تبیان، دستیار زندگی
مدیریت ظهور امام زمان از سوی دولت، همچون دیگر اظهارنظرهای مذهبی مشابه منجر به انتقاداتی از سوی نمایندگان روحانی مجلس شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدیریت ظهور امام زمان وظیفه دولت؟


مدیریت ظهور امام زمان از سوی دولت، همچون دیگر اظهارنظرهای مذهبی مشابه منجر به انتقاداتی از سوی نمایندگان روحانی مجلس شد.


مشایی

مصطفی ذوالقدر نماینده روحانی آبادان با انتقاد از اظهارات رحیم مشایی، گفت: حال که در احادیث آمده است که تعیین زمان برای ظهور امام زمان کذب است و حتی پیامبر هم گفته اند که فقط خدا میداند که امام زمان چه زمانی ظهور میکند. این حرفها به این آقا ربطی ندارد و در شان و جایگاه او نیست و نباید در کار مراجع دخالت کند.

رضا اکرمی نماینده روحانی تهران هم موضع مشابهی دارد. او هم همچون ذوالقدر معتقد است که دولت به جای اظهار نظر در این مسائل باید برود قوانین مصوب مجلس بویژه قانون برنامه چهارم و سندچشم انداز 20 ساله را اجرایی کند. او بی آنکه نامی از مشایی ببرد، او را همچون طلبه ای خواند که خودش برای خودش منبر جور میکند!

مشروح مصاحبه با این عضو جامعه روحانیت مبارز و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس را در ادامه میخوانید:

پس از انتشار گستره سیدی «ظهور بسیار نزدیک است»، انتقادات بسیاری را از سوی علما و روحانیون شاهدیم. به عنوان یک عضو کمیسیون فرهنگی، در این باره با وزیر ارشاد گفت وگویی نداشته اید؟

نه. من خودم هنوز این فیلم را ندیده ام. در کمیسیون فرهنگی هم بحثی برای دعوت از وزیر نداشته ایم.

فارغ از محتوای این فیلم، انتشار چنین مسائلی درباره ظهور امام زمان(عج) آن هم در کشور اسلامی ما چه تاثیری بر باورهای دینی و مذهبی مردم دارد؟

همواره در طول تاریخ افرادی را داشتیم و داریم که از هر موضوعی سوء استفاده می کنند از علم و اقتصاد گرفته تا اعتقاد و اخلاق. پس سوء استفاده کرده همواره وجود داشته و دارد. جامعه ما هم یک جامعه عقیدتی است و نسبت به امام عصر علاقه مندان و ارات مندان جدی دارد و همه منتظر ظهور امام برای خاتمه به مشکلات و مسائل موجود و ظلم و فتنه هستند.

بی شک افرادی یا آگاه بی عملند یا معتقد نا آگاهند. ما در جامعه دو گروه آدم داریم. یکی «دانای هتاک» که مرزها را می شکند و جلو می رود و دوم «نادان معتقد» که به دلیل نادانیش، عقیده اش را در مسیر ناصحیحی به کار می برد. الان گروهی به دنبال بازی با باورهای دینی مردم و تخطئه آن هستند. افرادی هم با باورهای سطحی زود اغفال می شوند و فریب می خورند.

اکثریت ملت ایران آرزوی ظهور امام زمام(عج) را داشته و برای ظهور ایشان از هر گونه تلاش دریغ نمی‌کنند ولی این موضوع که برخی از افراد برای ظهور امام زمان ساختاری تعریف کرده و آن را در قالب فرایندی تعریف کنند، قطعا قابل پذیرش نخواهد بود.

بر اساس آموزه های دینی ما حضرت امام زمان (عج) الان زنده هستند ولی در دسترس مردم نیستند. ایشان در انتظار فرمان الهی برای انجام وظیفه است و زمان ظهور را کسی نمی داند جز خداوند. اما عده ای جاعل و شیاد دنبال خدشه دار کردن باورهای مردم و یا سوء استفاده از باورهای آنان هستند که مردم را از اعتقاداتشان مایوس کنند و بگویند که همه چیز سراب بوده است. این در حالی است که در احادیث آمده است که هر کسی زمان ظهور را تعیین کند، باید او را تکذیب کرد.

