تبیان، دستیار زندگی
باتری ها وسایلی هستند که توسط واکنش شیمیایی الکتریسیته تولید می کنند و به عنوان مولد الکتریکی در وسایل مختلف نظیر کامپیوتر ها، ماشین ها، روبات ها و... کاربر دارند. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باتری لیمویی

مقدمه:

باتری ها وسایلی هستند که توسط واکنش شیمیایی الکتریسیته تولید می کنند و به عنوان مولد الکتریکی در وسایل مختلف نظیر کامپیوترها، ماشین ها، روبات ها و... کاربر دارند. اولین باتری در سال 1970 توسط الساندرو ولتا ساخته شد.

اجزای اصلی باتری را یک الکترولیت و دو الکترود از مواد غیر هم جنس تشکیل می دهند، که یکی از الکترودها با الکترولیت واکنش شیمیایی انجام می دهد.

در این آزمایش باتری شامل دو فلز است که در محلول اسید قرار دارند، مس و روی به عنوان فلز و لیمو محلول اسیدی را تامین می کند.( لیمو به علت دارا بودن اسید سیتریک محلول اسیدی را تامین می کند).

اهداف:

- آشنایی با طرز کار باتری های الکتریکی

- تعیین الکترود منفی (کاتود) و الکترود مثبت (آنود) باتری

- آشنایی با چگونگی اتصال و ترکیب باتری ها

وسایل لازم:

- چند عدد لیموی درشت و آب دار

- میخ گالوانیزه (گالوانیزه، آهنی که روی اندود شده باشد)

- چند عدد سکه مسی

- ولت سنج

-سیم رسانا

شرح آزمایش:

در دو طرف لیمو شیار نازکی ایجاد کنید در یکی از شیار ها سکه مسی و در شیار دیگری. میخ گالوانیزه را قرار دهید. توجه داشته باشید که میخ و سکه با هم در تماس نباشند.

باتری لیمویی

در این باتری میخ و سکه الکترود و آب لیمو الکترولیت نامیده می شود.هر باتری دارای دو الکتردو مثبت و منفی است که در آن جریان الکتریکی توسط یک رسانا از الکترود منفی به سمت الکترود مثبت می رود. همچنین اختلاف پتانسیل به عنوان میزان نیرویی که برای حرکت الکترو ن ها لازم است اندازه گیری می شود.

باتری لیمویی

برای اندازه گیری میزان ولتاژی که باتری تولید می کند از ولت سنج استفاده کنید. توجه داشته باشید که سر مثبت ولت سنج به سر مثبت باتری و سر منفی آن به سر منفی باتری وصل شود.

باتری لیمویی

عدد ولت سنج را بخوانید و یادداشت کنید(0.96ولت). ولتاژی که این باتری تولید می کند بسیار پایین بوده و قادر به تامین انرژی لازم برای روشنایی یک لامپ حبابی نمی باشد. برای تامین ولتاژ بالاتر لازم است از ترکیب تعدادی از باتری ها استفاده کنیم به همین منظور توسط سیم رسانا آن ها را به هم متصل می کنیم توجه داشته یاشید که سیم رسانا را از سر مثبت یک باتری به سر منفی باتری دیگر وصل کنید.

باتری لیمویی

اختلاف پتانسیل حاصل از دو باتری را اندازه گرفته و یادداشت کنید. با اتصال تعداد بیشتری از باتری ها می توان اختلاف پتانیل بیشتری تولید کرد.حال چهار باتری را با هم ترکیب کرده و اختلاف پتانسیل ایجاد شده را اندازه بگیرید.

باتری لیمویی

توسط این باتری می توان وسایل کوچک نظیر دیود های نوری (LED) را روشن کرد.امتحان کنید.

باتری لیمویی

LED

باتری لیمویی

الکترون ها از قطب منفی (میخ) وارد دیود نوری شده و به سمت قطب مثبت باتری (سکه) بر می گردند و این یعنی جریان الکتریکی که باعث روشن شدن دیود می شود. شما هم آزمایش کنید و ببینید.

باتری لیمویی

پرسش:

آیا می توان به جای لیمو از میوه دیگری استفاده کرد ؟ آزمایش کرده و نتیجه را ببینید.

از فلزات دیگری به عنوان الکترود استفاده کرده و نتیجه را مشاهده کنید.

مرکزیادگیری سایت تبیان - تهیه: فائزه آقاخانی

تنظیم: سمیرا بادامستانی