تبیان، دستیار زندگی
تلویزیون سیاست‌های متعددی دارد تا نشان دهد برنامه‌هایی که ساخته، چقدر مقبول مخاطب بوده‌است و برنامه‌هایی که پخش شده، کارهای درجه یک و قابل قبولی بوده‌اند. ساده‌ترین و دم‌دست‌ترین کارهایی که تلویزیون در این رابطه انجام می‌دهد تقدیر از دست‌اندرکاران برنا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه راضی‌اند، پس کی ناراضی‌است؟


تلویزیون سیاست‌های متعددی دارد تا نشان دهد برنامه‌هایی که ساخته، چقدر مقبول مخاطب بوده‌است و برنامه‌هایی که پخش شده، کارهای درجه یک و قابل قبولی بوده‌اند.

گزارشگر

ساده‌ترین و دم‌دست‌ترین کارهایی که تلویزیون در این رابطه انجام می‌دهد تقدیر از دست‌اندرکاران برنامه‌های تلویزیونی است. در این شوی تلویزیونی از بازیگران، کارگردان، نویسنده و تمامی عوامل برنامه با کلی صحبت تقدیر می‌شود تا خستگی آنان از تلاش شبانه‌روزی رفع شود. مهم نیست که کیفیت برنامه چه بوده‌ و میزان استقبال مخاطب از سریال چقدر بوده‌است، مهم این است که در یک کار نمایشی و پرزرق‌و‌برق از دست‌اندرکاران تقدیر شود تا تأییدی بر کیفیت بالای برنامه‌های تلویزیونی باشد. البته در این بین از سریال‌هایی هم تقدیر شده که ارزشمند بوده، اما وقتی سیاست بر این است که از همه برنامه‌های تلویزیونی تقدیر شود و همه کارها به یک چشم دیده شود، قطعا حق سریال‌هایی که برای آنها زحمت کشیده شده‌است از بین می‌رود.

اما این روزها روال دیگری برای این سیاست در تلویزیون مطرح شده‌است. این روزها گزارشگران تلویزیون به میان مردم می‌روند تا از آنان در مورد برنامه‌های تلویزیون نظرسنجی کنند؛ نظراتی که در نهایت ما را به این مفهوم کلی می‌رساند که همه برنامه‌های تلویزیون خیلی خوب است و برنامه ضعیف از تلویزیون پخش نمی‌شود؛ هرچند این آمارها با آنچه تصور می‌شود، زمین تا آسمان متفاوت است و مدت‌هاست که مخاطب با تلویزیون سر سازگاری ندارد.

به‌طور کلی نظرسنجی از مردم امر بدی نیست. خیلی خوب است که سازندگان از نظرات مردم که مخاطبان اصلی برنامه‌های تلویزیون هستند، مطلع شوند تا این نظرات را در برنامه‌هایی که در آینده خواهند ساخت لحاظ کنند اما آنچه در تلویزیون نشان داده می‌شود، بیشتر حکم تأیید برنامه‌هایی است که در تلویزیون ساخته و پخش می‌شود. در این نظر‌سنجی‌ها خبری از انتقاد مردمی نیست یا اگر هست چنان کم است که می‌توان آن را نادیده گرفت؛ گویی همه برنامه‌های تلویزیون توانسته رضایت مخاطب را جلب کند و پاسخگوی تمام سلیقه‌های مختلف مردم باشد و بین این جمعیت چند میلیونی، حتی 10 مخاطب ناراضی وجود ندارد که به یکی از کمبودها اشاره کند یا بگوید که فلان کار پخش‌شده از تلویزیون ضعیف بوده‌است.

خیلی خوب است که سازندگان از نظرات مردم که مخاطبان اصلی برنامه‌های تلویزیون هستند، مطلع شوند تا این نظرات را در برنامه‌هایی که در آینده خواهند ساخت لحاظ کنند اما آنچه در تلویزیون نشان داده می‌شود، بیشتر حکم تأیید برنامه‌هایی است که در تلویزیون ساخته و پخش می‌شود.

امسال هم گزارشگران تلویزیون به سراغ مخاطبان رفتند تا صحبت‌های آنان مهر تأییدی بر برنامه‌های پخش‌شده در ایام نوروز باشد. نکته جالب در این برنامه این بود که همه مخاطبان یک‌صدا اعلام کردند که امسال برنامه‌های نوروزی بهتر از سال گذشته بوده‌است. ‌آنان از کیفیت و نگاه جدید دربرنامه‌های تلویزیونی گفتند و تنها یک نفر اعلام کرد که کیفیت سریال‌های پخش‌شده رضایت‌بخش نبود و دوربین هم خیلی سریع از او گذشت تا گواه این ادعا باشد که همه مردم از برنامه‌های تلویزیون راضی‌ بوده‌اند. البته خیلی قبل‌تر از پخش این نظرسنجی، مجری برنامه، آماری کلی از برنامه‌های تلویزیون ارائه کرد که نشان بدهد امسال برنامه‌های نوروز تلویزیون چقدر جدید و تازه بوده‌اند.

بد نیست که گزارشگر تلویزیون به میان مردم برود و از آنان در مورد برنامه‌هایی که پخش می‌شود نظرسنجی کند، حتی اگر صرفا تمام تعریف‌ها را از قاب کوچک تلویزیون پخش کنند اما باید امیدوار بود که صحبت‌های انتقادی مخاطبان را به گوش سازندگان برنامه‌ها و سریال‌ها و حتی مسئولان تلویزیون برسانند تا آنان از این طریق، از نقاط ضعف، کمبودها، نقاط قوت و نظریات مخاطبانشان آگاه شوند و بدانند که مخاطبان از برنامه‌های تلویزیون چه می‌خواهند تا این موارد را در کارهای آینده‌شان لحاظ کنند و از این طریق مخاطب، دوباره با تلویزیون آشتی کند.

سینما و تلویزیون تبیان


ندا انتظامی/  همشهری