متمركز ورزش است. بعد از خانواده‌ام ، زندگی و ورزش‌ام مهم است. كنار خودم ،برادر و شریك خوبی دارم كه كمكم می‌كنند. درس را هم كه تمام كرده‌ام و بزرگترین دغدغه من تلاش برای موفقیت در جام جهانی است.

استرس‌هایی كه از فوتبال ناشی می‌شود زندگی شما را تحت شعاع قرار نمی‌دهد؟

خدا به من آنقدر جنبه داده است كه هیچ یك از این مسائل را با هم قاطی نمی كنم.

با تیم ملی شروع كردیم با تیم ملی هم تمام می‌كنیم. با كدام بازیكن در خط حمله راحت هستید؟

-همه خوب هستند. هر بازیكنی را كه كادر فنی ترجیح بدهد ،با او هماهنگ می‌شوم.