تبیان، دستیار زندگی
جهان پر از راز و رمزهای مختلفی است که بشر هنوز به آن ها دست نیافته است. میل به شناخت ناشناخته ها انسان را وادار می کند تا به مناطقی که به آن ها دسترسی ندارد نظر اندازد و از طریق تجاربی که تا کنون به دست آورده است حدس و گمان هایی درباره آن ها ارائه کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این عکس کجای عالم است؟

با دقت به این دو تصویر نگاه کنید:

نجوم
نجوم

جهان پر از راز و رمزهای مختلفی است که بشر هنوز به آن ها دست نیافته است. میل به شناخت ناشناخته ها انسان را وادار می کند تا به مناطقی که به آن ها دسترسی ندارد نظر اندازد و از طریق تجاربی که تا کنون به دست آورده است حدس و گمان هایی درباره آن ها ارائه کند.

حال به نظر شما دو تصویر بالا مربوط به چه چیزی یا چه مکانی هستند؟ آیا می توانید حدس بزنید که نخستین عکس چه چیزی را نمایش می دهد؟ نظرتان درباره دومین عکس چیست؟ لطفا قبل از خواندن شرح کامل تصاویر، حدس های خود را در قسمت نظرات وارد کنید تا ما و دیگران با تراوشات ذهنی شما بیشتر آشنا شویم!

فراموش نکنید که درست یا غلط بودن حدس های شما مهم نیست آنچه که ارزشمند است تنها تفکر بر روی ناظم این هستی است.

 تصویر اول: قطب جنوب فوبوس از نگاه کاوشگر "سریع السیر مریخ"

قمری که تصویرش در کنار آمده است ماه زمین نیست بلکه فوبوس، نزدیک‌ترین قمر سیاره مریخ است. فوبوس آنقدر به مریخ نزدیک است که انتظار می‌رود طی ۱۰۰ میلیون سال آینده متلاشی شده و به سیارهٔ سرخ رنگ مریخ برخورد کند.  کاوشگر "سریع السیر مریخ" این تصویر دقیق از قطب جنوب فوبوس و اطراف آن را ثبت کرده است. بر سطح این قمر کوچک که به طور عجیب و غیرعادی تاریک است، دهانه‌های مدور، زنجیره‌های طولانی از دهانه‌های برخوردی و همچنین رگه‌هایی عجیب دیده می‌شوند. دهانه بزرگ استیکنی که در بالا و سمت راست تصویر در روشنایی جلوه می‌کند، در تصویر دیگری که سال گذشته از قطب شمال فوبوس گرفته شده بود نیز دیده می‌شد. این عکس و عکسهای مشابه دیگر از فوبوس به اندازه‌ای واضح‌اند، که حتی اشیایی به قطر ۱۰ متر را نیز می‌توان در آن‌ها مشاهده کرد. این تصاویر برای تعیین محل فرود کاوشگر آتی فوبوس - گرانت مفید خواهند بود. فضاپیمای روسی «فوبوس - گرانت» قرار است در اواخر امسال به فوبوس فرستاده شده و سپس نمونه‌هایی از خاک این قمر شگفت انگیز را با خود به زمین آورد.

تصویر دوم: AE ارابه ران و سحابی ستاره سوزان

در این تصوبر مهییج از سحابی ستاره سوزان ، ستاره AE ارابه ران روشن‌ترین ستاره در پایین و گوشهٔ چپ است. ستاره‌ای متغیر از رده O که در این ابر کیهانی جای گرفته و انرژی لازم برای درخشش هیدروژن را در میان رشته‌های گازی پیچیده آن تامین می‌کند. در حالی که غبار میان ستاره ایی نور آبی رنگ آن را پراکنده می‌کند. اما ستاره AE ارابه ران در این سحابی که درخشانش می‌کند شکل نگرفته است. در واقع منجمان با دنبال کردن رد پای ستاره به این نتیجه رسیدند که AE ارابه ران احتمالا در سحابی جبار متولد شده است. در طول دو میلیون سال گذشته برهمکنش‌های گرانشی شدید با ستارگان دیگر، این ستاره را به همراه MU - کبوتر به بیرون از ناحیه اولیه پرتاب کرده است. از آن زمان تا کنون این دو ستاره گریزان با سرعت حدودی ۲۰۰ کیلومتر بر ثانیه در جهات مخالف حرکت کرده و از یکدیگر دور می‌شوند.. این تصویر واضح و پر جزییات در فاصله تخمینی سحابی که در ۱۵۰۰ سال نوری و در صورت فلکی شمالی ارابه ران یا ممسک الاعنه قرار دارد، حدود ۵ سال نوری را پوشش می‌دهد.

برای آشنایی با سایر مناطق هستی در هفته های آینده با ما همراه باشید.

م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی


منبع:

nojum.ir