تبیان، دستیار زندگی
در سال 1353 قمری،در شهر کاظمینِ عراق، نوزادی به دنیا آمد که نامش را سید محمدباقر گذاشتند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برادر و خواهر قهرمان

سید محمد باقر صدر

در سال 1353  قمری،در شهر کاظمینِ عراق، نوزادی به دنیا آمد  که نامش را سید محمدباقر گذاشتند.

این کودک دومین فرزند خانواده بود.پدرش،آیت الله سید حیدر صدر عاملی  از مجتهدان مشهور و مادرش دختر آیت الله شیخ عبدالحسین آل یاسین و زنی پرهیزکار بود.چهار سال بعد نوزاد دیگری در این خانواده روحانی به دنیا آمد که نامش را آمنه بنت الهدی گذاشتند.سرنوشت این برادر و خواهر از تولد تا شهادت با هم همراه بود تا حماسه ای بزرگ را ایجاد کند.

سید محمد باقر در ۱۴ سالگی پدرش را از دست داد و از آن به بعد،مادر و برادرش سید اسماعیل صدر او را تربیت کردند. وقتی دوازده ساله بود به همراه برادرش سید اسماعیل به نجف اشرف رفت تا در حوزه علمیه آن شهر و پیش استادان بزرگ به تحصیلات عالی بپردازد.او در زمینه فقه و اصول،و همچنین فلسفه،اقتصاد، منطق،اخلاق، تفسیر و تاریخ  مطالعه و تحقیقاتی داشت. او در زمینه های اجتماعی هم فعالیت هایی انجام داد.حزب الدعوه را تاسیس و مجله الاضواء را منتشر کرد.

بنت الهدی صدر

بنت الهدی خواندن و نوشتن را در خانه از مادرش آموخت و سپس تحصیلات عالی خود را در زمینه ادبیات،اصول فقه و علم حدیث، در نجف اشرف و نزد برادرانش، سید اسماعیل و سید محمد باقر، فراگرفت.او مدارس مختلف در شهرهای کاظمین و بغداد را زیر نظر گرفت و در تربیت دختران مسلمان، نقش مهمی داشت.

پس از مرگ آیت الله محسن حکیم،آیت الله صدر مرجع تقلید مردم عراق شد و بسیاری از مردم از او تقلید کردند.

وی با حزب بعث عراق به مدت طولانی مبارزه کرد و به عنوان یک رهبر شناخته شده مورد توجه مردم قرار گرفت.آیت الله صدر به علت مبارزاتش با حکومت بعثی عراق،چندین باردستگیر و زندانی شد.مدتی هم او را در خانه خود زندانی کردند و از رفت و آمد مردم به خانه او به طور جدی جلوگیری نمودند.

سرانجام در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۳۵۹ وی را دستگیر کردند و به بغداد بردند و در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۳۵۹ او و خواهرش بنت‌الهدی صدر را به قتل رساندند.

فرآوری:رحیمه زرگر

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع: پایگاه حوزه،شبکه اطلاع رسانی اجتهاد،ویکی پدیا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.