تبیان، دستیار زندگی
ادعاهای جدید گروهک تروریستی منافقین در مورد کشف یک تاسیسات هسته ای جدید در ایران بلافاصله توسط کارشناسان بین المللی رد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گاف مسوول كشفیات اتمی منافقین!


ادعاهای جدید گروهک تروریستی منافقین در مورد کشف یک تاسیسات هسته ای جدید در ایران بلافاصله توسط کارشناسان بین المللی رد شد.


علیرضا جعفرزاده

ادعاهای جدید گروهک تروریستی منافقین در مورد کشف یک تاسیسات هسته ای جدید در ایران بلافاصله توسط کارشناسان بین المللی رد شد.

علیرضا جعفرزاده سخنگوی شورای ملی مقاومت (شاخه سیاسی منافقین) روز جمعه 19 فروردین 1390 (8 آوریل 2011) در یک کنفرانس خبری در واشنگتن ادعا کرد که مجتمع صنعتی "تابا" در حوالی قزوین یک تاسیسات ساخت قطعات سانتریفیوژ در ایران است که زیر نظر وزارت دفاع اداره می شود.

جعفرزاده كه در سال 82 با راه انداختن یك كنفرانس خبری به همین شكل در واشنگتن ادعاهای كذبی را علیه ایران مطرح كرد كه بخشی از همین ادعاها پایه اتهام‌زنی به كشورمان شد و در سال‌های بعد در جریان مدالیته میان ایران و آژانس محرز شد كه این ادعاها از اساس نادرست بوده است، توقع داشت كشف‌های جدیدش در كنفرانس خبری امروز او نیز با استقبال رسانه‌ها و كارشناسان غربی مواجه شود اما وجود چند گاف در ادعاهای جدید او آن‌قدر واضح بود كه این رسانه‌ها و كارشناسان ترجیح دادند او را بایكوت كرده و یا بی‌اعتباری اظهاراتش را اعلام كنند.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود كه نیروهای نظامی عراقی از صبح روز جمعه (19 فروردین)‌ به پادگان اشرف عراق حمله كرده و درگیری‌های زیادی با عوامل منافقین داشته‌اند.

اما در حالی که امریکا ادعا می کند که نام گروهک منافقین را در فهرست گروه های تروریستی قرار داده، معلوم نیست چگونه یک عضو شناخته شده این گروهک به راحتی می تواند در پایتخت ایالات متحده امریکا کنفرانس خبری ترتیب بدهد و برای خبرنگاران سخنرانی کند.

بر اساس مجموعه گزارش هایی که منابع غربی منتشر کرده اند، جعفرزاده در کنفرانس مطبوعاتی خود ادعاهای زیر را مطرح کرده است:

اول- جعفرزاده ادعا کرده است که تاسیسات تابا در نزدیکی قزوین به تولید قطعات ماشین های سانتریفیوژ اختصاص دارد. وی گفته است: «آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها شکایت کرد که هیچ دسترسی به مکانی ندارد که ماشین های سانتریفوژ ایران در آن ساخته می شوند». وی در مورد مشخصات این تاسیسات گفته است: «تصاویری که از ماهواره گرفته شده، نشان می دهد این سایت از سه ساختمان تشکیل شده و طول آن 250 متر و عرض آن 200 متر است و تدابیر امنیتی شدید در این پایگاه اجرا می شود و به ابزارهای الکترونیک همچون تلفن همراه و لپ تاپ اجازه ورود به این سایت داده نمی شود».

این ادعاها که مثل همیشه و بنا به عادت منافقین در قالب یک شوی رسانه ای مطرح شده آنچنان بی پایه بود که قبل از آنکه نوبت به مسئولان ایرانی برسد، دیوید آلبرایت بازرس تسلیحاتی شناخته شده سازمان ملل که به داشتن دیدگاه های ضد ایرانی هم معروف است و اکنون مدیریت موسسه علوم و امنیت بین المللی در واشینگتن را بر عهده دارد، آن را رد کرد

دوم- ادعای دوم جعفرزاده این است که تابا زیر نظر وزارت دفاع ایران اداره می شود. وی گفته است: «برخی شاهدان دیده اند که کارشناس وزارت دفاع تجهیزاتی شبیه به راکت را که پوشیده شده بودند، به داخل سایت می آورد. کار در این سایت آن‌قدر حساس است که حتی نیروهای امنیتی محلی در این سایت اجازه نداشتند هنگام فعالیت سایت به آن نزدیک شوند».

سوم- ادعای سوم او این است که: «اطلاعاتی که به دست ما رسیده است نشان می دهد تعداد قطعات تولید شده در این تأسیسات و دیگر تأسیسات حاکی از آن است که ایران 100 هزار سانتریفیوژ در اختیار دارد».

چهارم- ادعای آخر جعفرزاده هم این است كه منافقین این اطلاعات را در اختیار دولت امریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داده است.

سایت ایران هسته‌ای این ادعاها را بررسی كرده و می‌نویسد:

این ادعاها که مثل همیشه و بنا به عادت منافقین در قالب یک شوی رسانه ای مطرح شده آنچنان بی پایه بود که قبل از آنکه نوبت به مسئولان ایرانی برسد، دیوید آلبرایت بازرس تسلیحاتی شناخته شده سازمان ملل که به داشتن دیدگاه های ضد ایرانی هم معروف است و اکنون مدیریت موسسه علوم و امنیت بین المللی در واشینگتن را بر عهده دارد، آن را رد کرد. روزنامه واشنگتن تایمز در شماره 19 فروردین (8 آوریل) به نقل از آلبرایت نوشت: «من نمی توانم تایید کنم که تابا که به عنوان یک شرکت تولید ابزار برش شناخته شده در تولید قطعات سانتریفیوژ در ایران دخیل است». او در ایمیلی که به واشنگتن تایمز زده، اضافه کرده است: «این ادعا که ایران 100 هزار ماشین سانتریفیوژ در اختیار دارد با مشکلاتی که تحریم ها در مسیر دستیابی ایران به مواد خام و قطعات برای ایران فراهم کرده، همخوانی ندارد».

