تبیان، دستیار زندگی
یکی از چیزهایی که زنان شاغل بیش از هر چیز دیگری به آن احتیاج دارند این است که از طرف دیگران- به ویژه همسر خود- درک شوند. آنها فکر می‌کنند در واقع اگر کسی در خانه به آن ها کمک می کرد ، چقدر خوب می‌شد. اما اگر چنین امکانی نباشد چه باید کرد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدیر زمان و استرس هایت باش


یکی از چیزهایی که زنان شاغل بیش از هر چیز دیگری به آن احتیاج دارند این است که از طرف دیگران- به ویژه همسر خود- درک شوند. آنها فکر می‌کنند در واقع اگر کسی در خانه به آن ها کمک می کرد ، چقدر خوب می‌شد. اما اگر چنین امکانی نباشد چه باید کرد؟


مدیریت

اگر باوجود داشتن فرزند یا فرزندانی کوچک مجبور به کار کردن در خارج از خانه هستید ، می توانید با مدیریت صحیح زمان و هم چنین آموختن برخی مهارت ها مشکل تان را حل کنید.

اول از همه باید در داخل و خارج خانه ،آرامش خود را حفظ کنید. استرس شغلی بدون آنکه بفهمید شما را از پای در می آورد. اگر روحیه ی خود را در محل کار حفظ کنید ، برای وظیفه ی اصلی خود که همان همسری و مادری است ،آماده تر خواهید بود.شما باید در درجه ی اول یک مدیر نمونه باشید .مدیری کارآمد بر استرس های درونی و پیرامنی خود و همچنین زمان و وقتی که باید به بهترین نحو استفاده شود.

با انجام کارهای زیر می توانید استرس خود را کم کرده و زمانتان را مدیریت کنید :

یادداشت کنید. هنگامی که مشغله زیادی دارید و می‌ترسید که بعضی از کارهای مهم‌تان از قلم بیفتد حتما آنها را به ترتیب اولویت، زمان‌بندی و یادداشت، کنید. یادداشت‌کردن موضوعات مهم افراد خانواده در تقویم یا تابلوی یادداشت‌ها موجب می‌شود که موضوعات آن در دسترس همه باشد و بدین‌ترتیب کاری فراموش نشود.

از قبل آماده باشید. گفتن این موضوع آسان‌تر از عمل کردن به آن است. سعی کنید از شب قبل موارد مورد نیاز خود را برای روز بعد آماده کنید. به کارهای فرزندتان هم از شب قبل رسیدگی کنید اما بعدها که بزرگ‌ترها شد، به او بگویید که انجام این وظایف برعهده خود اوست. فراموش نکنید به محض آنکه تقویم سال جدید را تهیه می‌کنید فهرست تاریخ‌تولدهایی که برایتان مهم‌ هستند در آن یادداشت کنید و نگذارید هیچ چیز مهمی از قلم بیفتد.

* زمانتان را در محل کار مدیریت کنید. شاید به کاری اشتغال داشته باشید که ساعات مشخصی دارد و می‌توانید رأس ساعت معین، کارتان را ترک کنید. در هر صورت مادری شاغل‌بودن ذهن شما را به‌گونه‌ای تمرکز می‌دهد تا در‌یابید که دیگر تمایلی به امور بی‌حاصل و بیهوده ندارید و سعی می‌کنید هرچه زودتر کارهایتان را در محل کار انجام دهید و به خانه برگردید.در واقع همه ما می‌توانیم با برنامه‌ریزی صحیح در زندگی، زمانمان را به‌گونه‌ای مؤثرتر اداره کنیم.

حالا دیگر وقت شما فقط به خودتان اختصاص ندارد و فرزند‌تان در خانه منتظر شماست تا هرچه زودتر شما را ببیند.

سعی کنید از شب قبل موارد مورد نیاز خود را برای روز بعد آماده کنید. به کارهای فرزندتان هم از شب قبل رسیدگی کنید اما بعدها که بزرگ‌ترها شد، به او بگویید که انجام این وظایف برعهده خود اوست

* در وقت لزوم «نه» بگویید. هنگامی که کسی از شما می‌خواهد تا پروژه‌ای اضافی را قبول کنید، تا دیر وقت کار کنید یا به جای شخص دیگری در محیط کار خود باشید، قبول نکردن کار سختی به‌نظر می‌رسد اما سعی کنید پس از این، بدون فکر فورا موافقت نکنید تا بعدا از این کار پشیمان نشوید. حالا دیگر وقت شما فقط به خودتان اختصاص ندارد و فرزند‌تان در خانه منتظر شماست تا هرچه زودتر شما را ببیند. پس در چنین شرایطی به خود وقت دهید تا بتوانید درست تصمیم بگیرید که آیا واقعا می‌خواهید این کار را قبول کنید یا نه.

*تغییرات مثبتی را در سبک زندگی تان به وجود بیاورید. مرتباً ورزش کنید ورزش هایی مثل پیاده روی علاوه بر اینکه زمان زیادی از شما نمی گیرد ،به آرامش روانی شما کمک می کند.  زمانی را برای فعالیت های لذتبخش و آرامش بخش اختصاص دهید.  با اعضای خانواده تان و دوستان صحبت کنید تا حمایت عاطفی مناسب را دریافت دارید.  غذاهای مغذی و نیروبخش مصرف کنید. خواب کافی داشته باشید.

فرآوری : داودی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع :

همشهری آنلاین، ماهنامه شادکامی و موفقیت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.