تبیان، دستیار زندگی
هنر نقاشی موزاییک شامل قرار دادن قطعات سنگ ، شیشه ، سرامیک ،چوب ،فلز ،سنگهای قیمتی ُ کاشی و غیره در کنار یکدیگر و ایجاد اشکال منظم و یا نا منظم می باشد در این مقاله سعی داریم شما را با دو نمونه از کاربردهای این هنر زیبا و دوست داشتنی آشنا کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنری جذاب و دوست داشتنی


هنر نقاشی موزاییک شامل قرار دادن قطعات سنگ ، شیشه ، سرامیک ،چوب ،فلز ،سنگهای قیمتی ُ کاشی و غیره در کنار یکدیگر و ایجاد اشکال منظم و یا نا منظم می باشد در این مقاله سعی داریم شما را با دو نمونه از کاربردهای این هنر زیبا و دوست داشتنی آشنا کنیم .

گلدان نیمه‌موزائیكی

این گلدان كه هم جنبه كاربردی دارد و هم جنبه تزئینی، به‌صورت نیمه موزائیك كار شده و تلفیق سطح لعابی گلدان با سطح موزائیك، جلوه‌ زیبایی خلق كرده است. شما می‌توانید از این گلدان در ابعاد بزرگتر در لابی ساختمان خود استفاده كنید. به این ترتیب در بدو ورود زیبایی را به چشمان‌تان هدیه خواهید كرد.

ابزار موردنیاز:

* گلدان سفالی حرارت دیده و لعاب شده

* گچ برای طراحی

* قطعات موزائیك در رنگ‌های متنوع

* چسب موزائیك

* كاردك

* دوغاب

* سنگ سیمان

* سوهان ناخن

* پارچه نرم

مراحل انجام كار

1.    طرحی ساده را با گچ روی دیواره گلدان رسم كنید.

هنر و کاردستی

2.    موزائیك‌ها را به نسبت طرح موردنظر به قطعات مناسب خرد كنید. موزائیك‌های خرد شده را با چسب موزائیك در جای مناسب خود روی گلدان بچسبانید و پس از اتمام كار اجازه دهید 24 ساعت بماند تا خشك شود.

هنر و کاردستی

3.    دوغاب را با مقدار كمی سنگ سیمان تركیب كنید. با انگشت‌تان روی سطح كار بمالید تا فواصل میان موزائیك‌ها پر شود. اجازه دهید دوغاب به مدت 5 الی 10 دقیقه  بماند تا خشك شود. سپس با سوهان دوغاب‌های اضافی را از روی سطح پاك كنید و بگذارید مدتی دیگر بماند تا كار كاملا خشك شود. در نهایت روی سطح كار را با پارچه‌ای نرم و خشك براق و تمیز كنید.

هنر و کاردستی

هنر و کاردستی

موزائیك‌كاری - گوی‌های دكوراتیو

به تازگی گوی‌هایی به بازار آمده كه با شكل‌ها و رنگ‌های مختلف تبدیل به یكی از عناصر دكوراتیو خانه شده است. شما هم می‌توانید با استفاده از تكنیك‌های نصب موزائیك كه تاكنون آموخته‌اید از این گوی‌های زیبا و موزائیكی در قسمت‌های مختلف خانه‌تان به عنوان اشیاء دكوری و تزئینی استفاده كنید. برای تهیه این گوی‌‌ها با ما همراه شوید.

وسایل مورد نیاز:

* 10 گوی از جنس پلی استرین، فوم فشرده یا چوب

* چسب پی‌وی‌ای (PVA) (چسب چوب)

* قلم‌مو

* مداد

* مجموعه‌ای از موزائیك‌های كوچك و قطعات چینی

* آینه

* انبر موزائیك

* چسب موزائیك

* رنگ اكرلیك

* دوغاب تیره‌رنگ

* برس

* پارچه نرم

مراحل انجام كار:

1.    سطح گوی‌ها را كاملا با چسب چوب بپوشانید و بگذارید كامل خشك شود. با مداد یك طرح ابتدایی از نحوه چسباندن موزائیك‌ها را روی گوی رسم كنید. الگوی كار شما می‌تواند كاملا ذهنی و آزاد باشد و در این خصوص هیچ محدودیتی ندارید.

هنر و کاردستی

2.    موزائیك‌ها و قطعات چینی را به همراه آینه با انبر به اندازه‌های مختلف خرد كنید. آن‌ها را متناسب با الگو، به وسیله چسب موزائیك در جای مخصوص بچسبانید و اجازه دهید كاملا خشك شوند.

هنر و کاردستی

3.    مقداری رنگ اكرلیك را با دوغاب مخلوط كنید. دستكش پلاستیكی به دست كنید و دوغاب را روی سطح گوی و موزائیك‌ها بمالید، طوری كه كاملا فواصل بین موزائیك‌ها پر شود.

هنر و کاردستی

4.    چند دقیقه صبر كنید تا سطح كار مقداری خشك شود. سپس روی كار را برس بكشید تا دوغاب‌های اضافی به صورت پودر از كار جدا شود.

هنر و کاردستی

5.    یك شبانه‌روز صبر كنید تا دوغاب‌ها كاملا خشك شود. سپس سطح كار را با یك دستمال نرم و خشك پاك و براق كنید. قبل از استفاده از این گوی‌ها چندین روز آن‌ها را در هوای آزاد قرار دهید.

هنر و کاردستی
هنر و کاردستی

فرآوری : کهتری

بخش خانواده ایرانی


منبع :

برگرفته   از نشریه منزل

مقالات مرتبط :

شمع قارچی شکل بسازید

شمع های زینتی طلایی

جایی برای جواهرات شما

آموزش رز فانتزی بلندر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.