تبیان، دستیار زندگی
و بندگی " دست در دست من ، اینک بگذار تا که از مکه ، از این شهر پر از خاطره دیدار کنیم . هر کجا گام نهی در این شهر سوی - هر چشم انداز که نظرکرده و چشم اندازی ، می شود زنده دراندیشه ، بسی خاطره ها . یادی از" هاجر &q...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عید سر سپردگی و بندگی

دست در دست من ، اینک بگذار

تا که از مکه ، از این شهر پر از خاطره دیدار کنیم .

هر کجا گام نهی در این شهر

سوی - هر چشم انداز

که نظرکرده و چشم اندازی ،

می شود زنده دراندیشه ، بسی خاطره ها .

یادی از" هاجر " و  " اسماعیلش" ،

مظهر سعی و تکاپو و تلاش ،

صاحب زمزمه زمزم عشق

یادی از " ابراهیم "

آنکه شالوده این خانه بریخت

آنکه بت های کهن را بشکست

آنکه بر درگه دوست ،

پسرش را که جوان بود ، به قربانی برد ...

عید قربان ، از اعیاد بزرگ اسلامی است که یادآور زیباترین نمونه تعبد در برابر خدای متعال است . عید قربان ، عید فداکاری ، ایثار ، قربانی و انجام مسئولیت است .

روز فدا کردن فرزند دلبند در راه خدا . روز آزمون ابراهیم ، آن بت شکن زمان .

قرآن ماجرا را اینگونه بیان می کند :

" ما ابراهیم را به داشتن پسری حلیم بشارت دادیم . وقتی آن پسر به حد بلوغ رسید ، ابراهیم به او گفت : پسرم ! درخواب می بینم که ترا سر می برم ! نظرت در این مورد چیست ؟ اسماعیل گفت : ای پدر ! آنچه به شما دستور داده می شود انجام بده ، ان شاء الله مرا از صابران خواهی یافت . " ( صافات/ 102-101)

از بیان قرآن چنین برمی آید که حضرت ابراهیم چند مرتبه این صحنه را در خواب دید و یقین حاصل کرد که این یک رؤیای عادی نیست بلکه وحی الهی است .

ابراهیم نیز می خواست فرزندش اسماعیل را امتحان کند تا او خودش درمورد سرنوشتش تصمیم گرفته باشد ، پس از اسماعیل پرسید : نظرتو در این مورد چیست؟ فرزند در جواب گفت : " ان شاءالله مرا از صابران خواهی یافت . " این کلام ، دنیایی از صفا ، تجلی صفات رضا و تسلیم است .

ابراهیم و اسماعیل والاترین مقام عبودیت ، یعنی فدارکاری و جانبازی و تسلیم بی چون و چرا درمقابل خداوند را عینیت بخشیدند و ازهمین رو وقتی پدر با گذاشتن صورت پسر بر خاک آماده ذبح شد  چنین ندا آمد  :

" ای ابراهیم ! خوابی را که دیده بودی تحقق بخشیدی و مأموریت خود را به انجام رساندی ، ما اینگونه نیکوکاران را جزا می دهیم و این به راستی آزمایشی بس آشکار بود ، این ذبح را به ذبح بزرگ دیگری تغییر دادیم و نام نیکوی آن را در میان آیندگان حفظ نمودیم . سلام بر ابراهیم . " ( صافات/109-104)

و حاجیان در این روز با قربانی کردن گوسفند ، یاد و خاطره بندگی ابراهیم واسماعیل را گرامی می دارند و این عید را که عید رضا و تسیلم است جشن می گیرند تا با این کار تمرین بندگی  نمایند .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.