اما یکی از دولتمردان از مدیریت ظهور توسط دولت سخن گفته است. انتساب این مسائل به دولت را چطور میبینید؟

دولت برود سند چشم انداز 20 ساله و برنامه پنج ساله را اجرا کند و دیگر قوانین مصوب مجلس را به اجرا درآورد. این امور که جزء وظایف دولت نیست و نباید هم در آن دخالت کند. ابراز این مسائل به کارآمدی دولت هم نمی افزاید. البته این ها حرف دولت نیست حرف یک نفر خاص است.

بله حرف آقای مشایی است ولی طبق معمول هیچ کس در دولت به ویژه رئیس جمهور هم آن را تکذیب نکرده و حتی در موارد مشابه گذشته این نوع اظهار نظرها را ایشان تایید هم می کنند.

حرف های این فرد مثل طلبه هایی است که هیچ منبری ندارند اما برای خودشان منبر می سازند و هر وقت، وقت اضافه می آورد در مورد چیزی که به آنها ربطی ندارد، حرف می زنند! اما حتی پا منبری هایش هم حرف های این آقا را باور نمی کنند، چه برسد به دیگران!

رئیس جمهور در نشست خبری بار دیگر بر دعوت از ملک عبدالله پادشاه اردن تاکید کرده و گفته اند که او حتما به ایران می آید. دعوت از چهره ای که مجلس و دستگاه دیپلماسی ما او را یکی از حکام دیکتاتور منطقه میخواند چه مفهومی دارد؟

نسبت به مساله دعوت از ملک عبدالله قبلا با رسانه ها صحبت کرده ام. به نظرم این دعوت پیامدهای منفی متعددی دارد و نباید انجام گیرد.

مدیریت ظهور امام زمان در حوزه وظایف دولت نیست

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی نیز مدیریت ظهور امام زمان(ع) و موضوع مهدویت را در راستای وظایف دولت ندانست و تاکید کرد: اظهار نظر در این زمینه نه تنها هیچ منفعتی نداشته، بلکه موجب ایجاد مشکلاتی در جامعه نیز خواهد شد.

اکثریت ملت ایران آرزوی ظهور امام زمان(عج) را داشته و برای ظهور ایشان از هر گونه تلاش دریغ نمی‌کنند ولی این موضوع که برخی از افراد برای ظهور امام زمان ساختاری تعریف کرده و آن را در قالب فرایندی تعریف کنند، قطعا قابل پذیرش نخواهد بود.

به گزارش خانه ملت، "ولی اسماعیلی" در واکنش به برخی سخنان در رابطه با مدیریت فرایند ظهور امام زمان (ع)، اظهار داشت: اکثریت ملت ایران آرزوی ظهور امام زمان(عج) را داشته و برای ظهور ایشان از هر گونه تلاش دریغ نمی‌کنند ولی این موضوع که برخی از افراد برای ظهور امام زمان ساختاری تعریف کرده و آن را در قالب فرایندی تعریف کنند، قطعا قابل پذیرش نخواهد بود.

نماینده مردم گرمی در مجلس گفت: حاکمیتی کردن ظهور امام زمان و اظهار نظر در این زمینه نه تنها هیچ منفعتی نداشته که مطمئنا موجب ایجاد مشکلاتی در جامعه نیز خواهد شد.

عضو فراکسیون انقلاب اسلامی با بیان اینکه تهیه سازکار و فرآیند برای ظهور امام زمان و به طور کلی موضوع مهدویت در راستای وظایف دولت و قوه مجریه نیست، تصریح کرد: بهتر است که این موضوع به متخصصان و علما و حوزه که سال‌ها در این زمینه تحقیق و پژوهش کردند، سپرده شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تاکید کرد: برای بهتر شدن امور بهتر است که کار را به کاردان سپرده و اظهارات افراد در حوزه تخصص و وظایف افراد باشد.

فرآوری:فاتح حسینی

بخش سیاست تبیان


منبع:

تابناک

خبرآنلاین