تبیان، دستیار زندگی
آگاهی از خویشتن ، می تواند انسان را به سمت اصلاح كاستی ها راهنمایی كند ؛ پس بهتر است هرچند وقت یك بار موتورچگونه بودنمان را چك كنیم ، تا ندانسته ها و ناخواسته ها ، مانع شكوفائی قابلیت ها و خلاقیت هایمان نگردد .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شما دچار نقص فنی شده اید!


آگاهی از خویشتن ، می تواند انسان را به سمت اصلاح كاستی ها راهنمایی كند ؛ پس بهتر است هرچند وقت یك بار موتور"چگونه بودنمان "را چك كنیم ، تا ندانسته ها و ناخواسته ها ، مانع شكوفائی قابلیت ها و خلاقیت هایمان نگردد .

تا به حال  شده در كلاس درس یا یك جلسه ی عمومی سوالی برایتان پیش آمده باشد ، ولی رویتان نشده باشد آنرا بپرسید ؟  شاید هم  ترسیده اید سوالتان احمقانه و پیش پا افتاده باشد !


خود شناسی

تا حالا شده از رفتن به یك مهمانی دلهره داشته باشید و از نگاه های بقیه احساس خودكم بینی به شما دست دهد؟

تا حالا شده در راه رسیدن به هدفی شكست بخورید و بعد از آن به شدت خود را خوار شمارید و بسیار سرزنش كنید ؟

اگر تا به حال هیچ كدام از مثال های بالا برایتان اتفاق نیفتاده است یعنی شما از اعتماد به نفس بالایی برخوردارید و سایت تبیان به شما تبریك می گوید . ولی اگر این افكار گهگاهی ذهنتان را به خود مشغول كرده است ، یعنی كمی تا قسمتی  دچار نقص فنی شده اید و هرچه زودترباید به فكر راه چاره باشید .

آگاهی از خویشتن ، می تواند انسان را به سمت اصلاح كاستی ها راهنمایی كند ؛ پس بهتر است هرچند وقت یك بار موتور"چگونه بودنمان "را چك كنیم ، تا ندانسته ها و ناخواسته ها ، مانع شكوفائی قابلیت ها و خلاقیت هایمان نگردد .

"اعتماد به نفس" انسان را "متكی به خود" و "مسئولیت پذیر"  بار می آورد .

از طرف دیگر ، آنانكه ضعف اعتماد به نفس دارند از مشكلات زیر رنج می برند :

خودكم بینی

همیشه و هركجا نسبت به هركاری احساس عدم اطمینان و درماندگی دارند . در مواجهه با مشكلات ، خود را ناتوان می بینند . این دو كلمه ملكه ی ذهن و فكرشان شده است : "نمی توانم" ، " نمی فهمم " .

روابط عاطفی نامناسب

اغلب این افراد با عالم و آدم جنگ دارند . انگار تمام آدمها دست به یكی كرده اند تا این انسان والامقام به خواسته هایش نرسد . همیشه با تردید و عدم تصمیم گیری مواجه اند . افرادی بی قید و بدخلق اند.

كم تحمل و كم ظرفیت

تحمل موقعیت های نگران زا وبحران های اضطراب آور را ندارند . به نوعی می توان گفت قابلیت داشتن "مدیریت بحران " را ندارند . در امتحانات و مسابقات اغلب شكست می خورند . هرچند از نظر علمی در سطح بالاتری نسبت به بقیه قرار دارند ، ولی اظطراب و استرس شان مانع موفقیت آنهاست.

ناامید

امید رسیدن به هیچ كدام از اهدافشان را ندارند.

كمرو و منزوی

اغلب اوقات در برقراری ارتباطات اجتماعی در صحنه های مختلف با مشكل جدی روبرو هستند .

شناخت استعدادها و قابلیت ها ، راه میان بری در راه كسب اعتماد به نفس می باشد . اینكه انسان بداند به چه چیز علاقه دارد و چه كاری را به بهترین شكل می تواند انجام دهد ، فرد را از دام ناامیدی وجادوی "نمی دانم ها " رها می سازد .

حال در ادامه ی مقاله به برخی راهكارهای عملی جهت تقویت اعتماد به نفس اشاره می كنیم . امید است با تقویت آن و به دست آوردن دركی درست از خود و توانایی هایمان ، بر مشكلات چیره آئیم و به تدریج احساس عدم كفایت مان به احساس سربلندی تبدیل گردد .

"خود" را بشناسید !