نخستین هدف بدون تردید این است که امریکا بهانه ای برای فشار آوردن به دولت عراق که اکنون عملیات جدید و مهمی را علیه پادگان اشرف آغاز کرده، داشته باشد. ارتش عراق از صبح روز جمعه 19 فروردین به اشرف حمله کرده و تا کنون سه نفر از منافقین را به هلاکت رسانده است.

موسسه ای که آلبرایت آن را مدیریت می کند، موسسه ای است که در سال 2002 نخستین تصاویر مربوط به تأسیسات هسته ای ایران را منتشر کرد. او در تحلیل خود به وضوح بر این نکته تاکید کرده اگر ادعاهای منافقین درست باشد، اولین چیزی که زیر سوال می رود کارآمدی تحریم های اعمال شده علیه ایران است که یکی از اهدف اصلی آنها جلوگیری از دست یابی ایران به مواد و قطعات مورد نیاز برای توسعه برنامه هسته ای اش بوده است.

کارشناس بعدی که ادعای منافقین را رد کرده، پاتریک کلاوسون است. وی که معاون تحقیقات مرکز مطالعات استراتژیک لندن است، در این باره به واشنگتن تایمز گفته است: «ادعاهای مجاهدین خلق دروغ از آب در می آید».

علیرضا جعفرزاده

علاوه بر این، برخی کارشناسان می گویند این ادعاها دم دستی است که حتی ابتدا و انتهای آن با هم نمی خواند. مهم ترین سوال این است که وقتی منافقین ادعا می کنند این اطلاعات را به آژانس ارائه کرده اند اما در گزارش های آژانس نشانی از آن نیست، خود به خود روشن می شود که آژانس این ادعاها را جدی نگرفته است. آژانس حتی هرگز درخواستی برای بازرسی از تابا هم نداشته، اگرچه مطابق موافقت نامه پادمان این درخواست قانونی هم نیست.

نکته دیگر این است که منافقین ادعا کرده اند که آژانس همواره خواهان دسترسی به تأسیسات تولید قطعه در ایران بوده است. نکته جالب در این زمینه این است که ادعاهای آژانس همواره درباره شرکت کالای الکتریک بوده و هرگز چیزی درباره تابا مطرح نشده است.

ایران از سال 2003 که اجرای پروتکل الحاقی را آغاز کرد بارها به کالای الکتریک دسترسی داد اما این دسترسی ها از زمانی که اجرای داوطلبانه پروتکل در سال 2006 متوقف شد، قطع شده است. ایران اجرای داوطلبانه پروتکل را در پاسخ به ارسال غیر قانونی پرونده هسته‌ای‌اش به شورای امنیت به حال تعلیق درآورد.

در عین حال کارشناسان می گویند سرویس های اطلاعاتی غرب از جلو انداختن دوباره منافقین چند هدف اصلی را تعقیب می کنند.

1- نخستین هدف بدون تردید این است که امریکا بهانه ای برای فشار آوردن به دولت عراق که اکنون عملیات جدید و مهمی را علیه پادگان اشرف آغاز کرده، داشته باشد. ارتش عراق از صبح روز جمعه 19 فروردین به اشرف حمله کرده و تا کنون سه نفر از منافقین را به هلاکت رسانده است.

2- هدف دوم این است که امریکایی ها می خواهند با زدوده شدن این اتهام از منافقین که آنها یک گروه بی مصرف هستند و باارزش نشان دادن ادعاها و فعالیت های آنها زمینه را برای خارج کردن نام این گروه از فهرست گروه های تروریستی فراهم آورند. این اقدامی است که چند ماه قبل توسط اتحادیه اروپا انجام شده و از آن تاریخ به بعد، منافقین تلاش های فراوانی برای تکرار آن در امریکا را آغاز کرده اند. این موضوعی است که جعفرزاده هم صریحا به آن اشاره کرده است. بنابر گزارش گزارش شبکه تلویزیونی رویترز در روز 19 فروردین، جعفرزاده در کنفرانس مطبوعاتی خود گفته است: «به نظر من بسیار روشن است که تنها راه داشتن یک ایران غیر هسته ای، وجود یک ایران دموکراتیک است و امریکا واقعا باید به آمال و آروزهای مردم ایران که به دنبال آزادی هستند، احترام بگذارد. متاسفانه این سیاست تعقیب و پیگیری نشده است. امریکا نه تنها به جنبش تغییر در ایران کمک نکرده است بلکه برعکس مجاهدین خلق (منافقین) را که تعداد زیادی از سایت های هسته ای ایران را از سال 2002 تا کنون معرفی کرده است، همچنان در فهرست سازمان های تروریستی خارجی در وزارت امور خارجه امریکا قرار دارد. این فهرست به ایران کمک کرده است تا دست کم برنامه تسلیحات هسته ای خود را دنبال کند قطعا باید این مسئله خاتمه یابد».

در آخرین خبر، مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه امریکا هم حاضر به تایید این ادعاها نشد. تونر در کنفرانس مطبوعاتی روز 7 آوریل 2011 خود می گوید وزارت خارجه امریکا هیچ سندی در این مورد دریافت نکرده است.

بخش سیاست تبیان


منبع: رجانیوز