تبیان، دستیار زندگی
شهریار رشید ‌علی پور، به تشریح برنامه های "مجموعه ی تئاترشهر" در سال 85 و وضعیت اجرای نمایش‌ها در سال آینده پرداخت با نزدیك شدن به روزهای پایانی سال 84 به نظر می رسد هنوز وضعیت اجرای نمایش‌ها در سال آینده به شكل قطعی روشن ن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روشنایی های "تئاتر" شهر

شهریار رشید ‌علی پور، به تشریح برنامه های "مجموعه ی تئاترشهر" در
سال 85 و وضعیت اجرای نمایش‌ها در سال آینده پرداخت

با نزدیك شدن به روزهای پایانی سال 84 به نظر می رسد هنوز وضعیت اجرای نمایش‌ها در سال آینده به شكل قطعی روشن نشده است اما در این میان تكلیف هنرمندانی كه خواستار اجرای نمایش‌های خود درتالار اصلی مجموعه تئاترشهر هستند، تا اندازه بیشتری روشن‌ است. اكبر زنجان‌پور ، منیژه محامدی، محمد رحمانیان و .. افرادی هستند كه اجرای نمایش‌هایشان در این تالار قطعی تر به نظر می‌رسد.

شهریار رشید ‌علی پور، مدیر مجموعه ی تئاترشهر درباره برنامه های خود در مجموعه ی تئاتر شهر در آخرین روزهای سال 84 و همچنین برای سال جدید گفت: جدول اجراهای سال 85 تا اواخر اسفند ماه بسته می‌شود و كسانی كه سال گذشته نامشان در فراخوان تئاترشهر آمده، در اولویت هستند.

به گفته وی، وضعیت اجراها در جلسه ی مشتركی كه با هماهنگی اداره ی هنرهای نمایشی و مجموعه ی تئاترشهر برگزار می‌شود ، مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد: تولیدات جدید - نمایش‌هایی كه در جشنواره فجر تولید شده‌اند - بهار سال آینده روی صحنه می‌روند بنابراین دیگر گروه‌ها هم فرصت آماده كردن نمایش‌های خود را خواهند داشت.

رشید علیپور درباره ی تاخیر در مشخص شدن برنامه اجراهای سال آینده به ایسنا گفت: مشخص نبودن برنامه ارتباطی به اداره هنرهای نمایشی ندارد بلكه به شرایط عمومی تئاتر مانند وضعیت بودجه، امكانات و ... برمی‌گردد و اگر این مشكلات حل شود و جدول اجراهای سال 85 نیز به زودی بسته خواهد شد.

پیش از این حسین پارسایی، مدیر اداره هنرهای نمایشی به خبرنگار هنری ایسنا، گفته بود: جدول امسال همچون روال گذشته بسته می شود به این معنی كه تالارها، پیشنهادات خود را ارائه می‌دهند و بعد از آن متن‌ها به شورای نظارت و ارزشیابی فرستاده می‌شوند و بعد از صدور مجوز با وضعیت اجراها روشن می‌شود.

تا كنون زمانی برای گروه‌های متقاضی مشخص نشده كه موظف باشند تا آن تاریخ، متون خود راارائه دهند.

همچنین بر اساس جدول جشنواره فجر و با توجه به اینكه اغلب نمایش‌های شركت كننده از میان آثار منتخب سال 84، انتخاب شده بودند، 12 نمایش به عنوان تولیدات جدید در جشنواره اجرا شدند كه این نمایش‌ها - به گفته رشید علی پور - در بهار آینده اجرا خواهند شد.

در این میان وضعیت نمایش‌های بخش سفارشی روشن شده اما وضعیت كارهای بخش تجربی كه دركارگاه نمایش اجرا شده بودند، هنوز مشخص نشده است.

گفتنی است : مرداد ماه گذشته و با كامل شدن جدول اجراها در نیمه دوم سال 84، مقرر شد 15 گروه نمایشی در كنار 10 كارگردان متقاضی كه نمایش‌های خود را در نیم سال اول 84 اجرا كرده‌ بودند، برای اجرا در نیمه اول سال 85 در اولویت قرار گیرند.

بر همین اساس قرار شد بعد از برگزاری بیست و چهارمین جشنواره تئاتر فجر، جدول اجراهای نیم سال اول 85 اعلام می‌شود تا گروه‌های متقاضی، فرصت آماده كردن نمایش‌های خود را داشته باشند.

هما روستا، منیژه محامدی، حمید پورآذری، علی‌ اصغردشتی، محمد یعقوبی، آتیلا پسیانی، محمدعاقبتی، مریم معترف، و ... از جمله افرادی بودند كه به عنوان اولویت ای اول سال 85 انتخاب شده بودند. این در حالی است كه اغلب این افراد هنوز از وضعیت اجرای نمایش‌های خود چندان مطلع نیستند.

لینک ها :

تئاتر "سایه" و نمایش‌های " قره گوز" در تركیه

وضعیت"تئاتر"در كشورهای آسیایی (ژاپن )

وضعیت "تئاتر" در كشورهای آسیایی ( چین )

وضعیت"تئاتر"در كشورهای آسیایی ( بنگلادش )

تئاتر رازی در آیینه تصویر

سالنهای تئاتر شهر تهران

برنامه‌های روز دوم جشنواره تئاتر فجر

بودجه بخش سینما، تئاتر و موسیقی بررسی می‌شود

وجود یک جشنواره خوب برابری می کند با تئاتری متفاوت

پایان جشنواره بین المللی تئاتر فجر

فهرست برگزیدگان انجمن نمایش جشنواره بیست ‌و چهارم تئاتر فجر اعلام شد.

گفت و گو با آزیتا حاجیان کارگردان تئاتر« یک زن، یک مرد» بخش اول

جشنواره های بین المللی تئاتر فجر

گزارش تصویری جشن منتقدان تئاتر

نگاهی به سرگذشت و شیوه كاری "بالشویی تاتر" مسكو

گزارش تصویری از نمایش تئاتر فجر

بازبینی نمایش های جشنواره تئاتر دفاع مقدس