شناخت استعدادها و قابلیت ها ، راه میان بری در راه كسب اعتماد به نفس می باشد . اینكه انسان بداند به چه چیز علاقه دارد و چه كاری را به بهترین شكل می تواند انجام دهد ، فرد را از دام ناامیدی وجادوی "نمی دانم ها " رها می سازد .بدین منظور استعدادها و توانمندی های مختلف علمی ، ورزشی ، هنری ، كلامی و ... خویش را یادداشت كنید و هر روز آن را براى خود بخوانید .

بر توانایى‏ها و موفقیت‏هاى گذشته‏تان تكیه كنید !

در گذشته زندگی نكنید، ولی گذشته را به یاد بسپارید ، برای موفقیت حال و رسیدن به اهداف عالی در آینده . موفقیت‏هاى گذشته را در كانون تمركز و توجه خود قرار دهید  و برتوانایى‏هاى خویش تكیه كنید.

گذشته ناموفق و شكست‏ها را فراموش كنید !

اگر تصورى نامطلوب از گذشته دارید، به دست فراموشى بسپارید . تصور نامطلوب اجازه نمى‏دهد به تغییرات خویش پى ببرید و حقیقت كنونى‏تان را دریابید .

خود را مثبت ارزیابى كنید !

درباره خویش مهربان باشید و شخصیت تان را با دید مثبت ارزیابى كنید . در شایستگى خویش تردید نكنید و خود را با صفات خوب تفسیر نمائید  .

اگر گاهی در انجام كارها حواستان را حسابی جمع كردید و تمام شرایط را سنجیدید ولی شكست خوردید ، ناامید نشوید ؛ آرامش خیال خود را حفظ كنید . حتما یك جای كارتان نقص داشته است . به خودتان بدوبیراه نگوئید . بهتر است بگوئید : "خوب من هم یک انسان هستم واشتباه میکنم" .

اهل ریسك باشید !

از شكست نهراسید . از تجربه های جدید پلی بسازید برای زودتر رسیدن به هدف . نه اینكه دست و پایتان بلرزد وقتی با موقعیت ناآشنا و شرایط جدید مواجه می شوید . چنانچه این گونه عمل كنید، امكانات جدیدى براى شما فراهم مى‏آید و حس خویشتن پذیرى‏تان تقویت مى‏شود .

كمتر از دیگران كمك بخواهید !

عزت و سربلندى انسان در گرو عدم درخواست‏هاى مكرر از دیگران است . تا مى‏توانید به خودتان متكى باشید و به آنچه هستید و دارید اكتفا كنید ، تا اعتماد به نفس بیش‏تر به دست آورید .

اگر گاهی در انجام كارها حواستان را حسابی جمع كردید و تمام شرایط را سنجیدید ولی شكست خوردید ، ناامید نشوید ؛ آرامش خیال خود را حفظ كنید . حتما یك جای كارتان نقص داشته است . به خودتان بدوبیراه نگوئید . بهتر است بگوئید : "خوب من هم یک انسان هستم واشتباه میکنم" .

خود را با دیگران مقایسه نكنید  !

هرگز خود یا موفقیت‏هایتان را با دیگران مقایسه نكنید . همواره به رقابت ‏با خویش بپردازید؛ زیرا هر كس از شرایط و امكانات خاص خود برخوردار است .

بدانید انسان جایزالخطاست

خود شناسی

اگر گاهی در انجام كارها حواستان را حسابی جمع كردید و تمام شرایط را سنجیدید ولی شكست خوردید ، ناامید نشوید ؛ آرامش خیال خود را حفظ كنید . حتما یك جای كارتان نقص داشته است . به خودتان بدوبیراه نگوئید . بهتر است بگوئید : "خوب من هم یک انسان هستم واشتباه میکنم" . هیچ گاه با گفتن چنین جمله ای "من یک بازنده ی بزرگ هستم "، نباید به حس اعتماد به نفس درونی خود ضربه بزنید.هیچ كس جز خدای قادر توانا كامل نیست . اشكال كار را بیابید و ریشه یابی كنید تا دوبار از یك سوراخ گزیده نشوید .

ارتباط با خدا را حفظ و تقویت كنید !

مهم‏ترین روش كسب اعتماد به نفس، ارتباط با خداوند ونیایش با او است . وقتى بتوانید حضور در محضر خالق هستى و كمال مطلق را احساس و به او تكیه و اعتماد كنید و بزرگى‏اش را دریابید و به او بپیوندید، به بزرگى شخصیت‏خویش واقف خواهید شد . در نمازها حضور قلب بیش‏تری پیدا كنید و خود را با ذات اقدس الاهى مرتبط بدانید .

نویسنده : سرور حاجی سعید

بخش خانواده ایرانی تبیان