تبیان، دستیار زندگی
، فیلم بازیگر نیست... می‌خواستم اولین تجربه‌ام را با یك متن خوب... دوربین در این فیلم هویت دارد... بیژن‌ میرباقری گفت: علاقه مند بودم دراولین تجربه كارگردانی‌ام درسینما با یك متن خوب كارم را شروع كنم. وی كه اولین تجربه كارگر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كارگردان "ما همه خوبیم"

این فیلم، فیلم بازیگر نیست... می‌خواستم اولین تجربه‌ام را با یك متن خوب... دوربین در این فیلم هویت دارد...


بیژن‌ میرباقری گفت: علاقه مند بودم دراولین تجربه كارگردانی‌ام درسینما با یك متن خوب كارم را شروع كنم.

وی كه اولین تجربه كارگردانی‌اش «ما همه خوبیم» به نمایش عمومی درآمده است .

درادامه افزود:پنج سال قبل بابت یك متن، كه یك كاركودك و فانتزی بود،پروانه ساخت گرفتم اما بنا به هزار دلیل،آن فیلم را نتوانستم بسازم.

وی به روند ساخت «ما همه خوبیم» اشاره كرد وگفت: فیلم نامه‌ای با مضمون مشابه‌ای همچون مهاجرت، پسر خانواده، ژاپن نوشته بودم كه به آقای تخت كشیان ( تهیه كننده) ارائه دادم اما ایشان این فیلم نامه كه متعلق به خانم فرح‌آورمقدم است به من ارائه كردند.

میرباقری ویژگی بارزاین فیلم نامه را كاربرد دوربین دانست و گفت: طبیعی است كه در این شرایط فیلمنامه خودم را كنار گذاشتم. درعین حال عناصر مشترك بین فیلمنامه من و خانم فرح آورمقدم، خیلی عناصر مشتركی بود منتها دو دیدگاه متفاوت داشت.

وی معتقد است: دوربین‌ اگر در برخی صحنه‌های فیلمها استفاده می‌شود به عنوان ابزاراست، اما دراین فیلم دوربین هویت دارد، چون بخشی از داستان ما را آن دوربین روایت می كند. مخاطب به هیچ ترتیب آن بخشهایی را كه این دوربین ( ویدئویی) روایت می‌كند، با دوربین دیگری نمی‌بیند.

این كارگردان سینما و تلویزیون درباره روند انتخاب بازیگران «ما همه خوبیم» گفت: ما به امكانات فیزیكی وجنس بازی‌ها فكركردیم ، اصولا این فیلم، فیلم بازیگر نیست. فیلمی است كه نقش‌ها بسیار پررنگ‌تر از بازیگرها هستند. در نتیجه مشاهده می كنیم آهو خردمند و محسن قاضی مرادی با وجود اینكه شناخته شده هستند نقشی را كه بازی می‌كنند، قابل باورتر است.

میرباقری درپاسخ به بحث تلخی داستان با توجه به فیلم نامه اولیه می‌گوید:این تلخی داستان در فیلمنامه اولیه هم وجود داشت، تلخی كه فیلم آماده می‌شود اما نمی‌رسد. البته معتقدم ما نمی دانیم می‌رسد یا نمی رسد. تا آن مقطع كه فیلم برای تماشاگر در سینما تمام می‌شود فیلم نرسیده است چون قراراست در فیلم، قصه یك مجموعه‌ای از آدمها را بشنویم بنابراین ساخت آن فیلم برای جمشید، بهانه است.

میرباقری درپاسخ به بحث سینمای فرهنگی و ساخت فیلم، در شرایطی كه تهیه كننده سالاری حاكم می‌شود گفت: تهیه كننده سالاری به یك مفهوم بد نیست به هر حال بحث، بحث ساختار صنعتی یك سرمایه است. همان گونه كه از كارگردان فرهنگی حمایت نمی‌شود از تهیه‌كننده‌ای كه فیلم فرهنگی هم می سازد حمایت نخواهد شد، طبیعی است دراین شرایط تهیه‌كننده یك نگاه دیگری به فیلمسازی داشته باشد.

وی ضمن اشاره به بحث سینمای مستقل در ادامه تصریح كرد:انگشت شمارفیلم هایی هستند كه كارگردانانشان خودشان تهیه‌كننده هستند و به واسطه آنها سینمای مستقل شكل می‌گیرد و هر چند سال یك باراین‌اتفاق می‌افتد،درنتیجه به عنوان یك جریان اصلی در سینما حضور ندارند.

بیژن میرباقری در ادامه گفتگو با خبرنگار هنری ایسنا ، فیلم «ما همه خوبیم» را در تقسیم بندی‌ها به عنوان یك فیلم انسانی معرفی می‌كند و می‌گوید:فیلمی كه نمی‌توان با دیدگاه های غالب سینمایی به آن توجه كرد، یك فیلم در مورد آدمها كه در آن نمی‌توان به دنبال قصه ، ساختارو ... بود، در عین حال كه همه اینها را به نوعی دارد.

وی موسیقی این فیلم را، نوعی موسیقی پركننده فضا دانست و گفت:موسیقی این فیلم ، موسیقی نیست كه همراه با احساس كاراكترها جلو برود و بیشتر یك موسیقی پر كننده فضا است و قصد ندارد احساسی را جلوتر از كاراكتر به تماشاچی منتقل كند.

میر باقری در پایان گفت: اگر قرار باشد، دوباره این فیلم را بسازم احتمالا پایان آن را بگونه دیگری می‌گیرم .

خیلی تمایل ندارم فیلم گرفته شده - توسط آن خانواده برای ارسال به خارج از كشور- به سازمان مربوطه برده شود چون این قانون طی چند سال اخیر منسوخ شده است.

وی درباره ساخت دومین كار سینمایی‌اش گفت: قصد ساخت فیلمی را دارم، اما تا پروانه ساخت نگیرم دقیقا نمی‌توانم اعلام كنم.

به گزارش ایسنا، لیلا زارع ، آهو خردمند، محسن قاضی مرادی از بازیگران این فیلم هستند.

«ما همه خوبیم» از چهارشنبه سوم اسفند ماه در سینماهای فرهنگ ،ایران ، فلسطین ،سپیده و شهر تماشا نمایش خود را آغازكرده است.

این فیلم كه ‌مساله مهاجرت از دید بازماندگان و سفر نكرده‌ها را روایت می‌ كند،حضور بین المللی‌ موفقی داشته است از جمله در پنجاه و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم لوكارنو در كشور سوئیس جایزه یوزپلنگ نقره‌ای بهترین فیلم اول و دوم و جایزه فدراسیون بین‌المللی مجامع سینمایی را كسب كرده است.


لینک ها :

بیست و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم فجر

مراسم افتتاحیه "ما همه خوبیم" برگزار شد

"ما همه خوبیم" برنده ی یوزپلنگ نقره‌ای لوكارنو

بیژن میرباقری و یوزپلنگ نقره‌ای لوکارنو