تبیان، دستیار زندگی
خیلی از ما علاقه داریم که حمام و دست‌شویی پاک و تمیز و البته مرتبی داشته باشیم، اما آیا روش صحیح تمیز کردن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نظافت وسایل شخصی در حمام و دستشویی


خیلی از ما علاقه داریم که حمام و دست‌شویی پاک و تمیز و البته مرتبی داشته باشیم، اما آیا روش صحیح تمیز کردن وسایلی که در حمام قرار می‌دهیم مانند لیف، حوله، تیغ و صابون و جایگاه مناسب قرار دادن هر یک از آنها را می‌دانیم؟


حوله و صابون حمام

حوله

در صورتی که در حمام رخت آویز دارید، بهتر است پس از هر بار استفاده، حوله‌تان را در فضای بیرون، جایی که جریان هوا وجود دارد و نور خورشید می تابد، پهن کنید تا کاملا خشک شود. سپس آن را روی رخت آویز حمام قرار دهید.

در ضمن هر فرد از خانواده باید یک حوله‌ی مخصوص به خود، با رنگ معین داشته باشد.

در صورتی که از لباس‌های حوله‌ای استفاده می‌کنید، حتما پس از خشک کردن خود، آن را در مقابل نور آفتاب پهن کنید و هرگز آن را در داخل سبد لباس‌های چرک نیندازید.

لازم است بدانید حوله مرطوب می‌تواند مناسب‌ترین مکان برای رشد میکروب‌ها و قارچ‌ها باشد و سبب بروز اگزما و آلرژی‌های پوستی شود.

صابون

برخی کارشناسان بهداشت توصیه می‌کنند در حمام به جای صابون از شامپوهای بدن استفاده کنید و در توالت نیز به جای صابون جامد، صابون مایع را انتخاب کنید، چون میزان آلودگی این صابون‌ها کمتر است.

در صورتی که تمایل دارید حتما از صابون‌های جامد استفاده کنید پیشنهاد می‌کنیم زیر صابون یک تکه اسفنج قرار دهید تا سطح زیر صابون خشک باشد و پس از هر بار استفاده نیز صابون را آب بکشید، چون میکروب‌ها به راحتی به صابون منتقل می‌شوند و در سطح آن باقی می‌مانند.

تیغ

در صورتی که شما عادت دارید از تیغ‌های یک بار مصرف، چند بار استفاده کنید لازم است بدانید که این کار کاملا غیر بهداشتی است و میکروب‌ها به راحتی در میان لایه‌های نازک تیغ پنهان می‌شوند. کارشناسان توصیه می‌کنند پس از هر بار مصرف، حتما تیغ را دور بیندازید. اما اگر از تیغ‌های معمولی استفاده می‌کنید پس از هر بار اصلاح، تیغ را در یک کاسه که در آن محلول آمونیاک و آب ریخته‌اید قرار دهید. سپس در یک ظرف آب و صابون و سپس در آب تمیز قرار دهید. پس از شستشو آن را در فضای بیرون قرار دهید تا خشک شود و زنگ نزند.

این نکته را نیز فراموش نکنید که تیغ وسیله‌ای شخصی است و هرگز نباید از تیغ فرد دیگری استفاده کنید.

لیف را پس از استفاده حتما با آب و صابون کاملا بشویید و تنها به آب کشیدن آن اکتفا نکنید. سپس آن را در زیر نور آفتاب پهن کنید.

لیف

لیف و کیسه به طور معمول در تمامی حمام‌ها وجود دارند. در درجه اول باید تاکید کنیم که لیف وسیله‌ای کاملا شخصی است و آلوده بودن آن می‌تواند سبب بروز ناراحتی‌های پوستی شود.

لیف های مورد استفاده در حمام، از وسایلی هستند که معمولا به دلیل تاریک و مرطوب بودن محیط حمام، مستعد رشد میکروب ها هستند. بر همین اساس لازم است لیف را پس از استفاده حتما با آب و صابون کاملا بشویید و تنها به آب کشیدن آن اکتفا نکنید. سپس آن را در زیر نور آفتاب پهن کنید تا تمامی میکروب‌های روی آن از بین بروند. پس از خشک شدن نیز آن را در کمد خودتان قرار دهید تا در مجاورت لیف دیگران و در فضای مرطوب حمام نباشد.

مسواک در کنار روشویی

مسواک

حتما شما هم مشاهده کرده‌اید که برخی افراد مسواک‌های خود را درون لیوانی در حمام یا دست‌شویی قرار می‌دهند. این کار فوق‌العاده غیربهداشتی است و می‌تواند موجب انتقال میکروب‌ها از سطوح اطراف یا سایر مسواک‌ها و در نهایت زمینه‌ساز بروز عفونت‌های دهان و دندان و آفت‌های ناحیه دهانی شود.

کارشناسان بهداشت توصیه می‌کنند هر فرد از مسواک جداگانه استفاده کند و پس از هر بار استفاده، مسواک را شسته و آن را در یک درپوش بسته نگهداری کند.

گذاشتن مسواک در فضای مرطوب نیز صحیح نیست و بهتر است مسواک را در جایی خشک و خنک برای مثال در آشپزخانه نگهداری کنید.

تمیز نگه داشتن خود حمام نیز مهم است

حمام یکی از مرطوب ترین نقاط خانه است و وجود رطوبت، شرایط را برای رشد میکروب ها و قارچ ها و کپک ها فراهم می کند. بر اساس نتایج بررسی محققان بهداشت، چاه و وان و دوش حمام همگی محل تجمع باکتری هستند و می توانند باعث ایجاد بیماری های عفونی و اسهال در ساکنان خانه شوند به علاوه، طبق یافته های محققان، حتی ویروس سرماخوردگی هم در این مناطق دیده شده است.

خلاصه این که لازم است حمام به طور مرتب شسته و ضد عفونی شود. برای این کار باید :

1- هفته ای یک بار تمامی سطوح حمام، شیرهای آب و دستگیره ها و هر دو هفته یک بار، کابینت ها، قفسه ها و دست شویی داخل حمام را با مواد ضد عفونی کننده و آب گرم بشویید.

2- برای خارج شدن رطوبت، حمام باید سیستم تهویه مناسب داشته باشد. پس از استحمام، پنجره و در حمام را باز بگذارید و سیستم تهویه را روشن کنید تا حمام خشک شود. از بستن در حمام بعد از اتمام استحمام خودداری کنید.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش تغذیه و سلامت تبیان


منابع :

هفته نامه سلامت

باشگاه دانشجویان دانشگاه پیام نور

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.